recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - gamle film som blu-ray
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketgamle film som blu-ray

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2008 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af BUGz BUGz skrev:

ud over det så bliver film restureret, selv nyere film som "the fifth element" fra 1997

Som jeg har forstået det, så er problemet med 5th Element, at man har lavet nogle optagelser, de er så scannet ind i en computer hvor man har lavet special-effects, og så er resultatet printet til 35mm igen bagefter. Jeg ved ikke hvilken opløsning det er gjort i, men det er relativt tidligt. Måske har jeg misforstået det, og effekterne er kopieret "oven i" original-optagelserne, men det er sådan set ikke det væsentlige. Det væsentlige er at man har lagret det færdige resultat, ikke de oprindelige bånd og effekterne hver for sig. Derfor kan man ikke gå ind og restaurere og opdatere effekter, på samme måde som det er gjort med f.eks. Blade Runner, og fordi der er behandlet mere undervejs pga. den måde filmen er lavet på, så er kilden bare ikke af samme kvalitet. Det opdagede man ikke på DVD'en, fordi opløsningen ikke var høj nok til at afsløre det, og derfor er 5th Element på DVD en reference-DVD der hører til blandt de bedste udgivelser, mens det på HD er en i bedste fald middelmådig udgivelse, der nok desværre aldrig bliver bedre.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2008 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Åh Otto! Jeg var lige ved at blive imponeret af din paratviden....

Og så ødelægger du det i sidste linie

Jeg er ikke god til paratviden. Jeg kender de grundlæggende træk, og de ting jeg har brug for at vide, men jeg går ikke rundt og husker på om Cleopatra var fra 1959 eller 1963...

Til top
jrued Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Juni-2008
Sted: Kbh K, Denmark
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2008 kl. 14:16

Tusind tak for endnu en fornem forklaring Otto!

Nu glæder jeg mig endnu mere til at opleve Godfather i HD!!!

Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2008 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg er ikke god til paratviden. Jeg kender de grundlæggende træk, og de ting jeg har brug for at vide, men jeg går ikke rundt og husker på om Cleopatra var fra 1959 eller 1963...

Du skal lidt længere tilbage, Otto. Cleopatra var fra år 69 - år 30 før Kristi fødsel. 

LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2008 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af jrued jrued skrev:

De DVD versioner JEG har, er ringe af DVD at være, så hvis de bliver restaureret godt, så kan det kun blive helt forrygende.

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2008 kl. 16:09

Oprindeligt skrevet af jrued jrued skrev:

De DVD versioner JEG har, er ringe af DVD at være, så hvis de bliver restaureret godt, så kan det kun blive helt forrygende.

Der er vist ingen grund til bekymring:

The Godfather and The Godfather, Part II underwent extensive frame-by-frame examination and restoration utilizing state-of-the-art digital technology in this historic preservation effort, which required more than a year to complete. Robert A. Harris of the Film Preserve supervised the restoration under the direction of Coppola and cinematographer, Gordon Willis. Harris' restoration credits include Lawrence of Arabia, Spartacus, Vertigo and Rear Window among others.

Til top
Abaddon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Oktober-2005
Point: 160
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2008 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Kenneth S. Brown kan man ikke stole på hvad angår billedkvalitet. Han bruger et Sony LCD tv der måske ikke engang er professionelt kalibreret (ikke at det ville være godt nok hvis det var, men hvis det ikke er, så kan det være virkelig slemt), og har før demonstreret sin uvidenhed på dette område ved at give Meet Joe Black på HD DVD en god karakter med hensyn til videokvalitet, på trods af at det rent faktisk er en udgivelse der er et perfekt eksempel på hvordan man IKKE laver en HD-udgivelse.

Det ovenstående fik mig til at grine over hvor fuldstændigt latterligt langt ude nogle plasma fanboys er på dette forum
Til top
BUGz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-April-2008
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2008 kl. 01:14

Til BUGz kan jeg kun sige: Hvis du holder fast i kun at se HD udgivelser der er fra 70'erne og frem, så kommer du til at gå glip af nogle ting. F.eks. Lawrence of Arabia (1962), Ben Hur (1959), Mutiny on the Bounty (1962), Cleopatra (1963), Singin in the Rain (1952)... Man kan blive ved, udover de allerede nævnte. For SLET ikke at tale om 2001! (1968). Det er alle sammen film der med ret stor sikkerhed eksisterer i kopier der kan laves aldeles fremragende HD versioner af (flere af de nævnte er 70mm).

jeg har set alle dem du nævner og nogle af dem var da også ok, men jeg køber med garanti ikke nogle af dem på BD, selv om jeg er Sci fi freak, var 2001 (1968) for dårligt lavet, men 2010 (1984) - efterfølgeren, er ok

men hvorfor har de gamle "classic" så god billede kvalitet, i forhåld til det fleste andre film det er lavet inden for de sidste 20år, er det delvist pga. at jeg finder alt andet ind 16:9 film tilsspild ? 

mange tak for din text, saved...

Pioneer PDP-LX5090

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2008 kl. 01:19

men hvorfor har de gamle "classic" så god billede kvalitet, i forhåld til det fleste andre film det er lavet inden for de sidste 20år, er det delvist pga. at jeg finder alt andet ind 16:9 film tilsspild ?

Det var dengang at man kunne finde ud af at lave film baseret på originale ideer (som Stanley Kubrick). Nu om dage tænker alle producenter i remakes & sequels, eller det garanterede flop: tag en populær TV serie og lav en film (Miami Vice, Starsky & Hutch, Charlies Angels, etc etc - need I say more).

Redigeret af JesperLund - 26-Juli-2008 kl. 01:20
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2008 kl. 09:18

Fordi det er nyere er det ikke nødvendigt bedre! Fordi noget blev lavet for 50 eller for den sags skyld 100 år siden er det ikke ensbetydende med det ikke var kvalitet.

Ny teknik gør tingene lettere men ikke nødvendigvis bedre. Tænk på cd <> vinyl. Lyder en cd bedre end en vinylplade? Nogen mener det ene, andre det andet.

Du kan også kigge på boliger. Da min gamle andelsforening kiggede på nye vinduer fik vi det råd at det var både billigere og bedre at gøre noget ved de nuværende end at få nye i. For de gamle vinduer var kvalitet både i materialer og udførelse. De skulle bare lige over en overhaling hvorimod spritnye vinduer kun ville kunne holde lige så længe som de gamle (de allerede havde 30 år på bagen) inden de skulle skiftes. Man kunne sit håndværk i gamle dage.

Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 558
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2008 kl. 20:09

Jeg har lige erhvervet mig Black Narcissus og Great Expectations på Blu-ray. Førstnævnte er fra 1946 og lavet af de fremragende instruktører Emeric Pressburger og Michael Powell også kaldet "The Archers", med Deborah Kerr i hovedtollen. Den er forrygende flot i Technicolor.

David Leans Great Expectation ligeledes fra 1946, står i sort hvid meget skarpere end de tidligere DVD udgaver, selvom den ikke er lige så vellykket som f.eks. Grand Prix, Robin Hood og Casablanca. Der er tale om to ITV udgaver af film, som Criterion også udgiver, så man kan nok forvente, at Criterion også vil komme med blu-ray udgaver af disse engang, og endda have tunet kvaliteten endnu mere.

De fem klassiske krigsfilm der lige er udkommet, Patton, The Longest Day, A Bridge Too Far, Battle of Britain og The Sand Pepples er desværre hit'n'miss. De tre sidstnævnte er heldigvis vellykkede og ikke efterbehandlede i samme grad som de første to. Det er helt sikkert, at mange vil elske The Longest Day og Patton for et billede, som efterbehandlet har fået fjernet næsten filmgryn (The Longest Day ALT). Sidstnævnte er nærmest ligeså "ren" som en computeranimeret film som Sin City og ansigter ligner mannequin dukker. Når man går igang med Digital Noise Reduction, så fjerner man samtidig detaljer, og ansigter med tusinder af porer, urenheder, skægstubbe, bliver til en slags voksmasse istedet.

Robert A Harris, restaureringseksperten af bl.a. den nye Godfather version, Vertigo og Lawrence of Arabia, har givet disse versioner fingeren nedad (eller blot fingeren om man vil) og via godt fodarbejde, ser det ud til, at man er trængt igennem til disse studier om, at dette er at pisse på filmarven, nøjagtig som hvis man gør overfladen på Mona Lisa glat og jævn ved at slibe ujævnheder væk i Da Vincis maleri. Så forhåbentlig ser vi ikke mange flere af disse udgivelser. HD har intet at gøre med at manipulere billeder, som hr. og fru Jensen TROR HD billeder skal se ud, men om at bevare filmskaberes versioner så tæt på originalen som overhovedet muligt.

Criterion kommer nu på banen i oktober og november, bl.a. med The Third Man, Touch of Evil og Wages of Fear og man kan håbe de, som med DVD, sætter nye standarder for klassiske film på Blu-ray og dermed viser vejen for det store bagkatalog af film fra guldalderen.

Redigeret af Bruce - 29-Juli-2008 kl. 20:12
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: 2630 Taastrup
Point: 24817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2008 kl. 20:19

skal du ikke snart have ændret din signatur.

længe leve formatkrigen? krigen er død.

Mvh
Flemming Larsen
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu