|
Opgradering af lyd (Zensor-anlæg) |
Besvar |
Forfatter | |
vrod
Junior bruger Oprettet: 15-Marts-2018 Status: Offline Point: 31 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 21-April-2020 kl. 12:59 |
Hej alle, Jeg er efterhånden færdig med mit hjemmebioprojekt. Jeg er dog begyndt at spekulere om det ville give mening at opgradere mine Zensor til Opticon-højtalere. Mit rum er ca. 20-21m2 og kvadratisk (desværre). Anlægget er 7.2.4 og består af følgende højtalere: 2x Dali Zensor 7 til Front 1x Dali Zensor Vokal til Center 4x Dali Zensor 1 til Surround 4x B&W CCM368 til atmos (monteret i sort hængeloft) 2x Dali Sub E12-F (Foran til venstre, Bagved til højre) Det hele styres af en Denon X6500H receiver. Da jeg i samme omgang overvejer om tv'et skal udskiftes med en beamer, tænkte jeg at man måske kunne bruge Opticon LCR's foran? Eller er det bedre med nogle Opticon 5 som front-højtalere? 95-99% af bruget er film eller Playstation. Musik kører bare i baggrunden hvis jeg fx. arbejdet i rummet :) Vil det give en større forskel at opgradere fra Zensor til Opticon? Jeg er åben for alle bud :) Mvh Chris
Redigeret af vrod - 21-April-2020 kl. 12:59 |
|
Significant
Ny bruger Oprettet: 17-April-2020 Status: Offline Point: 6 |
Funktioner
Tak(0)
|
Har du taget hånd om rum og akustik i dit hjemmebiografprojekt? 80% af den lyd der rammer dig kommer fra rummet og ikke direkte fra højttalerne. Så jeg vil anbefale, at inden du går ud og køber nye højttalere, at du som minimum sikrer, at der er gjort noget for akustikken og de fundamentale ting først.
Ved godt, at det er sjovere at købe nyt udstyr, men når først man har oplevet en optimeret akustik, så giver det et mindst ligeså stort smil på læben
|
|
vrod
Junior bruger Oprettet: 15-Marts-2018 Status: Offline Point: 31 |
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for dit input :) Jeg er pt. næsten færdig med at "behandle" hele rummet. På gulvet har jeg lagt et anthrazit-farvet tæppe i hele rummet (der er fliser under). Til væggene har jeg bygget dæmpepaneler á 54x100cm som er fordelt på de forskellige "reflektionspunkter". Selv døren har fået et panel :) Eneste sted jeg ikke har fået dæmpet er venstre side foran da jeg dér har bygget en lille "bar" hvor receivere, konsoller, afspillere, etc. kan stå. Jeg har bygget et hængeloft hvor atmos-højtalerne også er bygget ind. Pladerne er nogle 19mm sorte akustikplader. Så alt i alt vil jeg mene at rummet er "okay" behandlet :)
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |