|
har jeg plads til surround og bliver det ok lyd |
Besvar |
Forfatter | |
LasseMD
Ny bruger Oprettet: 22-September-2020 Sted: købehavn Status: Offline Point: 13 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 20-Februar-2021 kl. 23:19 |
Kære alle.
dette er version 2.0 da min forrige tråd er noget bløv - jeg undskylder: Jeg har i årevis drømt om surround sound I tv stuen nu er det tid MEN er der plads herunder giver surround mening med denne stue og sofa Lige nu har vi stereo (technics fra 1992 ;-). Jeg prøver nu med link til foto af stue og plantegning af denne - dels meget gammel foto dels nyere (med sofa på) Vores TV stue er 3,3 meter x6.7meter fotos: 1 hjørnesofa Men vi har en hjørnesofa (L formet) i hele den ene ende den måler længe i alt 3,3 m 180x140cm (smal del + 240 cm x140 foden af L-et) hvor vi ser tv fra og vi ligger inde i hjørnet( i L-et) 2+3 TV set fra hjørnesofa og tv tegnet ind på gammel foto så man kan se denne del af stuen TVet sidder ca midt på den lange væg og vi vinkler tv-et lidt imod sofa hjørnet når vi ser film (SMS ophæng). 4 plantegning: Vores TV stue er 3,3 meter x6.7meter (med skråvægge på 3 sider to korte og den lange uden tv) Defakto er TV -stuedelen af vores stue 3,3 x 3,35 meter som vil lige nu ligger/sidder og ser tv vendt imod den ene halvdelen af stuen det meste af tiden Højtalere skulle umiddelbart placeres over tvet(center lige over måske på TV stativet oven på TVet hvis det anbefales ellers bare over + × 2 front på væg/hems) Og så skal de 2 baghøjtalere op på bag-langvæggen skråvæggen. - dette markeret på foto 3 og 4 så tilbage til spørgmålet Er der plads til surround i vores stue og vil det give mening når højtalere givetvis vil blive placeret symmetrisk i rummet og i forhold til TVet eller vil det bare give skæv lyd når vi ligger i hjørnet af stuen til venstre for TVer så vi vil ligge/sidde lige under den ene baghøjtaler med den anden ca 3½ meter væk til højre og de to front højtaler er oppe over tvet på hemsen eller lige under denne jeg håber denne tråd lykkedes og beklager ulejligheden mange tak
|
|
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4664 |
Funktioner
Tak(0)
|
Spændende stue og hus! Du vil under alle omstændigheder få mere rumlig lyd med baghøjttalere. Surroundeffekten vil jeg sætte spørgsmålstegn ved, hvis i sidder/ligger lige under den ene baghøjttaler.
Men med en kalibrering med mikrofon, vil der blive kompenseret for dette. Man kunne evt flytte den nærmeste baghøjttaler længere væk ad sidevæggen, og flytte den fjerneste baghøjttaler tættere på sweetspot, så der bliver lidt mere balance i afstandende. Alle højttalere som sidder højt placeret bør vinkles mod sweetspot. Det kan sikkert godt komme til at lyde fedt.
Redigeret af Munch - 21-Februar-2021 kl. 10:19 |
|
Mufti
Guld medlem Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4902 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det skal nok lykkedes.
Min stue er heller ikke optimal. Jeg nøjes med 5.1 og er glad for mit set up. Inden du skruer alting fast og trækker kabler, bør du nok eksperimenter lidt med højtaler placering. Tænk kreativt trappestiger og lignende kan bruges her. Hus at sub er et must til brag i film.
|
|
LasseMD
Ny bruger Oprettet: 22-September-2020 Sted: købehavn Status: Offline Point: 13 |
Funktioner
Tak(0)
|
Kære både Munch og Mufti.
Mange tak for svar Nu er jeg igang og har købt højtalere skal så have styr på kabler og der er nogle i væggen som jeg er i tvivl om hvordan bruges bedst - jf dette opslag om kabler i væg som jeg ikke ved om det er noget I har erfaring med
Jeg er lidt usikker på tråde og hvor hvad hører til hvis jeg poster forkert undskylder jeg |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |