recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Panasonic vil ikke ombytte tv købt i De.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPanasonic vil ikke ombytte tv købt i De.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Slotski Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Emne: Panasonic vil ikke ombytte tv købt i De.
    Sendt: 13-Februar-2008 kl. 22:39

Jeg står nu i den kedelige situation at jeg har købt et tv af et dansk firma (ikke forhandler eller lignende, men blot et firma der har købt i tyskland).

Jeg har både en kopi af faktura'en fra det tyske firma og en faktura fra det danske firma (den tyske er uden moms, den danske er selvfølgelig med).

Allerede fra start var der en fejl i skærmen som desværre ikke kunne fjernes. Powermill blev kontaktet og TV'et indleveret. Efter ca. 1½ uge godkendte Powermill fejlen og sagde at der blev bestilt nyt panel, som ville være hjemme 8. feb. (allerede her syntes jeg der er gået lang tid ca. 1½ måned). Idag har de så meddelt at panelet først vil være hjemme 22. april og samtidig har Panasonic meddelt at de ikke vil kreditere tv'et og give mig et nyt.

I og med at tv'et i første omgang er købt af firma, hvordan står jeg så? Kan det stadig kaldes forbrugerkøb eller er jeg ramt af at første ejer er et firma?

Det kan i hvert fald ikke kaldes afhjælpning indenfor rimelig tid, så det store spørgsmål er om jeg kan bruge forbrugerklagenævnet eller om jeg kun kan komme videre via advokat (og i værste fald selvfølgelig kritisere Panasonic i alle medier jeg kan komme til).

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 22:58

Definitionen af et forbrugerkøb fremgår af købelovens § 4 a, stk. 1:

...når en køber (forbruger) foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.

Hvis det firma du har købt skærmen af ikke forhandler skærme som en del af deres erhverv, så foreligger der ikke et forbrugerkøb, men derimod et civilkøb.

Så vil meget gerne hører lidt mere om hvad det er for et firma du har købt skærmen af?

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Slotski Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2008 kl. 09:10

Det er ikke en forhandler af skærme, men blot en i familien der har et firma som skulle købe et til firmaet. Og i stedet for at vente på Panasonic i DK så tog jeg imod tilbudet.

Så det er tydeligvis et civilkøb.

Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2008 kl. 10:03
Hvorfor ikke rette henvendelse til Panasonic i Tyskland så?
Til top
Slotski Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2008 kl. 10:06

Jeg har rettet henvendelse til sælger i Tyskland som vil tage kontakt til Panasonic dernede. Men det er da fuldstændig latterligt at de vil bruge 3½ måned på at udbedre skaden.

 

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu