| Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
audio
Super bruger
Oprettet: 17-Januar-2009
Status: Offline
Point: 373
|
Emne: Genopbygge medieinfo i WMP/VMC Sendt: 27-Juli-2009 kl. 20:39 |
Har egentlig aldrig før haft musik gemt på PC før, så jeg har ikke fået rodet så meget med den del af Media Player. Nu står jeg så med et mp3 musikbibliotek i form af en filstruktur som WMP selv har opbygget (men minus diverse skjulte filer). Tanken om at et så garvet medie program som WMP, ikke skulle kunne gen-etablere medieinfo ud fra denne struktur, havde slet ikke strejfet mig.
Kan det virkelig være rigtigt, at det ikke kan lade sig gøre?
Windows 7 Ultimate 32-bit WMP 12
|
 |
audio
Super bruger
|
Sendt: 29-Juli-2009 kl. 10:02 |
Er jeg virkeligt den eneste med dette problem? Alle mp3 filer ligger under Ukendt album.
Hvis jeg markerer filer tilhørende samme album, vælger "Find album info", bekræfter at alle filer tilhører samme album, indtaster søgekriterier for at finde album, og til sidst vælger det ønskede album
...så får jeg tilføjet album korrekt. Men det er jo noget af en opgave, at skulle gøre det for hver eneste album. Er der ikke en måde at "batch opdatere" på?
Skal man evt. ud i noget ID3 tag?
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10993
|
Sendt: 29-Juli-2009 kl. 11:13 |
Ja du skal ud i MP3 tag. Men det går helt ud på et om du gør det i Windows eller et decideret program. Det er hårdt manuelt arbejde.
Fordelen ved Windows 7 (og faktisk også Vista) er, at du kan gøre det direkte i stifinderen.
Hvordan er dine filer havnet i et og samme (ukendt) album?
|
|
|
 |
audio
Super bruger
|
Sendt: 29-Juli-2009 kl. 11:55 |
Kandersen skrev:
Hvordan er dine filer havnet i et og samme (ukendt) album?
|
De er batch konverteret fra et VMC bibliotek i wav format, så hele filstrukturen er pænt ordnet efter folder artist, album og med filnavne som = sangtitel. Det undrer mig noget at VMP ikke kan benytte disse oplysninger til at opbygge et nyt bibliotek.
Redigeret af audio - 29-Juli-2009 kl. 11:59
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 29-Juli-2009 kl. 12:21 |
Det er fordi VMP bruger ID3 tag. Og hvis den er røget sig en tur, så er det no go. Hmm, der burde findes programmer der kan "konvertere" fra mappe og filstruktur til ID3 tag.
Skal lige se hvad jeg har derhjemme i aften. Jeg mener bestemt det jeg brugte sidst, det kunne vist gøre det.
|
|
|
 |
audio
Super bruger
|
Sendt: 29-Juli-2009 kl. 12:28 |
Tak for svaret!
Jeg må hjem og prøve at få hæftet nogle tags på. Jeg fandt i går selv dette program, som ser ud til at kunne udføre jobbet:
http://www.softpointer.com/tr.htm
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 29-Juli-2009 kl. 12:45 |
Yeps, det er præcis det samme jeg brugte. Det var godt nok ikke til det samme formål, men jeg mener jeg faldt over funktionen i programmet på et tidspunkt. Det kan godt anbefales.
|
|
|
 |
audio
Super bruger
|
Sendt: 29-Juli-2009 kl. 20:36 |
Nu har jeg så prøvet ovennævnte program, og det virker :-) Man kan batch-"tagge" filer udfra filstruktur/navne. På min ikke alt for kvikke pc kunne programmet klare 15-20 album i minuttet.
Problemet var dog ikke hermed ikke helt løst. Albums vises nu korrekt i WMP, men der mangler endnu lidt info, så som genre, år og vigtist: billede. Endnu en gang undres man over VMP's manglende batch-funktioner til at udføre denne opgave, men jeg fandt en metode som ser ud til at fungere: Arranger musik efter rating (som jo i dette tilfælde er ens for alle album). Derved kan man markere alle album ved at klikke øverst til venstre. Derefter kan man højreklikke og vælge "update album info". De albums som ikke opdateres, findes enten ikke i databasen, eller numre stemmer ikke overens med det som kan findes i database.
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 30-Juli-2009 kl. 12:22 |
Lyder godt du fik det til at virke. Og ja, det er måske lidt udnerligt at WMP ikke er bedre. Men husk på, WMP er primært en afspiller. Og den er egentlig baseret på, at du ripper dine CDére fra den.
|
|
|
 |