recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt Lærred - Hvilken størrelse?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt Lærred - Hvilken størrelse?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 1032
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt Lærred - Hvilken størrelse?
    Sendt: 25-Juni-2024 kl. 17:13

Efter at have haft 135" i lang tid må jeg desværre konkludere at billedet er for stort til min afstand til lærred som er 3meter. Film er egentligt OK men playstation giver mig kvalme. 

Nu er jeg gået fra NX7 til NZ8 og den kan slet ikke zoome nok til at lave 135" på afstanden. 

Så spørgsmålet er nu om det skal være 100, 110 eller 120 tommer.

THX anbefaler 100", jeg tænker selv 110" men kan lave 120" om det er. 

Hvad tænker folk?



Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 1032
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2024 kl. 17:38

Nits vil være:

100” 218
110” 189
120” 167

Til top
007 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2016
Sted: Midtjylland
Status: Online
Point: 91
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2024 kl. 17:42
når projekteren nu er der, er det så ikke bare prøve de forskellige størrelser ved at bruge zoomen og se hvad du bedst synes om
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 1032
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2024 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af 007 007 skrev:

når projekteren nu er der, er det så ikke bare prøve de forskellige størrelser ved at bruge zoomen og se hvad du bedst synes om

Ja og nej.

Min processor er solgt så har intet lyd og når jeg tester med kæmpe lærred føler jeg, at det hele virker småt. Kan være jeg skal have processor hjem og tage en helt film på ex 110” og så se hvad det giver
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2024 kl. 20:11
Den THX anbefaling virker outdated. I hvert fald meget småt?

For at 2.35:1 billede ville jeg gå efter synsvinkel på ca. 50 grader. Dvs. 2.8 bredt på din 3m afstand
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 1032
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2024 kl. 21:15
Tjek Jonas
Og så er vi tættere på 120”👍
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2024 kl. 09:58
Hvis film ikke er noget problem i 135", men spil giver dig kvalme, så kan jeg ikke se hvorfor du ikke bare kan sætte Playstationen til, starte med småt og zoome ind (på væggen, hvis muligt, uden lærred) indtil du får det skidt, som 007 foreslår. Det er vel ligegyldigt at du ikke har noget lyd til det formål? Smile

I øvrigt så er mit bud, at det er fordi Playstation kører med højere FPS, 60 - 120 for at være hel præcis, så bevægelser har en anden virkning/opleves anderledes. Især hurtige panoreringer/hurtige kamerabevægelser.


Redigeret af HessiDude - 26-Juni-2024 kl. 10:00
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 1032
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2024 kl. 12:59

Problemet nu med 135" er at den nye projektor uanset ikke kan fylde billedet ud og derfor skal skiftes.
Men helt enig. Jeg tror jeg sætter min soundbar til dernede og lige prøver at se lidt film og playstation i 120" og så bedømmer størrelse derfraThumbs Up Orker dog ikke at sidde længere tid uden lydLOL


Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Hvis film ikke er noget problem i 135", men spil giver dig kvalme, så kan jeg ikke se hvorfor du ikke bare kan sætte Playstationen til, starte med småt og zoome ind (på væggen, hvis muligt, uden lærred) indtil du får det skidt, som 007 foreslår. Det er vel ligegyldigt at du ikke har noget lyd til det formål? Smile

I øvrigt så er mit bud, at det er fordi Playstation kører med højere FPS, 60 - 120 for at være hel præcis, så bevægelser har en anden virkning/opleves anderledes. Især hurtige panoreringer/hurtige kamerabevægelser.
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 1032
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2024 kl. 09:34
Lidt feedback til dem så har kommet med input.
Fin NZ8 op og måtte erkende at projektor skulle fysisk ned i højde for at lave mindre billede.

Efter at have flyttet den ned har jeg testet og til film er 120” bedst men animation og Playstation i 16:9 er bedst i 110”.

Jeg ser mest film så skal lige spille lidt og se om 120” går uden kvalme, så bliver der købt.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu