recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er bagkasse til lofthøjtaler nødvendig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er bagkasse til lofthøjtaler nødvendig?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 637
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér khansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er bagkasse til lofthøjtaler nødvendig?
    Sendt: 17-December-2020 kl. 11:32
hej 
Er det nogen som har erfaring med loftindbyggede højtalere og om det er nødvendig at også have en bagkasse hvis højtaleren sidder i et isoleret loft?

Mit loft er et gipsloft som er 10 år gammelt. Lige over gipsen er der alm isolering som højtaleren vil være i (skæres ind i tænker jeg) Vil det ikke ofte være nok? (Der bor ingen over os)

Højtalermodellen er b&w ccm 682/683

Hjælpe søges og tak på forhånd 

Redigeret af khansen - 17-December-2020 kl. 11:33
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4664
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 12:20
Nej det dur ikke, du er nødt til at lave en forsegling af dampspærren, og ikke bare skære hul til en højttaler. Derfor er en bagkasse løsningen, så dampspærren kan forsegles rundtom kassen.
Til top
Audiophile Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-December-2020
Sted: København
Point: 88
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Audiophile Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 15:28
Jeg er netop ved at installere loftshøjtalere, har dog købt dem med tilhørende kasse. Mit loft er pudset på forskalningsbrædder, og isolering lige over uden dampspærrer - så i det tilfælde er dampspærre ikke et must. Jeg vil dog lægge noget rockwool omkring og lave en lokal dampspærrer...
Hvis der ikke er dampspærrer er kassen vel ikke nødvendig...
/lars
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 19:04
Lav en kasse, og smid lidt isolering i. Du får en meget bedre løsning. Det kræver ikke mere end 30 min arbejde, og du vil ikke fortryde det.
Til top
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2006
Point: 637
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér khansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2020 kl. 12:31
Nu har hørt lofthøjtaleren hvor den bare lå på gulvet...der var der ikke meget dybde/bas i den når den spillede. Tænker at bagboksen netop vil afhjælpe dette når den kommer op?
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2020 kl. 12:50
Lydmæssigt kan du sagtens spille uden kasse, men som andre påpeger: Isolering/kuldbro/fugt/skimmel kan blive et issue.
Eller det afhænger af din højttaler, men princippet er velkendt, du kan ikke sammenligne det med, at du prøver at spille helt uden baffel.

Redigeret af Hans j - 22-December-2020 kl. 13:00
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19452
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2020 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af khansen khansen skrev:

Nu har hørt lofthøjtaleren hvor den bare lå på gulvet...der var der ikke meget dybde/bas i den når den spillede. Tænker at bagboksen netop vil afhjælpe dette når den kommer op?

Når den er på gulvet, kan luften frit bevæges sig fra forsiden af højttalerenhden til bagsiden.
Så den luft der skulle bevæges hen mod dig og være bas, "suges" om på bagsiden og erstatter det "hulrum" der opstår på bagsiden af enheden.

"Akustisk kortslutning" som det hedder.

Derfor får du aldrig bas fra en enhed der hænger frit i luften. Den skal i en kasse. Skærer du hul i loftet og monterer enheden der, virker loftet som kabinet.

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2020 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af khansen khansen skrev:

Når den er på gulvet, kan luften frit bevæges sig fra forsiden af højttalerenhden til bagsiden.
Så den luft der skulle bevæges hen mod dig og være bas, "suges" om på bagsiden og erstatter det "hulrum" der opstår på bagsiden af enheden.

"Akustisk kortslutning" som det hedder.

Derfor får du aldrig bas fra en enhed der hænger frit i luften. Den skal i en kasse. Skærer du hul i loftet og monterer enheden der, virker loftet som kabinet.

Klaus

Ved ikke om du betragter en open baffel som i fri luft, men der findes da flere eksempler på sådanne opstillinger. Også som en decideret subwoofer med 2 basser i dipol og endda i fri luft "mere eller mindre" er et fint eksempel uden benyttelse af en kasse.

Celestion lavet faktisk en sub som open baffel i gamle dage, jeg havde selv 2 af dem som kørte sammen med nogle quad esl 63, lød faktisk hamrende godt og ekstrem transparent lyd billede.
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2020 kl. 18:44
Mvh. JørgenT
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu