|
Geotagging |
Besvar | Side 123 6> |
Forfatter | ||||||
nph12
Guld medlem Oprettet: 19-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 646 |
Emne: Geotagging Sendt: 03-Juli-2009 kl. 21:26 |
|||||
Hej Hvilke muligheder er der for Geotagging for et kamera uden GPS (et Sony DSC-T100)? |
||||||
avh
Guld medlem Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 21:35 | |||||
En mulighed kan være at anskaffe en separat GPS-enhed, der kan logge wavepoints. Forudsætningen er at klokken går rigtigt i kamera... |
||||||
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
||||||
nph12
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 21:43 | |||||
Hvad er wavepoints? Har du henvisninger til nogle separate GPS-enheder?
|
||||||
Soko
Super bruger Oprettet: 08-Maj-2006 Status: Offline Point: 284 |
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 21:45 | |||||
nph12
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 21:53 | |||||
Findes der andre end Sony GPS?
|
||||||
nph12
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 22:09 | |||||
Skal det være en separate GPS-enhed? Hvad hvis man har en mobiltelefon med GPS, kan man bruge denne til Geotagging af billeder? |
||||||
Zulu
Guld medlem Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 22:40 | |||||
Afhængig af hvilken telefon du har, findes der forskellige programmer til den slags. Men du skal være opmærksom påat det æder en hel del strøm at have GPS'en tændt i en telefon.
Jeg har selv en Holux M-241 GPS datalogger, som jeg har brugt det sidste års tid, og det har virket fortrindeligt. Jeg valgte Holux'en fordi den var (og vist stadig er) den eneste GPS datalogger med: - Display - Udskifteligt batteri (AA) Holux M-241 kan fås til omkring 450,- på nettet nu. Hvis du læser reviews af Holux'en på nettet, så vær opmærksom på at de fleste af de negative ting, der fremhæves om den, er blevet rettet i firmware-opdateringen. Holux'en har bl.a. fået autostart, 1 sek. logging, virker på den sydlige halvkugle, den virker fint som ekstern GPS (testet med en HP PDA og en Nokia mobil) og problemet med at dataene blev korrupte hvis den løb tør for batteri mens den loggede, er alle ordnet nu. Til at sætte geotags på billederne benytter jeg det gratis program GeoSetter, som jeg synes er det absolut bedste af de programmer jeg har prøvet. En god ting ved en seperat GPS datalogger, frem for en indbygget i kameraet, er at du kan få track-filer, som fx kan vises på Google Earth, over hvor man har været/ kørt. Det virker meget overbevisende, når man sidder og fremviser billeder at man samtidig kan vise præcis hvor man har været/ kørt. Hvis du/ andre er interesseret, kan jeg uploade nogle eksempler fra da jeg havde min "Geo", som jeg har døbt den, med på jord-omrejse. Redigeret af Zulu - 03-Juli-2009 kl. 22:43 |
||||||
nph12
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 22:53 | |||||
Hvordan virker det helt præcis? Har du nogle eksempler på, hvordan man kan lave Geotagging med en mobiltelefon?
En Holex lyder helt klar som en mulighed.
Hvis du har mulighed for det, så vil jeg godt se nogle eksempler med Geotagging fra din jordomrejse |
||||||
Zulu
Guld medlem Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 23:02 | |||||
Til Nokias mobiler kan du fx bruger Nokia Sportstracker. Der findes en del forskellige programmer til Windows Mobile telefoner også, og sikkert også til andre styresystemer.
Ja, det synes jeg du skal overveje. Læs nogle reviews af den på nettet, hvis du vil have andres vurderinger også.
Jeg har lagt lidt billeder op på Panoramio, så de også kan ses på Google Earth. Jeg finder lige et eksempel på et "track" og finder et sted at uploade det. |
||||||
Zulu
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 23:13 | |||||
Her er et par "tracks":
Fiji LA to London* * Ssshh... Sig ikke til nogen at jeg havde GPS loggeren tændt i flyet - men man kan få nogle ret imponerede tracks - specielt hvis man benytter 3D/ vippe-funktionen i Google Earth, så man kan se højdekurven for flyvningen. Se fx starten fra LA eller landingen i London. |
||||||
nph12
Sendt: 04-Juli-2009 kl. 20:14 | |||||
Hvor mange dages data kan Holex´en gemme? Hvor lang tid kan den køre på batteriet? |
||||||
morten_b
Bruger Oprettet: 17-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 184 |
Sendt: 04-Juli-2009 kl. 20:57 | |||||
Jeg bruger selv en I-GotU til geotagging. Den kan fås for 399,- hos ComputerCity: http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=2031593 Den kan lagre ca. 65.000 datapunkter. Batterilevetiden afhænger af logningsintervallet. Med et interval på 1 sek er levetiden angivet til 10 timer, 10 sek 20 timer og tilsvarende højere for større intervaller. Til at lave den egentlige geotagging af billederne er GeoSetter formentligt det bedste bud: http://www.geosetter.de/en/ |
||||||
Besvar | Side 123 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |