recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kunstig skarphed på Panasonic PZ80?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKunstig skarphed på Panasonic PZ80?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2008 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af jessgade jessgade skrev:

Blev nysgerrig så;


Mange tak.

Jeg går ud fra at de sidste 3 billeder er i samme orden som de 3 første (altså ingen sharpness, mellem og max)?

Det lader til at der er lidt edge enhancement selvom det dog langt fra er så voldsomt som på mit nuværende TV.

Hvordan synes du selv billedet virker, kan du se det i praksis feks. i menuer med sort tekst på grå baggrund?


Redigeret af ziphnor - 21-August-2008 kl. 19:41
Til top
jessgade Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-November-2006
Status: Offline
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2008 kl. 19:56
Sidste 3 er i samme orden ja ... 1=0%, 2=50%, 3=100%

Jeg veksler selv lidt mellem 0 og 2 hak op i sharpness, hvilket nok cirka svarer til 20%.

Ved 50% er der tydelig edge enhancement - går man tæt på skærmen ved de billeder jeg har taget, står de vertikale linier og 'flimrer'.

http://img293.imageshack.us/img293/9085/013col8.jpg (0%)

repræsenter ikke det jeg ser helt ok, synes jeg ... Det virker umiddelbart mindre skarpt, medens 50% billederne ikke helt viser den kantforstærkning, jeg synes jeg oplever.
Panasonic PZ85
Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2008 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af jessgade jessgade skrev:


Ved 50% er der tydelig edge enhancement - går man tæt på skærmen ved de billeder jeg har taget, står de vertikale linier og 'flimrer'.



Lyder mystisk med den flimren, men det er måske noget beskyttelse mod burn-in (altså at flytte lidt rundt på pixels)?

Hvad er din subjektive vurdering ved 0%? Udfra billederne virker det rimelig mildt i forhold til mit gamle TV (som så tilgengæld også giver en ondt i øjnene hvis man prøver at læse tekst). Kan du se kant skyggerne i tekst eller lignende eller er det kun ved 'forstørrelse' som i disse billeder at effekten træder frem?
Til top
jessgade Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-November-2006
Status: Offline
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2008 kl. 21:13
Jeg kan ikke se kanter i tekster.

Tror såmænd sagtens man ville kunne holde til at bruge skærmen som en alm. udviklings skærm dagen lang, hvis det var det man ville.

Panasonic PZ85
Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2008 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af jessgade jessgade skrev:

Jeg kan ikke se kanter i tekster.
Tror såmænd sagtens man ville kunne holde til at bruge skærmen som en alm. udviklings skærm dagen lang, hvis det var det man ville.


Okay, det lyder som om det er rimelig ubetydeligt og ikke noget jeg skal bekymre mig om. Undrer mig dog stadig at det skal være så svært at tillade brugeren at slå det helt fra.

Har du ellers haft nogen problemer med PC tilslutning?


Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2008 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af KurtN KurtN skrev:

PZ80 er jo en entry model - men man skulle mene 1:1 næsten ikke skulle gå galt på en Full HD skærm.

1:1 er på ingen måde nogen garanti for at der ikke er behandlet på billedet. Du kan sagtens have 1:1 mapping og have kraftig edge enhancement alligevel.

Oprindeligt skrevet af KurtN KurtN skrev:

Efter jeg har set netop 52W4000 er jeg ret imponeret hvor godt det står med HD ind.

Men nu roser du jo også Philips, der har notorisk meget edge enhancement, og du har tidligere advokeret for at bruge Panasonic'erne i standard-indstillingrne frem for at kalibrere, så måske foretrækker du bare et kunstigt skarpt billede.

Til top
SSvenSSon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2008 kl. 08:25
Oprindeligt skrevet af ziphnor ziphnor skrev:

Oprindeligt skrevet af SSvenSSon SSvenSSon skrev:

Kan desværre først prøve dette i aften når jeg kommer hjem, men jeg vender tilbage!



Jeg er bare glad for at du overhovedet gider :) Glæder mig til at høre resultatet.

Sorry

Det er hårdt at være børnefamilie! Jeg faldt selvfølgelig i søvn på sofaen, men jeg prøver at holde mig vågen i de 5 minutter det tager iaften.

Til top
jessgade Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-November-2006
Status: Offline
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2008 kl. 14:05

Oprindeligt skrevet af ziphnor ziphnor skrev:

Oprindeligt skrevet af jessgade jessgade skrev:

Jeg kan ikke se kanter i tekster.
Tror såmænd sagtens man ville kunne holde til at bruge skærmen som en alm. udviklings skærm dagen lang, hvis det var det man ville.


Okay, det lyder som om det er rimelig ubetydeligt og ikke noget jeg skal bekymre mig om. Undrer mig dog stadig at det skal være så svært at tillade brugeren at slå det helt fra.

Har du ellers haft nogen problemer med PC tilslutning?


Ja nu skal du jo ikke bare tage mine oplevelser for gode varer - jeg er jo kun en glad amatør .  Omend jeg efterhånden har kikket så meget på skærmen at jeg kan insta-genkende 3:2 judder.

Jeg har et Asus 8500GT tilsluttet via DVI-HDMI og nej, der er ingen problemer. Skærmen er eks. ikke blank efter PC'en vågner fra stand-by osv.

Men en anden ting jeg kom til at undre mig over; Hvorfor er der kun kantforstærknings artifakter i vertikal retning??? 

Der burde vel også være samme problematik horisontalt?

 

Panasonic PZ85
Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2008 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af jessgade jessgade skrev:

Ja nu skal du jo ikke bare tage mine oplevelser for gode varer - jeg er jo kun en glad amatør


Det er de fleste af os vel? :)

Citér Jeg har et Asus 8500GT tilsluttet via DVI-HDMI og nej, der er ingen problemer. Skærmen er eks. ikke blank efter PC'en vågner fra stand-by osv.

Jeg læste godt nok på avforums.com at der var nogen der havde problemer med det, men det var på PZ80 og ikke PZ85. Det var noget med at HDMI stikket på siden virkede, men at dem bagpå gav problemer (dog noget der blev løst med en driver update på PC siden).

Forresten, ved du om det er muligt at få PZ80/85 til at starte op på et givent HDMI input? (jeg regner kun med at tilslutte HTPC og intet andet, og så er det røv irriterende hvis TV'et insisterer på at starte op på analog eller digital tuner som mit nuværende TV).

Citér Men en anden ting jeg kom til at undre mig over; Hvorfor er der kun kantforstærknings artifakter i vertikal retning???


Aner det ikke, men det samme er tilfældet på mit gamle Sony.


Redigeret af ziphnor - 22-August-2008 kl. 18:20
Til top
jessgade Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-November-2006
Status: Offline
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2008 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af ziphnor ziphnor skrev:


Forresten, ved du om det er muligt at få PZ80/85 til at starte op på et givent HDMI input? (jeg regner kun med at tilslutte HTPC og intet andet, og så er det røv irriterende hvis TV'et insisterer på at starte op på analog eller digital tuner som mit nuværende TV).



http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35069& KW=Hotel+mode
Panasonic PZ85
Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2008 kl. 08:49
Oprindeligt skrevet af jessgade jessgade skrev:



http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35069& KW=Hotel+mode


Tak for det.  Kan man gå ud fra at det også virker på nyere modeller? (tråden omhandler PX70)


Redigeret af ziphnor - 24-August-2008 kl. 08:49
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2008 kl. 10:05

Oprindeligt skrevet af ziphnor ziphnor skrev:


Tak for det.  Kan man gå ud fra at det også virker på nyere modeller? (tråden omhandler PX70)

Det virker på PZ85.

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu