Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
jrued
Super bruger
Oprettet: 17-Juni-2008
Sted: Kbh K, Denmark
Status: Offline
Point: 308
|
Emne: gamle film som blu-ray Sendt: 24-Juli-2008 kl. 12:26 |
nu glæder jeg mig til at se godfather i blu-ray men kom til at tænke på, hvor meget bedre den er i kvalitet i forhold til dvd???
en ting er at man smider filmen på et HD medie, men det faktum at teknologien dengang filmen blev optaget ikke er i nærheden af det vi har idag, må da betyde at billedkvaliteten er den samme???
hvis man optager nået med et "dårligt kamera" så bliver det jo ikke bedre af at smide filmen på Blu-ray? eller hvad?
blot en tanke som jeg håber der er nogen der kan svare på?
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23900
|
Sendt: 24-Juli-2008 kl. 12:33 |
Tja, nu har jeg erhvervet følgende i BD:
General Patton
Battle of Britain
The Longest Day,
og de er alle bedre end "original" DVD´en.
Dog skal kan man ind i mellem opleve, at f.eks. ansigter står lidt fremtrædende plastic agtige. Men generelt en god og flot oplevelse - også lydmæssigt.
Hvis bare original filmen er i god stand, så er der intet til hinder for at få en fornem BD udgave
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
Hans j
Guld medlem
Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
|
Sendt: 24-Juli-2008 kl. 12:48 |
Tjjaaa, man kan jo bare prøve at anskaffe sig Casablanca, vel nok en af
de mest vellykkede transfers af ældre film til HD. Jeg tror aldrig den
har set flottere ud end på HD DVD (eller Blu-Ray men der har jeg ikke
set den
 , jeg ved godt den findes).
Det har været oppe og vende nogen gange snart, men de gamle
filmstrimler kan uden problemer digitaliseres i en højere opløsning end
1920x1080, den fysiske opløsning på filmstrimlerne er meget højere.
|
 |
BUGz
Super bruger
Oprettet: 30-April-2008
Point: 290
|
Sendt: 24-Juli-2008 kl. 12:50 |
lige siden 1950`erne er filmne blivet "skudt" i en meget høj opløsning/kvalitet, kunne dog aldrig drømme om at købe HD film fra før 70`erne
fx. The Thing fra 1982 er i langt bedre kvalitet i HD ind SD den er dog kun udgivet på HDDVD, kan også nævne Day Of The Dead fra 1985 (BD)
overførslen fra 35mm rullen til DVD er virklig ringe, og ikke mindst PAL som er i 50Hz Hvilket ikke går op i 24Hz
men AVP (AV precision) kan nok langt bedre forklare det tekniske
cheers
|
Pioneer PDP-LX5090
|
 |
jrued
Super bruger
|
Sendt: 24-Juli-2008 kl. 13:05 |
hvis orginal fimen er i så høj kvalitet er det da lidt underligt at man ikke har udviklet medier så man kan få det fulde ud af dem.
men det er vist også det der er problemet i biografer og netop derfor at alle biografer ikke er digitaliseret. hvis man skal skyde et billed op på et kæmpe biograf lærred så skal det simpelthen være de gamle klassiske ruller. der er over en meter i Ø.
jeg frygtede bare lidt, at de gamle film på blu-ray ville blive "falske" lidt som hother skriver. plastik agtige. charmen ved gamle film som godfather er jo også det lidt rustikke look og den kornede lyd der kratter.
|
 |
BUGz
Super bruger
|
Sendt: 24-Juli-2008 kl. 13:21 |
jrued skrev:
hvis orginal fimen er i så høj kvalitet er det da lidt underligt at man ikke har udviklet medier så man kan få det fulde ud af dem.
|
mener du det ? alså at det er underligt at man ikke kunne få BD afspiller + et 9 generation plasma tv lige efter 2 verdenskrig
cheers
|
Pioneer PDP-LX5090
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12426
|
Sendt: 24-Juli-2008 kl. 13:26 |
BUGz skrev:
lige siden 1950`erne er filmne blivet "skudt" i en meget høj opløsning/kvalitet, kunne dog aldrig drømme om at købe HD film fra før 70`erne |
Casablanca (som i øvrigt er præcis ligeså god på Blu-ray som på HD DVD) er allerede blevet nævnt i tråden. Den er fra 1942 og burde effektivt lukke debatten om hvorvidt gamle film kan vinde noget ved at blive udgivet på Blu-ray (jeg nøjes lige med at skrive Blu-ray fra nu af, da det jo er det eneste format der er tilbage). Ja, en nyere film optaget med nyere og bedre udstyr ville kunne se bedre ud, men Casablanca på Blu-ray er langt bedre end Casablanca på dvd, så hvorfor skulle det ikke være interessant at se Casablanca på Blu-ray?
|
 |
jrued
Super bruger
|
Sendt: 24-Juli-2008 kl. 13:28 |
nej jeg sætter bare spørgsmåls tegn ved at man har optaget i lang bedre kvalitet end man egentlig har kunne give forbrugeren.
men det har vel nok bare noget af gøre med man er mere biograf orienteret. det er vel også stadig der filmene tjener deres penge ind.
|
 |
jrued
Super bruger
|
Sendt: 24-Juli-2008 kl. 13:31 |
@ Naiera
det glæder mig!
jeg var bare bange for at filmene ville komme til at se falske ud fordi man lage diverse filtre på så kvaliteten kom til at se "falsk" god ud.
|
 |
BUGz
Super bruger
|
Sendt: 24-Juli-2008 kl. 13:39 |
om 5-10 år kommer de jo i ultra HD
ud over det så bliver film restureret, selv nyere film som "the fifth element" fra 1997
|
Pioneer PDP-LX5090
|
 |
Naiera
Platin medlem
|
Sendt: 24-Juli-2008 kl. 13:45 |
jrued skrev:
jeg var bare bange for at filmene ville komme til at se
falske ud fordi man lage diverse filtre på så kvaliteten kom til at se
"falsk" god ud. |
Sjovt nok er en gammel film der ser 'falsk god' ud allerede blevet nævnt i tråden. Patton er et af de værste eksempler på en efterbehandlet HD-udgivelser der som resultat bare ser helt forkert ud. Det kan godt være det ser 'flot' ud, men det ligner overhovedet ikke film.
Redigeret af Naiera - 24-Juli-2008 kl. 13:48
|
 |
Naiera
Platin medlem
|
Sendt: 24-Juli-2008 kl. 13:47 |
BUGz skrev:
om 5-10 år kommer de jo i ultra HD
|
Men det har du bare ikke en flyvende fis at bruge til på et display der passer i et normalt hus...
|
 |