recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt tv

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
K_J Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-August-2014
Status: Offline
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt tv
    Sendt: 28-Oktober-2024 kl. 18:46
Om 5-6 måneders tid skal jeg have nyt tv, men jeg kan se at der er kommet nye paneltyper siden sidst jeg købte tv, hvad skal jeg se efter.

Jeg har altid haft Panasonic Plasma og derefter LG OLED og har pt et 55"

Jeg vægter billedkvalitet højt og der er 4,1m fra væg til væg, er 4K nok?

Al lyd kører igennem min surround receiver, men det er meget rart med backup højttalere i tvet

Jeg streamer alt via ATV 4K, så brugerfladen har ikke umiddelbart den store betydning for mig.

Budget ?
Hvad koster den slags, kan jeg komme i mål for 10-20.0000kr

Hvilken størrelse skal jeg gå efter
Hvilken paneltype skal jeg gå efter
Hvilke producenter skal jeg gå efter og gå uden om, Samsung har ikke DolbyVision på dem jeg har slået op, det er vel lidt fjollet når meget bliver streamet i netop dolbyvision. Jeg har aldrig hørt om TCL, er det noget værd

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2024 kl. 07:02
der er råd til et rigtig godt OLED i 65'' med dit budget

Glem alt om 8K   det findes stort set ikke.
LG eller SONY så går du ikke galt i byen

Men start med at læse en masse test
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Point: 6186
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2024 kl. 07:48
Med en afstand på fire meter skal du nok have 77" OLED - LG C3 eller C4
Det er inden for dit budget på maks. 20K

Redigeret af jake51 - 29-Oktober-2024 kl. 07:49
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 4664
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2024 kl. 09:46
Et godt sted at starte med at se hvor stort et Oled TV du kan få til dit budget. 

Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 4571
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2024 kl. 10:08
Du bør afgjort vælge OLED med de krav. Du kan godt få 77" OLED eller QD-OLED indenfor budgettet (måske endda 83" hvis du er heldig), hvilket vil være fint til en afstand på 4 meter.

Om 5-6 måneder vil markedet dog se anderledes ud, da 2025-modellerne netop er landet. Som udgangspunkt får du altid mest for pengene ved at købe sidste års modeller, altså 2024-modellerne til den til. Brug den mellemliggende periode på at læse op på tingene. Pas på med YouTube, hvor rigtig meget indhold er sponsoreret af producenterne selv.

Jeg mener ikke, at fraværet af Dolby Vision på f.eks. Samsung QD-OLED er en afgørende faktor. Dolby Vision (kontra HDR10 eller HDR10+) betyder primært noget på billigere TV eller hvis man køber UHD Blu-ray skiver.
Til top
K_J Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 7 timer 37 minutter siden kl. 15:54
Tak for jeres svar.

Jeg havde læst lidt inden mit indlæg, og jeg skal selvfølgelig nok læse endnu mere den næste tid.
Umiddelbart læser jeg det som at det er MINI-LED eller led jeg skal have, men jeg bliver lidt forvirret når jeg sortere efter MINI-LED hos Elgiganten.

TCL har MINI-LED men jeg kender ikke mærket, jeg så dog nogle af deres tv score højt på flatpanels.

Samsung har NEO QLED og QLED.
Var QLED ikke det der var LCD i forklædning for nogle år siden, gælder det også NEO QLED eller er det ok.

Phillips har QD MINI-LED er det, det Rasmus kalder for QD-OLED.

Jeg har i øvrigt lige mål at vi pt har 4m imellem væggene til mit 55" nu, jeg troede afstanden var kortere, så det er nok nærmere et valg imellem 65 eller 77.
Vi bruger vi bruger til det alt fra normal tv kiggeri til film, hvad er jeres erfaring med størrelsen hvis man ikke skal føle at det er for stort.

@Rasmus jeg kan købe tvet når det passer mig, jeg flytter bare først i nyt hus til marts-april og jeg går ikke op i om det er den ene eller anden årgang hvis bare tvet er up to date.

Jeg synes ofte mit tv viser Dolby Vision når jeg starter et eller andet, men div streamingtjenester sender måske både Dolby Vision og HDR10, så jeg bare får vist HRD10 i stedet for?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 7 timer 20 minutter siden kl. 16:11
TCL-mini LED, betyder et traditionelt LCD TV med flere baggrundsbelysningszoner (op til 10.000)

Det er IKKE en LED for hver pixel……

Mit 55” OLED har 3840 x 2180 lyspunkter at gøre med.
Det er 8,3 millioner lyspunkter. Det er en anelse mere end TCL’s 10.000……

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Point: 1400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 7 timer 10 minutter siden kl. 16:21
QD-OLED og OLED er begge OLED skærme, hvor hver pixel er en seperat lyskilde.

ALLE andre end ovenstående er LCD skærme!
Mvh Jesper
Til top
K_J Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 6 timer 57 minutter siden kl. 16:34
Tak, der må være noget jeg har misforstået eller måske forvekslet med micro-led, men jeg gør jo bare feltet mindre :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 5 timer 25 minutter siden kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af K_J K_J skrev:

Tak, der må være noget jeg har misforstået eller måske forvekslet med micro-led, men jeg gør jo bare feltet mindre :)

Valget af mini-LED som let kan forveksles med micro-LED er nok lige så “tilfældigt” som OLED og QLED.

Klaus 
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu