Zulu skrev:
Du må meget gerne lige melde tilbage når du har leget med den.Eller måske skulle jeg selv købe en GT-200 som reserve... Prisen er jo indbydende.
|
Nu har jeg haft min GT-200 i en lille uges tid og har haft lejlighed til at afprøve den, og det er en overvejende positiv oplevelse - dog med lidt malurt i bægeret:
Det store problem med den (men sikkert også med mange lignende dimser) er, at den kræver stort set frit udsyn til himlen, før den logger noget som helst. Det duer således ikke at smide den i en lomme (heller ikke en brystlomme), når man vil tracke - resultatet bliver simpelthen alt for unøjagtigt, og der registreres alt for få waypoints.
Til gengæld: Hvis man først har fået tracket en rute med tilstrækkeligt mange og gode waypoints, så fungerer den medfølgende software "@Trip" (efter en enkelt automatisk online-opdatering) simpelthen fantastisk godt:
Man starter programmet og tilslutter GPS'en. Kort efter registreres den af programmet, der spørger, om man vil hente der trackede data. Når dette er sket får man muligheden for at gemme dem som en "trip" eller bruge dataene til at geotagge en stak billeder.
Vælger man det sidste, fortæller man programmet, hvor billederne ligger henne, og så bliver de tagget i løbet af få sekunder. Herefter kan man se et preview af sin rute med billederne lagt ind, og hvis alt er i orden, kan man gemme geotaggene permanent - hvorefter billedets EXIF-data opdateres. Nemt og smertefrit - og det virker!
Jeg har prøvet GPS'en to gange: Den ene gang på en køretur, hvor jeg lod den ligge i forruden, og den anden gang, hvor jeg stak den i brystlommen og gik en tur. Begge ture varede cirka en time.
Turen i bilen gav et virkelig godt resultat (2000+ waypoints), mens resultatet af gåturen var temmelig meget dårligere (kun knap 300 waypoints).
Konklusion: Hvis man sørger for, at placere GPS'en optimalt, når man vil tracke, så er dette en fantastisk gadget - ikke mindst til 199 kroner!
Til gengæld savner jeg lidt flere måder at fastgøre den på - de foreslår selv, at man fæstner den til skulderremmen på en rygsæk, men hvad nu, hvis man ikke har rygsæk med på turen? Jeg kunne forestille mig en halssnor eller eventuelt en rem til at spænde om armen - og selvom den så er smart i hvid, så ville det måske være mere diskret at rende rundt med en sort boks ...