recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af surround og atmos højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af surround og atmos højtalere

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Maj-2013
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af surround og atmos højtalere
    Sendt: 02-November-2020 kl. 08:04
Hej

Jeg er på udkig efter nogle surround og atmos højtalere til enten 5.2.2(4) eller 7.2.2(4).

Mit nuværende setup er 5.2 bestående af:
LCR er et par Procella P6 højtalere.
MK Sound SS150.

Jeg kan ikke finde ud af om det er "bedst" at matche alle højtalere hele vejen rundt til f.eks. Procella, eller det er helt fint f.eks. at gå med MK Sound eller XTZ til surround og Atmos.
Procellas billigste P1 højtaler koster 4200 stk, hvilket jeg synes er temmelig meget.

1. Vil det gør en stor forskel at gå med 5.2.4 fremfor 5.2.2?
2. Jeg har plads til at placere højtalere i siderne ved lytte positionen så jeg kan ramme et 7.2 setup, vil dette være det værd, efter jeg har installeret højtalere til dolby atmos?
3. Hvilken effekt forstærker kan anbefales i sådan et setup sammen med en NAD T758v3?
4. Jeg har kig på XTZ 95.22 surround højtalere eller deres S2 Atmosphere, da de er rimelig minimalitiske og passer godt på væggen og i loftet. Men vil disse komme til at give et forskruet lyd billede iht. mine LCR som er procella? Hvilke vil mon spille bedst af S2 og 95.22?

Generalt er jeg rimelig meget på udebane her, da en del nævner at surround højtalere ikke behøver være high-end, da de ikke giver særlig meget lyd vs LCR. Men flere nævner så at atmos højtalerne gerne skal match så godt som muligt, at de giver væsentlig mere lyd end surround, hvilket jo bare komplicere det hele for mig.

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2020 kl. 10:11
Det optimale vil være, at alle højttalere er "bedst". Men hvis der skal prioriteres, ville jeg lave følgende prioritering:

1. prioritet: LCR
2. prioritet: Surrounds
3. prioritet: Atmos

Du kan sagtens få et virkelig godt resultat selvom du kører forskellige mærker i LCR og til de øvrige - det kræver ofte lidt grundigere kalibrering og know-how dog. 

Til top
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2020 kl. 22:00
Noteret.

Hvad med de andre spørgsmål, det var kun 1 af dem :)
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1652
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2020 kl. 22:21
Et meget sjovt eksperiment er at lytte til surroundlyden eller atmoslyden og KUN den. Evt gennem dine bedste højttalere. Når/hvis du gider prøve det, gætter jeg på, at du med det samme forlader enhver ide om at der er nødvendigt med "high end" højttalere til det. 
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2020 kl. 08:28
I forbindelse med i mit SR setup har jeg for noget siden, haft 3 stk. Arendal 1723 monitor hjemme til LCR da jeg måske ville skifte til noget noget andet, mine nuværende Surround og Atmos højtalere er fra System Audio og de matchede fint sammen med de fronter fra Arrendal rent lydmæssigt i et SR setup.

Jeg har i øvrigt nogle System Audio SA2K og SA 720 og har lavet en A/B/C test "musik" i mellem dem og nogle System Audio SA Exact som jeg i øvrigt benytter til LCR, forskellen i mellem dem er da mindst lige så stor som det vil have været at sammenligne med et tredje mærkeWink Typisk er surround og Atmos højtalere af mindre kaliber, og selv om de bære samme mærke som fronterne lyder de typisk forskelligt, med mindre at der f.eks. benyttes samme/ identisk  diskant/ bas/mellemtone hele vejen rundt.

De forreste L C R skal dog være helt ens i min optik.

Omkring effektforstærker, så har jeg altid været til klasse A eller AB og har dog i gennem tiderne hørt på Class D, men det var tilbage i nullerne, men for 1-2 siden begyndte jeg på at lytte lidt Class D igen, mest fordi jeg gerne ville have noget mindre end mine 2 svejseværker som jeg har i mit stereo setup "ML No33"
Jeg har haft noget Class D fra Lyngdorf og Nad hjemme, den korte..... De spiller faktisk ok, Lyngdorf spiller dog klart bedre i min optik, men jeg har valg nogle second hand Primare A60 i stedet.Embarrassed

Redigeret af Potter - 03-November-2020 kl. 08:42
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2020 kl. 15:50
Jeg er lidt ude i måske at gå efter Procella P1, de er vist så tætte på P6 som man kan komme som stadig ser elegant ud og kan monteres rimelig nemt i loft og som surorund.
Desværre koster de så også mere end det dobbelt som f.eks. XTZ 95.22
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2020 kl. 16:23
Jeg hørte XTZ 95.22 da jeg skulle have nogle midlertidige bagkanaler til mit setup. Jeg synes de var meget "hidsige" i lyden og lød hurtigt anderledes når man kom lidt væk fra at sidde lige foran. Så jeg skippede. På papiret ville jeg hellere have XTZ S2 da spredningen bør være mere ensartet - har dog ikke hørt dem.

(Fun fact: Jeg endte med at købe nogle midlertidige JBL Control 1Pro som er stort set gratis og endte med at spille på dem i 1½ år fordi det faktisk lød helt fortræffeligt hvis de blev delt ved 120hz. De spillede sammen med LCR til ~200.000kr. Så det kan fungere!)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu