recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Generelt sub spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGenerelt sub spørgsmål

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Baune Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 232
Direkte link til dette indlæg Emne: Generelt sub spørgsmål
    Sendt: 24-April-2008 kl. 01:56
Sry men er der én i bestanden herinde, der kan forklare mig hvad i alverden den tragt/lydspreder gør godt for i Audio Pro B1.36 subben?

Jeg har nok tabt småkagerne, men er bassen ikke upåvirkelig når vi netop taler sub?

Og hvis ikke, så vil der måske alligevel kunne opleves en forskel på Harbo's produkter Harbosub10 og HP109, som har bassen placeret forskelligt, men ellers har nøjagtige samme specs.

Ja jeg spørger bare.
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Point: 1351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2008 kl. 09:14
Jeg mener at skillelininen går ved omkring 80-120 hz for hvilke lyd der kan retnings bestemmes.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2008 kl. 10:08

Som Claus er inde på så burde det i teorien være ikke-retningsbestemt.

Men... og det kan godt være det er indbildning, men ikke desto mindre mener jeg at kunne høre hvor den kommer fra hvis jeg kun har 1 sub sat til  - uanset mærke (indtil videre).

Men det kan sagtens være indbildning - blot synes jeg 2 subs i "stereo" lyder bedre.

Til top
Baune Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2008 kl. 12:49
Ja det kunne sgu være lidt blæret med 2 x sub. Ikke fordi jeg umiddelbart kan påvise at jeg har behov der kræver dette men anywayz 

Martin jeg kan se du gør brug af HarboSub10. Subben (velkendt af adskillige efterhånden) har jo bassen siddende i bunden. Gir det en anden oplevelse end fx Harbo HP109, som jeg omtaler længere oppe.

Logikken siger mig at HP109 med bassen i front måske giver lidt mere oplevelse end Sub10, jeg tænker på om der fx ikke går en del tabt ved at banke bassen ned i gulvtæppet.

Når det så er sagt, så er vi måske helt ude i navlepilleri hvilket absolut ikke er hensigten med denne lille debat.

Jeg har ikke lyttet til Harbo, men den får jo fine anmeldelser herinde. B&W ASW608 har lige nu erobret min opmærksomhed, da den ved føste lytning i HFK gav et utrolig godt indtryk.

Redigeret af Baune - 24-April-2008 kl. 12:50
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2008 kl. 13:26

Jeg kender ikke omtalte HP109 desværre.

Jeg havde tidligere i min test et stykke gulvtæppe under subberne og det har jeg fjernet den dag i dag og jeg kan ikke høre forskel så umiddelbart tror jeg ikke du mister noget ved det. Det skal ihvertfald ikke være det som afgør dit valg.

Jeg synes SUB10 er så billig at man sagtens kan retfærdiggøre 2 stk

Jeg har faktisk tænkt lidt på 2 mere.. men .. er ikke kommet længere end til tænkeriet

Til top
Baune Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2008 kl. 18:54
Nej jeg tror heller ikke på at der er nogen stor hørbar forskel.

Monster ærgerligt at Harbo ligger i den anden ende af landet, det ville være dejligt med en prøve-lyt.

Det kan jo være jeg bliver så positiv overrasket, at den lille B&W må vige pladsen. Men når det så er sagt, så synes jeg godt nok at den bette kasse fra HFK gør det utrolig godt både til musik og film. Trods kun 8".

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2008 kl. 19:07
Prøv at tage kontakt til Peter fra HarboSound - jeg er sikker på I kan finde ud af et eller andet så du ikke skal køre så langt.
Til top
HarboSound Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Februar-2008
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2008 kl. 22:42

Hej Baune,

Harbosound HP109 SUB og HarboSUB10 er helt identiske lige pånær design og placering af basenheden. På SUB10 har jeg valgt at montere bassen i bunden for at lave en æstetisk flottere terning, hvor frontstoframmen så kan undværes. Det er min overbevisning at en downfire og en frontfire løsning giver det samme da lyden er rundstrålende ved frekvenser under 200Hz.

Jeg har lavet en surround og højttalerguide som kan findes på www.harbosound.dk under produktbeskrivelser.

Herfra et lille uddrag:

Der er en misforstået tommelfingerregel der siger at det er bedøvende ligegyldigt hvor en subwoofer placeres fordi man ikke kan høre hvor de dybe toner kommer fra.

Det er tildels rigtigt fordi vores retningssans for lyd opstår når en lyd registreres først af det ene øre og derefter af det andet øre. Hjernen kan beregne lydens forsinkelse imellem hvornår lyden rammer ørerne. På denne måde kan vi høre at lyden kommer fra venstre ved at lyden først rammer venstre øre og et par mikrosekunder senere rammer det højre øre. Vores hørelse er bedst til at detektere denne forskel i stemmefrekvensområdet (300-3300Hz).

Ved lavere frekvenser (under 200Hz) bliver lydens bølgelængde så lang at lyden rammer begge ører på samme tid.

Ud fra denne teori kan en subwoofer placeres vilkårligt.

Mht placering er der andre forhold der gør sig gældende hvorfor en subwoofer ikke kan placeres vilkårligt.

Lyden fra subwooferen rammer vægge og møbler og bliver dermed reflekteret ud i rummet, som om der var flere lydkilder. Når lydbølgerne rammer hinnanden i rummet vil de enten forstærke hinnanden eller udfase hinnanden. Dette opleves bedst ved at sætte en konstant tone på (fex 50Hz). Ved at bevæge sig rundt i rummet vil man kunne høre områder hvor der er meget bas og ganske få skridt væk er der overhovedet ingen bas.

Derfor fåes det bedste resultat ved først at placere subwooferen i lyttepositionen. Tænd for subwooferen og skru godt op for volumen. Sæt et signalkabel i subben og hold den anden ende i hånden. Rør ved spidsen af phonostikket og der vil komme 50Hz brum i subwooferen.

Herefter går du rundt i rummet og undersøger hvor der er mest (eller bedst) bas. På dette optimale sted placeres subwooferen og der er dermed suveræn bas i lyttepositionen.

Håber dette kan bruges til noget.

Med hensyn til en demo, så kan dette ske i Ålborg og Vanløse hos Karvia eller hos en af de kunder der bor i nærheden af dig.

mvh Peter

Til top
Baune Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2008 kl. 13:53
Tak for responsen gutter.
Fedt med guiden Harbo, den havde jeg ikke lige set.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu