recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Blu-ray bliver spået en snarlig død"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket"Blu-ray bliver spået en snarlig død"

 Besvar Besvar Side  <1 789
Forfatter
Besked
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2008 kl. 18:23
Jeg er ikke sikker på, at det er så sammenligneligt endda. Jeg tror, at bedre billede er lettere at sælge end bedre lyd.

Folk betaler gladeligt for at downloade lyd i ringere kvalitet end CD, men jeg er ikke sikker på, at du kunne få dem til at betale for at downloade film i ringere kvalitet end DVD. Men måske ender antenneselskabernes film-on-demand-tilbud med at modbevise mit argument.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2008 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jeg er ikke sikker på, at det er så sammenligneligt endda. Jeg tror, at bedre billede er lettere at sælge end bedre lyd.

Folk betaler gladeligt for at downloade lyd i ringere kvalitet end CD, men jeg er ikke sikker på, at du kunne få dem til at betale for at downloade film i ringere kvalitet end DVD. Men måske ender antenneselskabernes film-on-demand-tilbud med at modbevise mit argument.


Hvorfor ikke? Download er bekvemmelighed, og bekvemmelighed sælger næsten altid. SACD og DVD Audio blev aldrig nogen succes, og er vel reelt døde i dag. Kvalitet er sværere at sælge.

Der er sådan set ikke noget i vejen for at man kan få kvalitet og bekvemmelighed på samme tid. Musik industrien kunne lige så godt sælge musik i Flac format (som allofmp3 gjorde indtil de blev tvangslukket...) eller andet tabsfrit codec. Det gør de bare ikke, for de vil hellere tvinge forbrugerne til at vælge mellem CD og overkomprimerede mp3/aac/wma downloads.

Tilsvarende kunne film i DVD og Blu-Ray kvalitet godt kombineres med home media servers for de forbrugere som ønsker dette. Men nej, det skal heller ikke være muligt. Teknikken findes (hardware og software), og vi kan alle sammen lave HTPC'er derhjemme, men hvis nogen skulle finde på at sælge et sådant produkt, får de pudset en hær af advokater på sig.

Og hvad er den sædvanlige undskyldning? DRM -- som alligevel ikke virker, og heller aldrig kommer til at virke. Man skulle næsten tro at målsætningen var at kontrollere forbrugerne for kontrollens egen skyld, ikke at tjene penge på dem.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2008 kl. 18:53

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jeg er ikke sikker på, at det er så sammenligneligt endda. Jeg tror, at bedre billede er lettere at sælge end bedre lyd.

Folk betaler gladeligt for at downloade lyd i ringere kvalitet end CD, men jeg er ikke sikker på, at du kunne få dem til at betale for at downloade film i ringere kvalitet end DVD. Men måske ender antenneselskabernes film-on-demand-tilbud med at modbevise mit argument.


Hvorfor ikke? Download er bekvemmelighed, og bekvemmelighed sælger næsten altid. SACD og DVD Audio blev aldrig nogen succes, og er vel reelt døde i dag. Kvalitet er sværere at sælge.

Der er sådan set ikke noget i vejen for at man kan få kvalitet og bekvemmelighed på samme tid. Musik industrien kunne lige så godt sælge musik i Flac format (som allofmp3 gjorde indtil de blev tvangslukket...) eller andet tabsfrit codec. Det gør de bare ikke, for de vil hellere tvinge forbrugerne til at vælge mellem CD og overkomprimerede mp3/aac/wma downloads.

Tilsvarende kunne film i DVD og Blu-Ray kvalitet godt kombineres med home media servers for de forbrugere som ønsker dette. Men nej, det skal heller ikke være muligt. Teknikken findes (hardware og software), og vi kan alle sammen lave HTPC'er derhjemme, men hvis nogen skulle finde på at sælge et sådant produkt, får de pudset en hær af advokater på sig.

Og hvad er den sædvanlige undskyldning? DRM -- som alligevel ikke virker, og heller aldrig kommer til at virke. Man skulle næsten tro at målsætningen var at kontrollere forbrugerne for kontrollens egen skyld, ikke at tjene penge på dem.

Ja, det kunne ikke siges meget bedre...

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2008 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

[Lidt af hvert]

Du modsiger mig egentlig ikke. Du har ret i meget af det, du skriver, men jeg kan ikke se, at det er i modstrid med mit argument om, at bedre billede er lettere at sælge end bedre lyd.
Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2008 kl. 19:30

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

[Lidt af hvert]

Du modsiger mig egentlig ikke. Du har ret i meget af det, du skriver, men jeg kan ikke se, at det er i modstrid med mit argument om, at bedre billede er lettere at sælge end bedre lyd.

Enig, billede vinder over lyd i denne sammenhæng. Men, rigtig, rigtig mange har desværre vænnet sig til virkelig ringe billede kvalitet, jeg har set så mange med en middel lcd skærm med et analogt tv signal og med out of the box indstillinger og de synes egentlig det ser fint ud... Hvis nogle er på besøg, kan de da godt se at BD eller digital signal til tv ser meget bedre ud, men når først de er ude af døren, er det glemt. Det er tit ren bekvemmelighed, mange ser tv måske 4 timer om dagen og køber et tv i Bilka, men en elevationsseng til 20-30K skal man da ha for jeg læser jo i sengen nogle gange...

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2008 kl. 01:17

Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

men en elevationsseng til 20-30K skal man da ha for jeg læser jo i sengen nogle gange...

Et nyt køkken til 150k skal man da have. Maden er godt nok ikke blevet bedre, men omgivelserne virker mere lækre!

Dette blot for at sige - at jeg forstår pointen

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2008 kl. 01:28

Iøvrigt interessante tal på engadgethd i denne uge. De fortæller f.eks at 18% af alle Incredible Hulk diske der blev solgt var Blu-ray og at salget i Oktober alene overgik det samlede salg både August og September. Godt at se Ironman på Blu-ray ikke er helt alene med sine 20% af disk salget.

Ikke dårligt af et format der er ved at "afgå ved døden"

EDIT: De har iøvrigt også en afstemning om downloads vs. fysiske medier:

Selve afstemningen:



Redigeret af hedberg - 02-November-2008 kl. 03:23
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2008 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

men en elevationsseng til 20-30K skal man da ha for jeg læser jo i sengen nogle gange...

Et nyt køkken til 150k skal man da have. Maden er godt nok ikke blevet bedre, men omgivelserne virker mere lækre!

Dette blot for at sige - at jeg forstår pointen

  /Lars

For ikke at tale om dem der køber køkkener i den helt dyre ende, de laver sjællendt mad selv

Mht. afstemningen (hedberg) ville den måske se anderledes ud, hvis der faktisk var masser af båndbredde i de fleste hjem til HD og masser af billig storage. Don´t get me wrong, jeg mener skam ikke at BD er færdig om kort tid, men jeg mener ikke at teknologien er dominerende om 5-10 år.

I øvrigt: hvis du tager dem der vil have HD streaming og dem der vil have begge dele, er tallet 10% højere end dem der kun vil have BD mv.

Men hey, jeg har før taget fejl (troede/håbede HD-DVD vandt)



Redigeret af Boogie - 02-November-2008 kl. 09:12
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 789
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu