recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ipad/mini - wifihub?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ipad/mini - wifihub?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 16:50
Den er jeg enig i Stenholt selvom jeg måske ikke syntes de er helt sammenlignelige iogmed de ikke har samme funktionalitet, fordelen ved micro USB er selvfølgelig at det rent faktisk er en etableret standard der fungerer og benyttes af flertallet af producenter, men lightning connection har flere funktioner uden at øge størrelsen af connectoren væsentligt, og ja her er et eksempel på en løsning som jeg også gerne så som en ny standard der blev benyttet af alle producenter - ihvertfald udfra et teknisk synspunkt.

Problemet er selvfølgelig blot at hvor USB er en åben standard der kan benyttes uden at producenterne skal spørge om lov eller betale licens til nogen, så er lightning en Apple standard som Apple vil have kontrollen over og licensbetaling fra andre for at benytte og sålænge standarder ikke er åbne men ejes af nogen der skal give tilladelse til og have licensbetaling for, så er eller bliver det aldrig rigtig nogen standard.

Standarder skal selvfølgelig være fast definerede, men de skal nødvendigvis være frie at benytte - teknologier der kræver tilladelse fra og licensbetaling til en bestemt producent bliver aldrig en rigtig standard. Og så kommer vi så lidt tilbage til baggrunden for hvorfor Apple hellere ser lightning som en standard istedetfor microUSB eller en alternativ connector med samme funktionalitet.

Redigeret af spawn - 30-December-2012 kl. 16:57
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 650
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 8 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 17:34
Teleområdet er da fyldt med licens betaling hvor nogle er accepterede FRAND teknologier hvor alle skal betale til opfinderen. Andre føres der retssager om :-). Men derfor kan det da godt blive standarder.   På lige netop Lightning området var der stor opstandelse dels fordi man gik bort fra en gammel connector hvor der var solgt meget udstyr til, men også fordi Apple ikke fulgte markedstandarden. At andre så ikke vil købe sig ind er da ærgerligt.
Til top
peejay Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-December-2004
Status: Offline
Point: 183
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér peejay Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Et andet eksempel på en væsentlig ringere standard er micro usb kontra lightning connection. Her vil jeg påstå, at hvis man først har prøvet Apple's løsning er micro USB en meget ringe standard.
Selv en meget ringe standard er bedre end en proprietær løsning.

En Lightning til 30-pin adapter koster i øvrigt 229 kroner på Apple Store. Tak Apple, for at I beriger verden med denne fantastiske løsning Ouch
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19370
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 17:43
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
peejay Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-December-2004
Status: Offline
Point: 183
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér peejay Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Nu er der vel også andre steder man kan købe den?
http://www.ebay.de/itm/Lightning-Adapter-fur-das-APPLE-iPhone-5-30-pin-8-/121038557375?pt=DE_Handy_PDA_Kabel_Adapter&hash=item1c2e75d0bf

Klaus
Præcis. Hvorfor er det så lige at den skal koste 229,- hos Apple?
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6657
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 21:05
...

Redigeret af Brixen - 31-December-2012 kl. 12:17
Venlig hilsen
KB
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Tunfisken Tunfisken skrev:

ja men damen har sådan et huawei USB skod stik hun propper i sin laptop så hun ka gå på nettet

Hej Tunfisken.

Løsningen er at der købes en WiFi router med mulighed for at sætte Huawei stikken ind i.

Dvs. at I skal flytte Huawei stikken fra hendes laptop og over i et USB stik i denne router.
Så kan din kærestes PC forbindes enten med netværks kabel eller med WiFi til denne router ligesom begge jeres tabs kan forbinde med WiFi.

TP-Link laver 2-3 routere der kan dette. Den ene er TP-Link TL-MR3020 til 257 kr:


Jeg ved ikke om din kæreste har er abonnement med en vist månedlig forbrug. Det vil selvfølgelig stige hvis 3G forbindelsen nu både bruges af hendes laptop og de to nye tabs.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 30-December-2012 kl. 21:28
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Et andet eksempel er - uden at jeg er ekspert på området men blot videregiver information fra folk jeg mener er - at Safari browseren ligesom Firefox og svjv Chrome rent faktisk overholder HTML specifikationerne. Dette gør Internet Explorer efter sigende ikke. Problemet opstår så når nogle hjemmesider designes til Internet Explorer specifikt, og udnytter nogle uofficielle features. Når så Safari, Firefox og de andre ikke kan åbne siden rigtigt, så beskylder man Safari og Firefox for at have dårlig kompatibilitet - når det i virkeligheden er Internet Explorer der fejler. (jeg skal skynde mig at sige at denne information kan være forældet, det er pointen der tæller).
 
Undskyld med hvad!?
Det er vist ikke IE's skyld, at den er mere alsidig, end andre browsere. Det må tilskrives webside-skaberne, at de ikke holder sig til HTML-standarden!
Lidt ligesom hvis man klandrer Apple for ikke at kunne vise Flash...
 
M.v.h.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


 
Undskyld med hvad!?
Det er vist ikke IE's skyld, at den er mere alsidig, end andre browsere. Det må tilskrives webside-skaberne, at de ikke holder sig til HTML-standarden!

Jeg udelod en væsentlig oplysning, min fejl: Der findes sider der er lavet til punkt og prikke efter HTML standarderne, som virker perfekt på Safari, Firefox osv, men som ikke virker rigtigt på Explorer. Jeg løb ind i et konkret eksempel for et par måneder siden, jeg skal se om jeg kan grave frem i hukommelsen hvilken side det var. Det er dér problemet opstår, webside-skaberne har IKKE bare kunnet følge HTML standarden, og så regne med at Explorer viser det fejlfrit. Derfor har de tilpasset sig til Explorer, i stedet for at tilpasse sig til den gældende standard. Heldigvis er Explorers markedsandel faldende, og derfor har webside-skaberne mere fokus på at siderne skal fungere på browsere der rent faktisk fungerer rigtigt...

Jeg vil dog igen understrege at jeg ikke kan afvise at nyeste Explorer versioner har lukket de huller, men det ændrer ikke på pointen.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af peejay peejay skrev:

 
Præcis. Hvorfor er det så lige at den skal koste 229,- hos Apple?

Fordi det ikke er et sammenligneligt produkt. Man kan jo lige læse teksten inden man hyler op:

"Audio und Videoausgabe wird nicht unterstützt!"

Apple adapteren indeholder altså en D/A konverter. 229,- virker kun som en høj pris hvis man ikke har sat sig ind i hvad det dækker over.

Desuden så har jeg i husstanden en uoriginal lader til iPhone (som jeg ikke har købt). Den kan godt sættes i, men pasformen er elendig i forhold til originalen. Jeg giver gerne lidt ekstra for et stik der ikke skal knokles i. Men det er et sidespring.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af peejay peejay skrev:

 
Selv en meget ringe standard er bedre end en proprietær løsning.



Det er jeg lodret uenig i. Det rager mig en papand om min lader kan sættes i din Android telefon.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 00:24
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

 

Det var disse der giver det indtryk at du mener Apple forsøger at sikre de bedste standarder benyttes for brugerens skyld 

Det synes jeg i bedste fald er en forsimpling af det jeg skrev. Jeg mener bestemt Apple gør det de gør af kommercielle grunde, ligesom de andre store koncerner, og jeg mener ikke jeg giver udtryk for andet. Jeg kan bare som sagt tilfældigvis godt lide den måde de har valgt at tjene penge på. Både vurderet på mit syn på dem som forretning, og i forhold til de produkter det giver mig mulighed for at investere i. Uden at jeg nødvendigvis mener alle andre skal synes det samme.

Det mener jeg er fuldstændig misforstået - Apple vælger på intet tidspunkt at være "lukkede" eller fravælge nogle standarder eller gå enegang omkring egne standarder for at sikre det bedste valg eller den bedste standard - det handler 100% udelukkende om egne kommercielle interesser og er på ingen måde noget der sikrer at det er de bedste standarder som benyttes - dermed ikke sagt at jeg syntes der er noget forkert i at de som kommercial virksomhed handler på denne måde. Jeg syntes bare det er helt misforstået hvis man forkynder sig til nogle holdninger om at det er for alles bedste eller at Apple gør det for alles bedste eller lign. blot fordi man lige er glad for Apple. [/QUOTE]

Og det kan jeg heller ikke se at jeg gør.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

 
Hvorfor understøtter de ikke en åben standard som MKV, der på stort set alle områder er bedre end deres egen Quicktime - de kunne jo ovenikøbet være med i udviklingen af den hvis de så gerne vil sikre de bedste standarder.  

MKV er jo bare en container, men årsagen til at de ikke understøtter MKV, er ret åbenlys hvis man sætter sig ind i den strategi Apple har valgt: Det er en dårlig, inkonsistent standard. Apple har som sagt valgt at tilbyde gode, konsistente, fast definerede standarder - ikke for at være flinke, men fordi det er dén strategi der virker for dem i jagten på profit. At støtte MKV passer ikke ind i dén strategi. Hvis de støttede MKV, ville de netop ikke 

Dét folk som dig tilsyneladende ikke rigtigt forstår, er at årsagen til at Apple har så stor succes, er _fordi_ de har valgt en lukket strategi. De ville ikke kunne have den succes de har, hvis de lukkede dårlige standarder ind i folden.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

 
Misforstå mig ikke, det er ikke en egentlig kritik af Apple, jeg har fuld forståelse for at man som virksomhed har strategier der skal optimere indtjeningen mest muligt, det ser jeg ikke noget forkert i - men jeg kan ikke se hvor eller hvorfor deres strategier nødvendigvis også er den bedste strategi for brugerne som du giver udtryk for her

Jeg mener sammenhængen er indirekte. Jeg mener ikke det direkte er en fordel for forbrugeren at der mangler understøttelse af filtyper. Men i det store billede er dé valg med til at skabe et øko-system som almindelige brugere der ikke gider nørde med opsætning og sætte sig ind i hvorfor én MKV fil virker mens en anden ikke gør, godt kan lide.

Uanset hvordan du vender og drejer det, så er det en dødssejler at argumentere for at Apple har valgt en forkert strategi. Regnskabet taler sit tydelige sprog. Det samme gør iøvrigt statistikkerne for brugertilfredshed. Når man fører i brugertilfredshed OG i indtjening, så kan jeg helt ærligt godt forstå man bliver en lille smule immun overfor folk der kommer og siger at man gør tingene forkert. Igen - svaret på hvorfor de ikke understøtter MKV, kan du læse i regnskabet. Det VIRKER for dem ikke at understøtte MKV, og det er brandnaivt at tro at Apple ville kunne have leveret dét de gør, hvis de samtidig skulle tilbyde alle de samme ting som konkurrenterne. Det kræver fravalg at kunne levere tilvalg. På samme måde som at konkurrenterne fravælger noget bruger-sikkerhed, bruger-venlighed og stabilitet, for at kunne tilbyde flere understøttede formater.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

 

Jeg er også bruger og syntes ikke nødvendigvis som dig at Apples strategier er de mest fornuftige i forhold til mine forbruger behov. Det kan godt være det er det for dig, og det respekter jeg naturligvis fuldt ud. Apples løsninger er mange gange gode, men det er altså ikke altid de bedste for alle, og det virker på mig somom at du som Apple tilhænger har lidt af den der "hvad fatter gør er altid det rigtige" holdning     

Brugere er forskellige. Jeg siger ikke at Apple's valg er de bedste for ALLE brugere. Men det er de bedste for en tilpas stor gruppe til at konceptet er en bragende succes. Igen: Jeg synes det er helt fint at argumentere for hvorfor Apple's koncept ikke passer til én, men der er noget fuldstændigt debilt i ethvert argument om at Apple har valgt et forkert koncept.

Og igen: At jeg beundrer deres kommercielle succes, er fuldstændigt uafhængigt af at jeg er glad for produkterne. Jeg beundrer også Samsung's kommercielle succes, og jeg mener på fuldstændigt samme vis at det er tåbeligt at argumentere for at Samsung driver forretningen forkert. Forskellen er bare at der ikke findes et eneste af deres produkter jeg kunne finde på at købe (jeg har ejet et par stykker, og det ser jeg tilbage på som fejltagelser). Jeg synes med andre ord at de to ting bør adskilles i diskussionen.

...som vist egentlig slet ikke hører til her.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu