recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forebygge lynnedslag?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForebygge lynnedslag?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 12:42

Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Ved ikke om der kan findes noget på Belkin's hjemmeside, men generelt står der ved deres produkter : "This model comes with £25,000 Connected Equipment Warranty and our standard Lifetime Product Warranty. "

Men i manualen står der så til gengæld en masse ting som den ikke garanteres at dække for, heriblandt kraftige lynnedslag... Så hvornår dén forsikring skal træde i kraft, er ikke helt åbenlyst.

Til top
Pokerface Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

HPFI relæet har intet med (eller mod) lynnedslag at gøre.

( Klip Klip Klip)

Hej.

Ja, det er jo svært hva' man skal tro... Hos noget familie jeg har, og som bor i rækkehus, er der så åbenbart sket noget af et mirakkel.

Sidste sommer slog lynet ned hos naboen, og i alle de andre 7 huse, blev Tv, Radio, Køleskabe, Frysere, ure og meget andet ødelagt... Men hos min familie, der skete der intet overhovedet, udover at deres nye HPFI-relæ var slået fra, det havde de nemlig fået skiftet et års tid før.

Både elektrikeren og andre sagkyndige, som blev tilkaldt i forbindelse med de forskellige ødelæggelser, påstod at det var på grund af dette HPFI-relæ, at de hos min familie, var gået fri af ødelæggelserne.

Mvh. Frede.



[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 13:17

Kraftige lynnedslag?? Hvad er "ikke"-kraftige lynnedslag så?

Der findes mig bekendt kun kraftige lynnedslag! Eller skal man være meget firkantet, så findes der kun lynnedslag. Kraften (hvis den er værd at snakke om) vurderes ud fra afstanden fra nedslaget til hvor langt det skaderne rækker ud både i og oven på jorden.
Står man meget tæt på nedslaget, så vil jeg tro man vil vurdere kraften alt efter hvor øredøvende brag man oplever

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af Pokerface Pokerface skrev:

Både elektrikeren og andre sagkyndige, som blev tilkaldt i forbindelse med de forskellige ødelæggelser, påstod at det var på grund af dette HPFI-relæ, at de hos min familie, var gået fri af ødelæggelserne.

Det er noget af en påstand de kommer med. Et normalt HPFI relæ er slet ikke bygget til lukke for den overspænding som et lyn kan skabe. Det suser lige igennem hvis det er kraftigt nok fordi bimetallet sidder i en sådan afstand at det kan gøre det.
Med et højspændingsanlæg på 1000volt (bemærk, vi snakker spænding her), der kan du trække en gnist over 2 cm mellem polerne. Et lyn kan indeholde temmelig mange gange flere volt, hvorfor afstanden vil øges tilsvarende.

Jeg gætter på at de søgte efter en opgave i at udskifte ældre HFI relæer med nye i de installationer som blev ramt

Til top
Pokerface Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 19:12

Hej.

Kandersen > Ja okay det har elektrikeren derovre så også haft held til.
Jeg tror faktisk de alle i rækkehusene har fået skiftet deres HFI-relæ ud - og også i flere af de andre huse på gaden og i området... He he .

Sidste forår/sommer blev jeg i forbindelse med en ombygning af huset også anbefalet at få skiftet mit HFI-relæ.

Også der påstod elektrikeren, at et nyt HPFI-relæ ville give bedre lyn-beskyttelse imod ødelagt elektronik i boligen.
Men det var altså kun, hvis nedslaget var ude i området omkring mig, og altså ikke hos mig selv.
For skete det hos mig selv, så ville spændingerne alligevel være så høje, at de slog igennem alt.
Og det lød jo egentlig meget rigtigt og til-lokkende.

Jeg var dog temmelig tvivlende på om det passede, og jeg fravalgte det... Men da det så netop kort tid efter skete der hos den før omtalte familie, og de faktisk fik samme besked, og det af en anden elektriker end ham jeg havde, så var jeg alligevel lige ved at fortryde, at jeg ikke også fik skiftet HFI-relæet ud dengang hos mig, hvor det alligevel var på tale.
Men det havde jo så kan jeg forstå, bare været spild af penge.

Nå men, ham "trikkeren" dengang, han påstod også at når jeg nu ikke havde "jord" i alle mine stik-kontakter i hele huset, så ville jeg også være bedre stillet med et HPFI-relæ, hvis der skulle blive overgang i et apparat, f.eks. i en af børnenes PC'ere på værelserne... Har dèt så noget på sig, el. er det også kun salgsgas???

Mvh. Frede.



[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af Pokerface Pokerface skrev:

Nå men, ham "trikkeren" dengang, han påstod også at når jeg nu ikke havde "jord" i alle mine stik-kontakter i hele huset, så ville jeg også være bedre stillet med et HPFI-relæ, hvis der skulle blive overgang i et apparat, f.eks. i en af børnenes PC'ere på værelserne... Har dèt så noget på sig, el. er det også kun salgsgas???

Det er ikke spild af penge at investere i et nyt HPFI relæ. Relæet er betydelig bedre på mange områder. Man skal bare ikke tro, at man derved er garanteret mod lynnedslag.

Mht. det som ham trikkeren har sagt, så har han helt ret. Man bør aldrig nogensinde undlade et HPFI relæ, som minimum. Det redder liv og er en vigtig komponent man hele tiden skal sikre sig virker optimalt, (dvs. afprøves mindst een gang om året).
Den bedste kombination er dog både HPFI relæ og jording.

 



Redigeret af Kandersen - 12-Juni-2007 kl. 22:14
Til top
taunus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2007 kl. 08:23
For lige at komme med et indspark, så må den tese om beskyttelse mod transienter med et HPFi-relæ manes kraftigt i jorden. Forskellen mellem det lidt ældre HFI-relæ og HPFI-relæ er, at HPFI-relæet også slår fra hvis fejlstrømmen er af pulserende karakter. Det kunne fx være fra en triac-lysdæmper vaskemaskiner eller andre apparater der kan frembringe en pulserende strøm. Det gamle HFI-relæ kan kun detektere fejlstøm, hvis den er sinusformet.
En beskyttelse mod lynnedslag kræver indbygning i eltavlen. Enheden, som installeres, er en art finsikring, der kun virker en gang. Der skal bankes et separat jordspyd ned, og virkemåden er, at når lynet inducerer spænding i din stikledning, så ledes overspændingen direkte til jord.
Da de enheder jeg kender kun virker en gang, må man håbe, at lynet kun slår ned 1 gang. Jeg ved ikke om det er muligt at få elektroniske enheder der resetter sig selv.

Summa Summarum: Den bedste beskyttelse er at læse DMI's hjemmeside og og ellers tage stikkene und af stikkontakten hvis man vil opnå fuld beskyttelse. Det er IKKE nok bare at slukke på kontakten. Husk antenneledningen.


Redigeret af taunus - 30-Juni-2007 kl. 08:24
... ovenover alting stråler Moder Sol... og ejer af et 42PV60E- nu UDEN Purple Snakes
Til top
bleze Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2005
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2007 kl. 23:24

Hverken jordspyd eller HPFI relæ beskytter dig mod lyn (jeg har begge dele). Hiv stikkene ud! Husk også at gøre dette inden du tager på sommer ferie! Det er self. lidt svært med fryser/køleskab/grundvandspumpe. Disse bør checkes efter naboer efter lynvejr.

Jeg har haft lynnedslag 2 gange på en måned og har mistet udstyr for over 90.000 kr. Den sidste gang (80.000 kr udstyr) var så voldsom at jeg troede mit TV eksploderede. Jeg var på vej hen til det for at hive det fra der der kom en stor hvid/blå kugle/glimt ved det. Jeg er glad for at jeg ikke stod med stikket i hånden da det skete! Begge HPFI relæ slog fra og 2 sikringer røg plus sindsygt meget elektronik jeg ikke havde nået at hive fra endnu

Hvor uheldig kan man være?

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2007 kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

Hverken jordspyd eller HPFI relæ beskytter dig mod lyn (jeg har begge dele). Hiv stikkene ud! Husk også at gøre dette inden du tager på sommer ferie! Det er self. lidt svært med fryser/køleskab/grundvandspumpe. Disse bør checkes efter naboer efter lynvejr.

Jeg har haft lynnedslag 2 gange på en måned og har mistet udstyr for over 90.000 kr. Den sidste gang (80.000 kr udstyr) var så voldsom at jeg troede mit TV eksploderede. Jeg var på vej hen til det for at hive det fra der der kom en stor hvid/blå kugle/glimt ved det. Jeg er glad for at jeg ikke stod med stikket i hånden da det skete! Begge HPFI relæ slog fra og 2 sikringer røg plus sindsygt meget elektronik jeg ikke havde nået at hive fra endnu

Hvor uheldig kan man være?

Hvad sagde forsikringen ?

Til top
bleze Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2005
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2007 kl. 00:20
Har ikke kontaktet dem endnu. Venter og ser om jeg kan få lavet tingene uden om så der kun er ting tilbage af værdi under selvrisikoen
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu