recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forsikringssag
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForsikringssag

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Emne: Forsikringssag
    Sendt: 22-Februar-2008 kl. 13:20

Hej alle.

Min denon 2105 brændte for nogle uger siden, den ene højtalerudgang af. Gik ned i hifiklubben og sendte den til rep. Det kostede så ca. 1200kr.

Samme dag sagde min kone om jeg ikke skulle prøve at melde det til forsikringsselskabet (der hvor vi har indboforsikring)

Jeg mente bestemt ikke de dækkede sådan noget. Det er vel derfor man kan tegne ekstra forsikringer her og der. Og alka har jo også en elektronikforsikring. Vi har dog intet tillæg udover vores ganske alm indbo.

Men jeg prøvede alligevel at melde skaden ( ikke for at svindle, men jeg kunne jo højest få nej)

Jeg forklarede dem skadesforløbet kort og præcist. (ingen løgnhistorier)

3 dage efter fik jeg en mail, hvori der stod at jeg inden for 2 dage ville modtage en check på 1.500kr.

Det havde jeg ikke regnet med!

Er det normalt at ens indbo dækker sådan en skade? Den kunne jo være selvforskyldt, men var det dog ikke.

Så vil jeg da ikke have ekstra forsikirng på mit tv, hvis min indbo alligevel dækker.

Til top
JH4200 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2008 kl. 15:02

Hej furious jt,

Normalt er indboforsikringer (også nævnt som Fam. basis forsikringer) helt ens mht grundækninger. Dette er helt bevist da man ønsker at gøre det lettest for forbruger, hvilket man selvfølgelig godt kan forstå!. lLigeledes for at sikre at forbrugeren ikke "mister" en dækning i tilfælde af flytning af forsikringerne. Kort sagt er alle fam. basis forsikringer hvorend du køber/tegner ens mht. grunddækninger. I dag er man begyndt at tegne ekstra dækninger som netop "elektronik" dækning som du selv nævner.

Fam. Basis forsikring har en kortslutningsdækning som går ind og dækker - ja rigtig gættet - kortslutninger  Dækninger er dog kun i tilfælde af lynnedslag og der i den forbindelse sker skade på indboet, og altså ikke hvis der er tale om en produktfejl - til dette skal man tegne elektronikdækning som forbruger og leverandør har en såkaldt "produktansvarsforsikring".

Ovenstående alt sammen nemt at forstå for en fagkyndig, men helt forvirrende for forbrugeren.

Jeg vil mene at du enten har dækningen "elektronik" på din indbo eller at skadebehandleren har lavet en fejl...Der er nemlig ikke dækning for skaden under den normale kortslutningsdækning.

For lige at sætte prikken over iét, skal du vide at "elektronikdækning" også tilbydes på en række "mastercard" i dag - såfremt man selvfølige har købt udstyret med selve kortet.

/JH4200

Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2008 kl. 21:54

Tak for udybende svar!

Så må skadesbehandeleren have lavet en fejl, for jeg har hverken mastercard eller ekstra elektronikforsikring.

Recieveren blev købt brugt og derfor er der ikke brugt kort eller noget.

Er helt 100 på at jeg ikke har elektronikforsikring, da jeg af samme grund af tegnet ekstra forsikring på mit tv.

Til top
JH4200 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2008 kl. 11:31

Hej igen,

Selv tak - jeg tog lige dækninger på indboforsikring fra Alka:

Indbo

  • Forsikringen omfatter alle de ''løse'' ejendele og ting, som hører til det normale udstyr i dit hjem. (Alt det, der ville falde ud hvis du kunne løfte huset og vende det på hovedet!)
  • Dit indbo er dækket i tilfælde af brand, lynnedslag, eksplosion, tyveri og hærværk. Hertil kommer vand-, dybfrost-, færdsels- og stormskader.
  • Værdipapirer, frimærke- og møntsamlinger, guld, sølv, smykker, perler og ædelstene - bemærk maksimumdækning.
  • Tricktyveri på din bopæl. Der gælder en max. dækning på kontanter og smykker.
  • Småbåde og windsurfere med tilbehør, dog med begrænsning i Grundpakken. Dækningen kan udvides.
  • Cykler, dog med begrænsning i Grundpakken. Dækningen kan udvides, hvis du har en særlig dyr cykel.
  • Dit eget værktøj og rekvisitter, som du bruger i forbindelse med dit arbejde. Der er en begrænset dækning, men den kan udvides til også at dække, hvis værktøjet bliver stjålet i/fra bil.
  • Private husdyr, dog med begrænsning i Grundpakken. Dækningen kan udvides.

 

= Altså ingen "elektronikdækning" på standart forsikringen.

Se så her: Alka Pluds dækning har netop dækningen:

Bruger du penge på dyre ekstraforsikringer ved køb af TV, computer, vaskemaskine osv.?

Nu kan man hos Alka tegne én samlet forsikring for alt dit elektroniske udstyr.

Vi har ganske enkelt udvidet vores Plusdækning til også at dække: 

  • Funktionsfejl i alle elektriske apparater, op til 4 år gamle. Fx hvis ens TV brænder sammen.
  • Pludselige skader på alle elektriske apparater, uanset alder. Fx hvis en bøjle fra en BH ødelægger vaskemaskinen.

Dækningen fås som tillæg til Alkas Familieforsikring og koster typisk 300-350 kr./år.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu