recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gain og dugens farve?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gain og dugens farve?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Gain og dugens farve?
    Sendt: 28-Januar-2012 kl. 19:08
Hejsa Folkens

Jeg har fået den skøre ide at jeg vil have en projektor og dertilhørende lærred. Men for lige at være helt sikker, hvad betyder ovenstående.

Hvornår bruges en grå dug?
Hvornår bruges en hvid dug?

Hvornår bruges en gain på 0,8 og hvornår bruges 1,0 osv. osv. 

Meget afhænger af rummet og projektoren, det er jeg klar over. Men det er mere generelt jeg tænker... Hvis der er noget der hedder genereltEmbarrassed

Der er nogle andre spørgsmål der er lignende. Men jeg syntes ikke der er en tråd der decideret udleder ovenstående.

Men hvis der er en der har et link, så vil jeg da læse detTongue

Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 19:22
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 21:03
Farven hvid er hvid fordi den reflekterer alt lys. Et højt gain opnås derfor med en hvid dug til at råde bod på projektorer som har en lille lysstyrke - det bevirker typisk man kan gå op og vælge et lidt større lærrede.

Grå er derimod for at give bedre sortniveau.

Og jo, der findes massere af tråde som giver svaret på dit spørgsmål. Du søger bare forkert eller også gider du ikke læse dem igennem..
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Og jo, der findes massere af tråde som giver svaret på dit spørgsmål. Du søger bare forkert eller også gider du ikke læse dem igennem..
tjaeh! det er vel en kombination....

men fik faktisk meget ud af de linjer du kom med førBig smile
Til top
Mr. Duck Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Maj-2011
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2012 kl. 09:03

Er gengivelsen af "korrekte farver" ikke bedst på en hvid dug?

F.eks. vil en blå himmel ikke se "korrekt" ud på en grå dug (når man sammenligner med hvordan den skulle se ud i virkeligheden)?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2012 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af Mr. Duck Mr. Duck skrev:

Er gengivelsen af "korrekte farver" ikke bedst på en hvid dug?

F.eks. vil en blå himmel ikke se "korrekt" ud på en grå dug (når man sammenligner med hvordan den skulle se ud i virkeligheden)?

Principielt er der ingen sammenhæng mellem dugens gain eller "farve" (hvid og grå er den samme farve, btw, kun forskellig lysstyrke), men i praksis er der ikke ret mange grå duge der er helt farveægte. Men forskellen mellem hvid vs grå mht. farveægthed, er ikke større end mellem forskellige hvide duge med samme officielle gain.

Helt firkantet set, så kan du opveje dugens gain med mere lys fra projektoren. Dvs. hvis vi ser bort fra det reflekterede lys fra rummet, så er 500 lumens på gain 0.8 100% det samme som 400 lumens på gain 1.0 (forudsat at dugens struktur iøvrigt er ens). Det er sådan set dét du kan bruge gain-tallet til. Du skal så bare være obs på at det officielle gain-tal meget ofte er misvisende.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu