recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærker kan ikke afspille lyd i højre udgang
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærker kan ikke afspille lyd i højre udgang

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ChristofferM Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-Juli-2024
Sted: Aarhus C
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristofferM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forstærker kan ikke afspille lyd i højre udgang
    Sendt: 10-Juli-2024 kl. 23:19
Hej recordere

Jeg har netop fået det ærgerlige problem, at min forstærker ikke kan afspille lyd i højre udgang. Det skete vitterligt mens den spillede.

Jeg forsøgt lidt forskelligt for at isolere problemet, og det er desværre et problem med forstærkeren. 

Jeg har prøvet to forskellige lydkilder, og det er samme problem for begge. 

Jeg har byttet rundt på højttalerne, og de kan begge afspille lyd, hvis de bliver tilknyttet venstre udgang. 

Jeg kan få lyd i begge højttalere, hvis jeg vælger 'L+R' i stedet for stereo. 

Min forstærker er en Technics SU-3500. 

Jeg ville være meget taknemmelig for ethvert forslag til afhjælpning af problemet. 

Mvh
Christoffer M. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19368
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2024 kl. 23:47
Det var satme en gammel svend du har trukket dig der ;-)

Jeg fandt diagrammet og dermed delvist også brugsanvisningen.

Når du vælger L+R mixer den begge kanaler sammen inden effektforstærkeren.
Det betyder også at effektforstærkeren virker.
Det samme må alt fra Mode switchen over volumenkontrolog loudness også gøre.

Forforstærkerdelen inden mode switchen, er - ud over de to gramofonindgange - super simpel og består kun af nogle omskiftere.

Mit bud er at din tape monitor kontakt har problemer.
Sluk for forstærkeren, skift frem og tilbage mellem tape 1 og tape 2 “en million gange” (aka “kontaktmassage”), så er det mit bedste bud at du har stereo igen…..


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2024 kl. 23:49
Oprindeligt skrevet af ChristofferM ChristofferM skrev:


Jeg kan få lyd i begge højttalere, hvis jeg vælger 'L+R' i stedet for stereo. 


Tillader mig at komme med et ganske ukvalificeret bud :-)
Jeg tror fejlen er før udgangstrin, fordi den kan summe L+R. Tjek at der er god forbindelse mellem pre out og main in. Og massér alle omskiftere. Især selector og mode. Hvis massagen virker, må du i gang med at rense dem rigtigt.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2024 kl. 08:38
Hej.

Hvis du ikke ønsker at give den helt store massage, kan du bruge mindre massage, hvis du først bruger en Kontaktrens eller Kontaktspray.


Hilsen Carsten.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 2097
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2024 kl. 18:13
Ved brug af Kontakt 60, burde man være tilfreds!!! MEN! Husk at vente ca. 20 minutter med at sætte strøm til efter rensning...

Måske skal der renses en gang imellem, når noget hvæser ad én...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
ChristofferM Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-Juli-2024
Sted: Aarhus C
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristofferM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2024 kl. 19:11
Hej igen 

Tusind tak for svarene! Nu er der igen stereo.

Den fik en ordentlig omgang på både mode og tape monitor, og faktisk også alle de andre knapper

Det lyder til at virke, nu spiller den i hvert fald lystigt i begge udgange, men den har også haft et enkelt udfald, hvor jeg lige måtte massere lidt igen for at få stereo. 

Jeg tænker ikke, der er andet for, end at jeg må give den en omgang kontaktrens. 

Er der noget særligt, man skal være opmærksom på i den forbindelse, foruden ventetid efter rens?

mvh
Christoffer
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2024 kl. 19:17
Det kan være ret svært at få kontaktrens ind de rigtige steder. Man kan ikke bare sprøjte over det hele, det skal kun på kontaktfladerne og på potentiometer kun direkte på kulbanen.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 2097
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2024 kl. 19:48
Og på nogle trykknap-"dimser" indeni, kan det være svært. Ligeledes, i nogle drejepotentiometre, kan man desværre IKKE komme til at sprøjte noget ind. De er "lukkede".

TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
Stouenberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stouenberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2024 kl. 11:31
Tror jeg skal i gang med at "massere" min SA-AX 710, her er det galt med venstre udgang ... Wink
8-) Steen

BUSH DABradio + det løse...
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 2097
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2024 kl. 12:27
Ja ... Det ER S' Gu' trælst, når éns go'e, gamle grej begynder at hvæse ad os! Og værre, når det bliver mere og mere, at det gør det, så man til sidst er nødt til at kigge sig om efter noget nyt, SELV OM det er spændende at få noget nyt hjem...

Det med at diverse kontakter begynder at korrodere, er også tilfældet med den "mekaniske" kontakt på computeren til Flytilstand... Når den begynder at få problemer med at holde forbindelsen, så gælder "massage-reglen" også her!! LOL Ved det, af erfaring...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2024 kl. 15:42
Sådan er det med det meste elektronik, det har godt af at blive brugt med jævne mellemrum.
Min pladespiller, Denon DP-47F, skal jeg også hjælpe tonearmen i gang et par gange før den virker efter hensigten igen, hvis jeg ikke har brugt den i en længere periode...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu