recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - GB istedet for i TB?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

GB istedet for i TB?

Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2014 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det er kun ifølge decimaltal, at kilo betyder 1000. Ifølge binære tal, betyder kilo 1024. Det er temmelig grundlæggende IT-lære. Hvis du ikke har forstået det endnu, så skal du vist tilbage på skolebænken. 
Sådan var det engang. Sådan er det desværre ikke længere. Hvis du ikke vil forstå det, må du tilbage på.. øhh.. læsehesten og lave lidt research på emnet. Smile

Hvis ellers man brugte decimaltal i IT, så er det sgu underligt, at det kun er harddiskproducenterne der gør det, mens alle andre i branchen bruger binære tal. 
Ja, det er underligt og ret uhensigtsmæssigt, at harddiskproducenterne opgiver størrelser "decimalt" (for nu at bruge dit udtryk) mens resten af branchen opgiver størrelser "på binær basis". 

Så nej, når Windows siger, at min 3TB harddisk kun har 2.73TB, så er det fordi de bruger den rigtige regnemetode. Og der står decideret 2.73TB. TB er forkortelsen for TERABYTE, ikke tebibyte.
Okay, hvad mener du så TB står for når harddiskproducenten opgiver samme disk som 3 TB? En disk kan ikke både være 3 terabyte og 2,73 terabyte uden at mindst en af de to terabyte betegnelser må være noget andet end terabyte. Så er det de 3 der er noget andet end terabyte eller de 2,73 der er noget andet end terabyte - og hvad er så den korrekte betegnelse for den af de to der ikke er terabyte?

Lad dig ikke diktere af nymodens regnemetoder. Det er noget der er opfundet, fordi harddiskproducenterne ikke vil rette ind. Det sælger ikke så godt, hvis de skriver deres diske indeholder 2.73TB ;)
Det er ikke opfundet pga. harddiskproducenterne, harddiskproducenterne benytter sig blot af forvirringen i forhold til om kilo, mega og giga skal beregnes "decimalt" eller "binært" til at opgive deres diskstørrelser i det format der ser mest fordelagtigt ud.
Uanset hvordan du vender og drejer det, så bruger vi altså stadig det binære talsystem på computere. Og har skal der 1024 til 1 kilo. Det kan godt være det er ulogisk. Især for os som er vant til metersystemet (Hvor alt skal gå op i 100).
Hvad så når vi snakker SSD. Her kan producenterne slet ikke blive enige. Her er det ca 50/50, hvor ene halvdel ganger med 1024 og anden halvdel ganger med 1000. Men når du nu mener, at 1000 byte er lig med 1 kilobyte, er den rigtige model, hvorfor er det så stadig kun harddiskproducenterne der bruger det? Hvorfor er det ikke slået igennem overalt? For det er da 1000 gange (fik du den) nemmere at arbejde med :)
Det gør man selvfølgelig ikke, fordi det simpelthen ikke er den rigtige måde at regne i det binære talsystem. Og husk nu, alt grundkode bruger det binære talsystem.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2014 kl. 18:58

Uanset hvordan du vender og drejer det, så bruger vi altså stadig det binære talsystem på computere. 
I know.

Og har skal der 1024 til 1 kilo. 
Nej, det hedder ikke længere 1 kilo, det hedder nu 1 kibi. Og jeg er helt med på, at i praksis indenfor IT verden, hvor jeg for øvrigt også selv befinder mig, er det helt almindeligt at ignorere den nye betegnelse og stadig sige 1 kilobyte om 1024 bytes, men det ændrer ikke på, at den korrekte, officielle betegnelse for 1024 bytes idag er 1 kibibyte. Jeg bryder mig ikke om udtrykket kibibyte og det virker heller ikke som om du gør det, men det ændrer ikke på at det er den officielle betegnelse for 1024 bytes idag.

Det kan godt være det er ulogisk. 
Det eneste ulogiske er, at tingene ikke er konsekvente. Som skrevet i et tidligere indlæg ville jeg have det helt fint med, at IT branchen generelt ignorerer de nye betegnelser og bruger kilo, mega og giga som faktorer af 1024 som de altid har gjort, men det kuldsejler når en del af branchen i stedet vælger at regne med faktorer af 1000. 

Især for os som er vant til metersystemet (Hvor alt skal gå op i 100).
Jeg har ikke noget problem med binære tal, jeg bruger dem på daglig basis.

Hvad så når vi snakker SSD. Her kan producenterne slet ikke blive enige. Her er det ca 50/50, hvor ene halvdel ganger med 1024 og anden halvdel ganger med 1000. Men når du nu mener, at 1000 byte er lig med 1 kilobyte, er den rigtige model, hvorfor er det så stadig kun harddiskproducenterne der bruger det? Hvorfor er det ikke slået igennem overalt? For det er da 1000 gange (fik du den) nemmere at arbejde med :)
2-talssystemet passer langt bedre til den måde computere er bygget op på. 

Jeg er i bund og grund fløjtende ligeglad hvilke betegnelser man bruger om tingene, bare man ved hvad man har med at gøre. For min skyld kan man kalde 1024 bytes for "en poul" hvis det skal være, bare der er enighed om tingene så det er til at hitte ud af hvor mange bytes der er at arbejde med. 

Jeg kan sagtens acceptere at kilo betyder 1024 hvis man spørger en IT mand, men 1000 hvis man spørger alle andre, bare lortet er konsekvent. Det dur bare ikke at kilo betyder 1024 hvis man spørger en der arbejder med ram, men 1000 hvis man spørger en der arbejder med diske. Alle de der regler med undtagelser holder bare ikke, vi er jo for fanden ikke sproglige studenter, vel? Wink
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2014 kl. 19:28
Jamen, så er vi bare ude i, at vi får presset nye ting ned over hovedet uden grund. Lidt ligesom vi i dag skal kalde en neger for sort, og en kodelinie i dag hedder en kodelinje. Jeg kommer ALDRIG til at kalde det kibi og andet obskur skrammel. For mig er det kun kilo, mega, giga etc etc. Og så er der snyde kilo etc, som harddiskproducenterne bruger.
Men i brund og grund lyder det også til vi er enige. Jeg er nok bare en gammel sur prut, der nægter at tage de nye navne til mig.
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Juni-2013
Point: 787
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2014 kl. 20:12

Nej, det hedder ikke længere 1 kilo, det hedder nu 1 kibi.

Det kommer helt an på, hvilket system man navngiver efter. Hvis man ikke vælger IEC-systemet, så hedder det 1 kB = 1024 bytes.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2014 kl. 11:07

Jamen, så er vi bare ude i, at vi får presset nye ting ned over hovedet uden grund. Lidt ligesom vi i dag skal kalde en neger for sort, og en kodelinie i dag hedder en kodelinje. Jeg kommer ALDRIG til at kalde det kibi og andet obskur skrammel. For mig er det kun kilo, mega, giga etc etc. Og så er der snyde kilo etc, som harddiskproducenterne bruger.
Men i brund og grund lyder det også til vi er enige. Jeg er nok bare en gammel sur prut, der nægter at tage de nye navne til mig.
Jeg er også en gammel sur prut der har lært at stave linie med to i'er og regne binært, så vi har i princippet været enige længe. Forskellen, som jeg ser den, er blot at jeg anerkender at linie ikke længere er korrekt stavemåde, på et eller andet tidspunkt blev det presset ned over hovedet på os uden grund at det fremover skulle staves på en anden måde. Jeg accepterer at linje idag er den korrekte måde at skrive linie på - men jeg fortsætter med at skrive linie med 2 i'er i ren og skær trods - vel vidende at det jeg gør ikke længere er korrekt.

Helt analogt kommer jeg heller aldrig til at tage kibi til mig. Jeg ved, at kibibyte idag er den korrekte betegnelse for 1024 bytes, men som gammel datamand og i et anfald af civil ulydighed vil jeg fortsætte med, i praksis, at kalde 1024 bytes for 1 kilobyte - på trods af at jeg udemærket ved, at det ikke længere er korrekt.

Jeg synes også de nye betegnelser skider, fuldstændig ligesom det skider at skrive linie med j, men jeg anerkender at sådan er det bare idag - og når jeg så har anerkendt det, fortsætter jeg med at skrive tingene på den gamle måde, også selv om "nogen" har besluttet at det ikke længere er korrekt.

Jeg synes for øvrigt "snyde kilo" burde anerkendes som en korrekt betegnelse for det der faktor 1000 pis.

Burde vi for øvrigt ikke begynde at opgive tingene i hex? Tænk bare på hvor meget forvirring der kunne komme ud af, at forklare folk at en 10 GB ramklods kan indeholde dobbelt så meget som en 8 GB ditto, hehe.. 

Redigeret af strandvasker - 22-Juli-2014 kl. 11:11
Til top
Among Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2014 kl. 12:41

Jeg melder mig lige på banen som repræsentant for den almindelige, dumme gennemsnitsdansker, der ikke er så velbevandret indenfor brugen af det binære talsystem. Det lyder lidt som om, at der er enighed om, at betegnelsen kibibyte er en bastard, hvilket jeg dog gerne vil stille et lille spørgsmålstegn ved. Sådan som sagen er belyst, så synes jeg faktisk, at de to betegnelser er en meget praktisk og meningsfyldt løsning.

Først og fremmest så stammer ordet ”kilo”, så vidt jeg er orienteret – og ret mig gerne, hvis jeg tager fejl – fra græsk og betyder slet og ret 1000. Det er derfor mit gæt, at vedkommende, som oprindeligt definerede 1 kilobyte som 1024 byte, valgte anvendelsen af ordet kilo, fordi 1024 byte er tæt på tallet 1000. Problemet heri ligger imidlertid i, at man brød med den almene/historiske forståelse af ordet kilo, som jo er ret konsekvent i relation til andre måleenheder.

Man kan se det sådan, at så længe det kun var de it-kyndige, der skulle leve med begrebsdefinitionerne, var problemet til at overse, idet disse jo udmærket var klar over den binære systematik. Men i takt med at it blev allemandseje, var der ikke noget mærkeligt i, at man ønskede at reservere ordet ”kilo” i betydningen ”1000”, netop for at bevare en sproglig konsekvens. Det bør i den sammenhæng bemærkes, at langt de fleste mennesker, som i dag benytter computere, aldrig i praksis kommer til at beskæftige sig med det binære talsystem. Jeg er således bedøvende ligeglad med det binære talsystem, og det samme er stort set alle i min omgangskreds. Og når det binære talsystem ikke har nogen praktisk betydning for os, så er det langt det logiske at anvende begrebet i betydningen 1 kilobyte = 1000 byte.

Der er selvfølgelig brug for en definition af 1024 byte, fordi det har et praktisk perspektiv, for dem der til dagligt arbejder med it, men er løsningen så ikke netop at definere et begreb til dette specifikke behov? I stedet for at være så kritisk overfor ”menigheden”, og dens manglende indsigt i it, burde man – i min optik – være lidt mere positivt indstillet og erkende, at løsningen i et større perspektiv faktisk giver god mening med ordet kibibyte.

Redigeret af Among - 22-Juli-2014 kl. 12:42
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2014 kl. 13:18
Among, jeg vil faktisk vende din argumentation om, og sige, at netop fordi der er dette skel mellem datafolk og almenheden giver det ikke mening at prøve at ændre nogle fasttømrede (u)vaner blot for at ensrette tingene.

Som du selv er inde på, så er den brede befolkning rystende ligeglade med bits og bytes og binære tal og alt det der, så om tingene bliver talt op på den ene eller den anden måde kan princippielt være dem ligegyldig. Det den brede befolkning forholder sig til er, at 8 GB ram er dobbelt så meget som 4 GB ram og at mere må være bedre, men konkret hvad de der "gigabyter" er for nogle fiduser rager de fleste en skid. De kunne lige så godt havde heddet "polydylfer".

For datafolk er forholdet mellem bytes, kilobytes osv. langt mere relevant og det gør tingene uendeligt meget nemmere hvis de begreber er i faktorer af 1024. Ja, man burde fra starten af have brugt andre betegnelser end kilo, mega og giga, men sådan blev det ikke og nu kilo, mega og giga som faktorer af 1024 er forlængst blevet en defacto standard indenfor branchen. 

Det giver i min verden meget lidt mening at forsøge at omdøbe tingene på et senere tidspunkt. Den almene befolkning er skideligeglade med hvad datafolket kalder tingene, de fatter jo ikke hvad bits og bytes er alligevel, så hvad pokker er problemet med at datafolkene er lidt sære på det punkt? Datafolket har også vist sig at være skideligeglade med omdøbningen, de fortsætter med at kalde tingene det de altid har heddet. 

Det eneste der er kommet ud af omdøbningen er, at nu skal datafolket til at hitte ud af om andre datafolk mener det ene eller det andet med ordene - det er noget bøvl.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2014 kl. 13:48
Hvor er like-knappen. Vel talt Strandvasker :)

Among - Bare se hvor mange problemer det allerede har givet i denne tråd. Strandvasker og jeg er begge IT-kyndige og talte lige hen over hovedet på hinanden og troede vi var uenige, selvom vi til sidst fandt frem til, at vi havde været enige hele vejen.
Og nu spørger jeg lige dumt, men er du Apple-mand?

Redigeret af Nagash - 22-Juli-2014 kl. 13:50
Til top
Among Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2014 kl. 14:37

Among, jeg vil faktisk vende din argumentation om, og sige, at netop fordi der er dette skel mellem datafolk og almenheden giver det ikke mening at prøve at ændre nogle fasttømrede (u)vaner blot for at ensrette tingene.

Jeg kan ikke se, hvordan det meningsfyldt er at vende min argumentation om? For at give befolkningen en bedre forståelse af, hvordan tingene hænger sammen, er der da god logik i at tilstræbe at ensrette tingene? Især når ordet kilo er forbundet med en betydning, der går flere hundrede af år tilbage. Kilobyte er stadig et relativt nyt begreb, og det er derfor, i mine øjne, slet ikke for sent at omdefinere begrebet – hvilket man jo altså også har valgt at gøre!

Citér Som du selv er inde på, så er den brede befolkning rystende ligeglade med bits og bytes og binære tal og alt det der, så om tingene bliver talt op på den ene eller den anden måde kan princippielt være dem ligegyldig. Det den brede befolkning forholder sig til er, at 8 GB ram er dobbelt så meget som 4 GB ram og at mere må være bedre, men konkret hvad de der "gigabyter" er for nogle fiduser rager de fleste en skid. De kunne lige så godt havde heddet "polydylfer".

Den brede befolkning er ikke ligeglad, når den står i telebutikken og skal sætte 10 gigabyte dataforbrug i relief. ”Hvor mange film, kan jeg downloade? Hvor meget musik, kan jeg hente? Hvor mange billeder, kan jeg dele?”. Det er langt det nemmeste for det store flertal, hvis disse kan tillade sig at tillægge ordet ”kilo” samme betydning, som de altid gør og altid har gjort. Langt nemmere end at skulle tilegne sig en masse viden om det binære talsystem.

Citér For datafolk er forholdet mellem bytes, kilobytes osv. langt mere relevant og det gør tingene uendeligt meget nemmere hvis de begreber er i faktorer af 1024. Ja, man burde fra starten af have brugt andre betegnelser end kilo, mega og giga, men sådan blev det ikke og nu kilo, mega og giga som faktorer af 1024 er forlængst blevet en defacto standard indenfor branchen.

Som du selv siger, burde man have valgt en anden betegnelse. Jeg er så af den opfattelse, at det slet ikke er for sent at ændre den, især med tanke på at it-verdenen stadig er et relativt nyt bekendtskab i verdenshistorien. Givetvis vil der være nogle overgangsvanskeligheder, men hvis ellers it-folkene er positivt indstillet, så burde de relativt let kunne tage de nye begreber til sig. Hvis svenskerne kunne omstille sig fra venstre- til højrekørsel på en dag, så kan it-folket også omstille sig til begrebet "kibibyte" - evt. over en periode.

Citér Det giver i min verden meget lidt mening at forsøge at omdøbe tingene på et senere tidspunkt. Den almene befolkning er skideligeglade med hvad datafolket kalder tingene, de fatter jo ikke hvad bits og bytes er alligevel, så hvad pokker er problemet med at datafolkene er lidt sære på det punkt? Datafolket har også vist sig at være skideligeglade med omdøbningen, de fortsætter med at kalde tingene det de altid har heddet.

Det giver da alt mulig mening. Som jeg siger, den brede befolkning har en meget grundlæggende forståelse af, at kilo dækker over 1000, og for ikke at ændre ved denne almene forståelse, vælger man derfor at opfinde et nyt begreb, som passer bedre i it-sammenhæng til de få, som har behov for at kende præcist til kibibyte (mig selv undtaget).

Citér Det eneste der er kommet ud af omdøbningen er, at nu skal datafolket til at hitte ud af om andre datafolk mener det ene eller det andet med ordene - det er noget bøvl.

Der kommer da det ud af det, at den brede befolkning har langt lettere ved at omsætte bytes til kilobytes, til megabytes osv.

@Nagash

Nu udtaler Strandvasker jo bl.a., at han fint anerkender, at det i dag hedder i kibibyte, men at han ikke desto mindre fastholder anvendelsen af ordet kilobyte i samme betydning. Dette er jo ikke just befordrende for den gensidige forståelse. Min stille påstand er, at hvis it-folket i almindelighed begyndte at bruge ordet kibibyte konsekvent (hvilket, jeg da også tænker, kommer til at ske over tid), så ville vi hurtigt komme ud over misforståelsesproblematikken, men det er bare svært, når der er mange, der insisterer på at være på tværs.

Jeg gør i almindelighed en dyd ud af ikke at være "mand" af noget. Jeg køber de produkter, der opfylder mine behov (selvfølgelig med skelen til min økonomi). Så jeg vil ikke svare på dit sidste spørgsmål.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2014 kl. 15:00
Med den udtalelse må du finde mig i, at jeg antager at du bruger MAC. Og ja, jeg stereotyper lidt nu, men stereotyper opstår ikke ud af ingenting. Applefolket har det med, at vil have alt simplificeret. Langt hen ad vejen er det også veldig smart, men i dette tilfælde synes jeg det er noget vrøvl.
Billed nummer 2 på side 2 i tråden er netop også taget fra OS X, og viser harddiskens lagerkapacitet i faktor 1000. Troede faktisk ikke de var begyndt på det. Windows og Linux viser det stadig i faktor 1024.

Angående folk skal regne ud på deres data abonnementer, så udregnes de stadig i 1024, og det samme gør filer du henter på nettet. Det er altså kun harddisk producenterne der regner på den nye måde, og nu også Apple.

Hvis vi absolut skal lave det om, så skal det også være konsekvent, hvilket det overhovedet ikke er nu. Jeg spørger bare: Var det ikke nemmere at blive ved 1024, end den forvirring der er omkring det nu?

Og til sidst: Du skal være over en hvis alder, hvis ikke du har fattet hvad bits og bytes er i dag. Alle med en uddannelse over 10kl er har obligatorisk IT i skolen, hvor man netop lærer dette. Det er lige meget om det er HH, HTX, STX eller en håndværksuddannelse. Du slipper ikke for IT. Uden jeg ved det sikkert, så tror jeg også IT er blevet obligatorisk i folkeskolen siden jeg gik der, så alle har alle muligheder for at lære det.

Er man af en ældre generation, og gerne vil bruge en computer i hverdagen, så vil jeg nu også mene, at man skal tage et grundlæggende IT kursus. Og du lærer netop om bits og bytes på de indledende hold.
Ergo, hvis du og dine bekendte ikke har fattet at alt skal gange med 1024, så er det altså jeres egen skyld.

EDIT: Selv min bedstemor på 79 ved det altså.

Redigeret af Nagash - 22-Juli-2014 kl. 15:01
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2014 kl. 16:32

Med den udtalelse må du finde mig i, at jeg antager at du bruger MAC. Og ja, jeg stereotyper lidt nu, men stereotyper opstår ikke ud af ingenting. Applefolket har det med, at vil have alt simplificeret. Langt hen ad vejen er det også veldig smart, men i dette tilfælde synes jeg det er noget vrøvl.

Jeg synes at din kommentar er noget nedladende, og derudover kan du i Linux sagtens støde på en del ting hvor MB og GB er i base 10, og andet skrives som MiB og GiB.

Og derudover, når man taler om netværkstrafik, er 1 Gigabit = 1000 Megabit.

Da plads på storage heller ikke er låst af at skulle være i n^2, giver det vel mening at følge de korrekte betegnelser i base 10.

Redigeret af lunddal - 22-Juli-2014 kl. 16:51
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2014 kl. 16:52
Det må du da godt synes, men sådan er det ikke ment. Er det ikke også netop Apples filosofi? At alt skal være simpelt? Så tiltrækker det sjovt nok også mennesker med samme tankegang. Jeg skrev også, at jeg godt ved, jeg stereotyper, men nogle gange må folk også bare finde sig i det. Føler man sig ramt, er der nok noget om snakken.
Og jeg har bestemt ikke kendskab til steder i Linux, hvor de benytter den "nye standard", og jeg bruger altså Linux dagligt. Er der nogle nørder der er mere konservative en Windows-nørder, så er det i den grad Linux-nørder.

Og når vi taler netværkstrafik, ja, så har de været ramt af samme sygdom som harddiskproducenterne, allerede før den "nye stadard".
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu