Jeg vil hurtigt komme med en lille anmeldelse af Logitechs G27 rat, samt Wheelstand Pro. Bemaerk dog, at det er foerstehaandsindtryk, da jeg kun har proevet det ad med SHIFT og F1 2010.
Begge spil mangler lidt indstillingsmuligheder mht. rattet, jeg kan ikke se, at man nogen steder kan indstille hvad knapperne skal staa for, ej heller en oversigt over, hvad de knapper, der fungerer er defineret til - saa man skal proeve sig frem. Lidt aergeligt, at man ikke kan faa f.eks. L1 og L2 programmeret paa knapperne.
Jeg taenkte ogsaa, at traaden bare kan fungere som generel tips til indstillinger o.lign. nu naar vi "alle" skal have GT5.
G27:
Positivit: Rattet er jo blandt de bedste, hvis ikke den bedste. Laekker kvalitet med haandsyet laedder, pedalerne er maaske endnu mere imponerende, i aluminium med gummiknapper paa, saa foden ikke skrider. Desuden syntes jeg, at haarheden i dem er godt afstemt - maaske er koblingen lidt faar haard, men det skyldes nok, at man i moderne biler, naermest foeler, at det er et fjer, man trykker ned.
Der er ogsaa indbygget indikation af hvornaar man skal skifte gear, altsaa med lysdioder, som man kender det fra F1 biler. Naturligvis er ratter udstyret med baade en gearstang og gear oppe ved rattet (hvad hedder det nu?).
Force Feedback er kraftig, men kan indstilles efter behag i spillenes menuer.
Negativt: Stoejen af Force Feedback systemet, samt de andre elementer, der ryster rattet naar man koere galt eller over en curb. Det er mest det sidste, der fremprovokerer en ret saa hoejlydt reaktion fra rat-kassen og rystelserne forplanter sig videre til gearstange, resulterende i endnu mere stoej. Selve Force Feedback stoejer ikke generende. Man kan dog lige hoere gearene arbejde.
Afstanden imellem speeder og bramse burde vaere lidt stoerre med henvisning til negative punkter under Wheelstand Pro.
At de nu har aendret gearskifteren fra en triptronic, til en alm. 7-gears. Desuden foeler gearskifteren noget billig sammenlignet med resten af produktet.
Kablerne! Utroligt skuffende, at kablerne kun er standardlaengde (1.8m) - der kunne Logitech da godt taenke sig lidt om.
Wheelstand Pro (G27-modellen):
Positivt: Prisen - til de penge faar man vist ikke en bedre loesning til sit rat - medmindre man bygger det selv.
Pladsmaessigt bliver det heller ikke mindre, det kan foldes sammen rimelig hurtigt og gemmes vaek. Det fylder dog stadig lidt, hvis man fjerner pedalerne, kan man dog faa det ned til noget, der ligner 10cm i hoejden.
Det er robust bygget, og der er ingenting mht. det, der generer. G27 modellen er ogsaa bygget mere robust end G25, alle bjaelkerne er blevet tykkere.
Negativt: Varen bygges af nogle polske haandvaerkere med begraensede engelske kundskaber. Min pakke manglede nogle bolte, men jeg har ikke kontaktet dem mht. det, da jeg fandt nogle, der passede. Ud fra deres tegninger er det ogsaa svaert, for ikke at sige umuligt at se hvilke bolte, der gaar hvor.
Midterstangen er lidt generende, saa man skal ikke placere pedalerne lige i midten - imo er det bedst hvis det rykkes lidt til venstre paa standeren.
At jeg bliver noed til at finde en stol, der passer, da min sofa er for langt vaek. Den stol jeg har er for hoej.
Jeg har sikkert glemt noget, eller sangt noget andre er uenige i, saa skyd bare!