recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Nyheder, anmeldelser & omtaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Samsung innovation
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Samsung innovation

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Samsung innovation
    Sendt: 19-Marts-2013 kl. 10:44
I en artikel for nyligt spurgte Morten Bay hvorfor der ikke er nogen "rabiate" Samsung fans. Jeg kommenterede at jeg mener det er manglen på Samsung hatere, der gør at fans'ne ikke er så rabiate. Men så så jeg en artikel der fik mig til at tænke over det igen:


Der er ikke nogen der kan forsvare at dette ikke er eklatant design-tyveri. Jeg kan til nød bringes til at anerkende at det er svært at lave en stilren tablet uden at det i en vis grad minder om en iPad, men game controllere findes i alverdens afskygninger, uden at man kan sige at én udformning skiller sig ud som den eneste rigtige løsning. Controlleren på billedet er udtryk for decideret dovenskab på design-fronten, hvorfor lave sit eget design når konkurrenten allerede har lavet noget der virker?

Det er dérfor der ikke findes rabiate Samsung fans. Dét Samsung gør, er at tage en ting der fungerer, lave den en lille smule hurtigere, en lille smule bedre, give det en lille smule flere features, og sælge det en lille smule billigere - og så smadre forbrugerne til i markedsføring der fortæller at Samsung leverer den bedste version af dén type produkt. Hvilket ikke nødvendigvis er løgn (så længe holdbarhed holdes udenfor), det er jo et produkt der er tweaket i alle henseender. Men essensen er, at det er svært at være decideret fan af. Samsung har ikke sin egen stil, de har en afart af dén stil der virker for konkurrenten. Hvis man er fan af dét layout den pågældende controller i linket har, så er man jo ikke Samsung fan, så er man X-Box fan. Det samme kan siges om rigtigt mange andre Samsung produkter. Det er dét der gør at Samsung fan-kulturen ikke rigtigt eksisterer. Jo jo, der er mange mennesker der er glade for deres Samsung produkter (indtil de går i stykker...), og man kan også godt mene at Samsung leverer det bedste produkt, eller det bedste køb, men er man _fan_?

Nu er der ikke rigtigt nogen der har villet/turdet plagiere Philips' Ambilight system (jeg er tilbøjelig til at sige heldigvis). Men Ambilight har helt klart en fanskare. Det sjove er, at hvis man viser folk et TV med lys bagved, hvadenten det er hjemmebygget eller fabriksmonteret, så stempler folk det straks som "Ambilight ripoff". På trods af at Ambilight bare er en videreudvikling af et koncept der er påkrævet standard i studie-sammenhæng. Om noget, så er det "studie-ripoff" at have lys bag skærmen... Min pointe er: Hvornår har I sidst set et produkt, og tænkt "Det er godt nok Samsung-ripoff"? Dérfor er der ikke så mange fans, selv om der sælges uanstændigt meget af det.


Redigeret af Otto J - 19-Marts-2013 kl. 10:45
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu