recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering af lyd (Zensor-anlæg)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering af lyd (Zensor-anlæg)

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
vrod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 15-Marts-2018
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vrod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opgradering af lyd (Zensor-anlæg)
    Sendt: 21-April-2020 kl. 12:59
Hej alle,

Jeg er efterhånden færdig med mit hjemmebioprojekt. Jeg er dog begyndt at spekulere om det ville give mening at opgradere mine Zensor til Opticon-højtalere. Mit rum er ca. 20-21m2 og kvadratisk (desværre). Anlægget er 7.2.4 og består af følgende højtalere:

2x Dali Zensor 7 til Front
1x Dali Zensor Vokal til Center
4x Dali Zensor 1 til Surround
4x B&W CCM368 til atmos (monteret i sort hængeloft)
2x Dali Sub E12-F (Foran til venstre, Bagved til højre)

Det hele styres af en Denon X6500H receiver.

Da jeg i samme omgang overvejer om tv'et skal udskiftes med en beamer, tænkte jeg at man måske kunne bruge Opticon LCR's foran? Eller er det bedre med nogle Opticon 5 som front-højtalere? 95-99% af bruget er film eller Playstation. Musik kører bare i baggrunden hvis jeg fx. arbejdet i rummet :)

Vil det give en større forskel at opgradere fra Zensor til Opticon? Jeg er åben for alle bud :)

Mvh Chris

Redigeret af vrod - 21-April-2020 kl. 12:59
Til top
Significant Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-April-2020
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Significant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2020 kl. 16:22
Har du taget hånd om rum og akustik i dit hjemmebiografprojekt? 80% af den lyd der rammer dig kommer fra rummet og ikke direkte fra højttalerne. Så jeg vil anbefale, at inden du går ud og køber nye højttalere, at du som minimum sikrer, at der er gjort noget for akustikken og de fundamentale ting først. 

Ved godt, at det er sjovere at købe nyt udstyr, men når først man har oplevet en optimeret akustik, så giver det et mindst ligeså stort smil på læben Smile
Til top
vrod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 15-Marts-2018
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vrod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 08:49
Tak for dit input :)

Jeg er pt. næsten færdig med at "behandle" hele rummet.

På gulvet har jeg lagt et anthrazit-farvet tæppe i hele rummet (der er fliser under). Til væggene har jeg bygget dæmpepaneler á 54x100cm som er fordelt på de forskellige "reflektionspunkter". Selv døren har fået et panel :) Eneste sted jeg ikke har fået dæmpet er venstre side foran da jeg dér har bygget en lille "bar" hvor receivere, konsoller, afspillere, etc. kan stå.

Jeg har bygget et hængeloft hvor atmos-højtalerne også er bygget ind. Pladerne er nogle 19mm sorte akustikplader.

Så alt i alt vil jeg mene at rummet er "okay" behandlet :)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu