|
Hjælp med tips til surround / skift tv eller lyd |
Besvar |
Forfatter | ||
forzajuve
Guld medlem Oprettet: 17-Juni-2007 Sted: Jyllinge Status: Offline Point: 6451 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 08-September-2020 kl. 21:23 |
|
hej allesammen.
Står ved en skillevej som jeg har brug for lidt hjælp med. Vil gerne have bedre lyd en tv’et giver og kunne godt tænke mog atmos - men gerne fra en soundbar. Er ved at prøve lidt forskelligt. Har anskaffet mig en lg sk8 og et sonos sæt med playbar / sub og 2x one/ overvejer ellers også en samsung k950 eller q96r. Havde overvejet at købe sonos arc - man da mit tv er et 75fx780 som ikke understøtter Dolby atmos er jeg helt i tvivl om hvad jeg skal have fat i.... Jeg kører alt via apple tv 4k - både Netflix og viaplay og serier og film fra Plex.... Nogen der kan guide mig på rette vej. Eller komme med ideer ? Har kigget på dynaudio Music 7 - men var ikke helt sikker. Sennheiseren bliver for dyr.
|
||
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
|
||
forzajuve
Guld medlem Oprettet: 17-Juni-2007 Sted: Jyllinge Status: Offline Point: 6451 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
har også tænkt en helt anden retning.
Et almindeligt surround setup med en marantz 7011 og så et setup af følgende. Enten : 2 dali ikon 6 mk2 1 dali vokal ikon 2 center 2 dali lektor baghøjtalere 1 x mentor sub.... Eller 2 gulvhøjtalere lektor 6 2 lektor 1 1 lektor lcr 1 dali sub e-12f Og en denon 2313 (skal det dog nok ikke være - da fennikel er med atmos Det kræver nok bare pænt meget overtalelse af kæresten. Men hun vil gerne have fed musik og der er anlæggene jo klart bedst.
|
||
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
|
||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4026 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvis man kan lave pæn kabel føring. Så er den bedre halvdel nem at overtale.
Jeg ville til hver en tid vælge et dedikeret anlæg og ikke en Sound, hvis jeg stod med det valg. Og med heos der nok er den receiver du snakker, så skriver dnla hvis du har musik på plex, og fyr musikken over den vej. |
||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
||
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4944 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ingen tvivl om at du får klart den bedste lyd med 2 rigtige højttalere som Ikon 6 eller Lektor 6.
Hvis du går en lille smule op i surround, så burde du gå efter 7/1 opsætning i stedet for 5/1. Jeg fik en langt bedre sammenhængende surround oplevelse, efter at jeg satte de 2 ekstra højttalere og fik 7/1. Men hos os bliver alting set med surround - selv nyhederne. Det føles tamt og intetsigende uden, hvis man er blevet vant til det.
|
||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
||
Nagash
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6061 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er jeg ikke enig i. Engang forholdte det sig sådan. Men i det er det langt bedre at gå efter 5.1.2 fremfor 7.1. Skiver med ren 7.1 er der trods alt ikke så mange med. Der kom da nogle af dem indtil Atmos tog over, men langt de fleste skiver fra dengang er kun med 5.1. Næsten alle nyere skiver med 7.1 er i Atmos eller DTS-X format og her mener jeg netop lofthøjttalere til Atmos giver langt mere end et sæt surround back gør. Og så er der streaming. Her er alt i 5.1 også Netflix/ATV+/D+/Prime med Atmos. |
||
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4944 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
At nogle ting kun er i 5.1 gør jo ingen forskel. Surround processoren beregner jo hvor lyden bør være og sender den ud til de ekstra 2 højttalere i 7.1 eller 5.1.2.
|
||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
||
Nagash
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6061 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Men det er netop min pointe. Hvis kilden er ren 5.1, så skal der selvfølgelig laves upmix uanset om man har et 7.1 eller 5.1.2 setup. Men det er ret sjældent man støder på ren 7.1. Der findes da ældre Blu-ray udgivelser der har det, men det var aldrig vidt udbredt. Langt det fleste nyere skiver med 7.1 er med enten Atmos eller DTS-X, og så er det her jeg mener man får mere ud af de to kanaler i loftet fremfor de to ekstra bagkanaler. Og på streaming findes der ganske simpelt ikke 7.1, kun 5.1. Også når det er med Atmos. Så her vil der altid skulle benyttes upmix, hvis man har 7.1 setup. Så altså, du kommer langt oftere til at udnytte et 5.1.2 setup rent native, end du gør med et 7.1 setup. |
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |