recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny PC?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny PC?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny PC?
    Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 13:12
Jeg er vred og frustreret over, at Microsoft tvinger millioner til at skrotte ellers velfungerende PC'er pga. kravene til Windows 11 om et års tid
På den anden side er min PC efterhånden blevet 10 år (på nær grafikkortet, som er fem år)
Som langt de fleste er jeg ikke computerkyndig nok til at omgå kravene
Jeg kan nok få en anden til at gøre det med Rufus eller noget andet
Men det ændrer ikke ved, at min PC er 10 år gammel
Skal jeg bare tage mig sammen og købe en ny?
Er det dumt at købe ny CPU og nyt bundkort?


Redigeret af jake51 - 19-Oktober-2024 kl. 13:15
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 14:10
Ja hvis du ikke magter at bruge de 5min på at sætte dig ind i at bruge Rufus, og du ikke er særlig computerkyndig, så må du heller købe dig en ny computer.

PS.
Windows 10 holder jo ikke op med at virke.
Jeg har nogle Windows XP maskiner som stadigvæk virkerWink


Redigeret af Axlon - 19-Oktober-2024 kl. 14:11
Mvh Jesper
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4690
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Jeg er vred og frustreret over, at Microsoft tvinger millioner til at skrotte ellers velfungerende PC'er pga. kravene til Windows 11 om et års tid 

Hej.

Citat: 'Microsoft will offer paid extended support for an additional three years until October 2028.
This option is mainly geared toward enterprise customers, but pricing for individual users is still
to be announced.'


Der er stadig et år til oktober 2025. Og man kan håbe på, at Microsoft kommer med en løsning til de millioner, der stadig bruger Windows 10.

Hilsen Carsten. 
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 2192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Ja hvis du ikke magter at bruge de 5min på at sætte dig ind i at bruge Rufus, og du ikke er særlig computerkyndig, så må du heller købe dig en ny computer.

PS.
Windows 10 holder jo ikke op med at virke.
Jeg har nogle Windows XP maskiner som stadigvæk virkerWink

Men dine gamle XP-computere bliver jo så ikke opdateret mere, så at have dem på nettet er noget skidt.........

Og hvis man vil have sikkerhedsopdateringer til Windows 10, skal man betale for det
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 2192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Jeg er vred og frustreret over, at Microsoft tvinger millioner til at skrotte ellers velfungerende PC'er pga. kravene til Windows 11 om et års tid
På den anden side er min PC efterhånden blevet 10 år (på nær grafikkortet, som er fem år)
Som langt de fleste er jeg ikke computerkyndig nok til at omgå kravene
Jeg kan nok få en anden til at gøre det med Rufus eller noget andet
Men det ændrer ikke ved, at min PC er 10 år gammel
Skal jeg bare tage mig sammen og købe en ny?
Er det dumt at købe ny CPU og nyt bundkort?

At skifte ting ud i den, ved jeg ikke så meget om, men skal du ud og købe ny computer, så gå efter noget refurbished. Så undgår du alt det skrammel, som fabrikanterne smider på - unødvendigt software, prøveversioner af Office, og prøveversioner af antivirusprogram. OG oveni det, også noget, som KUN kan deaktiveres - ikke afinstalleres...

Med refurbished computere får du KUN Windows på den. Du skal ikke begynde at installere programmer på den, allerede nor du har fået den på nettet. Start med at få alle Windows-opdateringerne installeret - også de valgfrie. Derefter kan du begynde at installere programmer.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
archfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2022
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér archfrog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2024 kl. 22:28
Her er en brugsvejledning til Rufus jeg selv skrev for et halvt år siden i en tråd på dette forum:

Et lille tip, hvis du imod forventning gerne vil køre Windows 11 på din gamle Lenovo bærbare:

1. Lav en Windows 11 ISO (altså fil på disken) ved hente Microsoft Media Creation Tool.
2. Hent Rufus USB Writer.
3. Så kører du Rufus, angiver en tom USB nøgle som mål og ovenstående Windows 11 ISO som kilde.
4. Så kommer Rufus og spørger om du vil frakoble 4GB+, TPM 2.0, etc. check.  Det sætter du flueben ud for.

Du kan nu boote op på USB nøglen og konvertere din Windows 10 (?) til Windows 11, du burde endda kunne beholde licensnøglen.  Men især, så behøver du ikke købe en ny bærbar.

Spørg endeligt hvis du har spørgsmål eller løber ind i problemer.
LDAC for Windows, Shure AONIC 50 hørebøffer og en kop kaffe.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 2192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2024 kl. 06:13
Hvis du smider Windows 11 på din gamle computer, så husk alligevel dog, at få den opdateret med alle Windows opdateringer, inden installation af programmer.

Gælder også evt. 3 parts-antivirusprogram. Der er jo altid Windows Defender til at begynde med
Og browser venter du også med at installere... 
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2024 kl. 08:04
archfrog, jeg så godt din guide tidligere
Jeg har været i BIOS for at søge efter TPM
Men det er der ikke
Bundkortet er MB 1150 ASUS Z97-AR

Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
archfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2022
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér archfrog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2024 kl. 08:09
TPM er ligegyldigt, hvis du bruger Rufus til at lave en boot USB nøgle med.  Så snart du vælger Windows 11 ISO filen, så vil Rufus spørge dig om du ønsker at deaktivere Windows 11's tjek af om du har en TPM.

Jeg har hørt om folk som har Windows 11 kørende på 10-15 år gamle bærbare uden problemer.

Jeg forstår selv ikke hvorfor Microsoft har været så stupide at KRÆVE TPM.  Windows 11 kører rigtigt fint uden TPM.  Men det er vel pres fra industrien som gerne ville have solgt nogle PC'er.

Rygterne siger at Windows 12 kræver en 5 minutter gammel PC for at kunne installere ;-)
LDAC for Windows, Shure AONIC 50 hørebøffer og en kop kaffe.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10425
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2024 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af archfrog archfrog skrev:


Jeg har hørt om folk som har Windows 11 kørende på 10-15 år gamle bærbare uden problemer.


Ja, jeg er en dem du måske har hørt om. Jeg har nemlig Windows 11 på min 11-12 år gamle HP Elitebook. Den kører problemfrit. Har brugt Rufus i mange år til at lave installationsmedie. Det er virkelig supernemtSmile.

Flemming


Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2024 kl. 11:11
OK, jeg troede at der som minimum *skulle* være en eller anden form for TPM
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 381
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 4 timer 25 minutter siden kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

OK, jeg troede at der som minimum *skulle* være en eller anden form for TPM

Tjek eventuelt den metode jeg har beskrevet i denne tråd.
Den har virket på 3 af mine PC'r Microsoft mente ikke kunne køre Windows 11

HP 635 - geninstallation af Windows
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu