|
Gamer TV. Hvilket? |
Besvar | Side <12 |
Forfatter | |||||||
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12317 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Det er altså blevet gjort rimeligt tydeligt at han spiller på konsoller…
|
|||||||
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon |
|||||||
Bromberg5
Guld medlem Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3788 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Jeg har været igennem et hav af monitorer, fordi jeg gerne vil omkring et skrivebord og spille.
Jeg har haft OLED siden 2015/16 og kan simpelthen ikke affinde mig med noget lcd. Senest har jeg solgt min ellers lækre Dell skærm og købt et 42 lg c3. Nu er min søgen slut. Intet slår OLED. Responstiden er skide vigtig for min spiloplevelse må jeg erkende og nu skal jeg ikke skifte imellem stue og kontor alt efter hvad jeg vil spille. Nu kører alt på den lille OLED. Så ja det ville jeg klart gøre
|
|||||||
putte
Bruger Oprettet: 07-Juli-2006 Status: Offline Point: 56 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Ved ikke hvad zone styring er desværre. Jeg spiller på PlayStation 5 Pro lige om få dage. Hvorfor skal jeg vælge OLED. Hvad gør det ved HZ. Gør det Ikke kun noget for belysningen? Lure nemlig på Sony Batavia 7. Høre gode ting. Vigtigste for mig er performance og hvor blødt og smooth det er for mine øjne. Vil helst undgå LG TV men kan gå med til Samsung og helst Sony. Menuen er forfærdeligt i LG. Betyder meget for mig. Hvilket tv ville du vælge så? Budget omkring 15 tusind
Redigeret af putte - i går kl. 15:10 |
|||||||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19452 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Det byder at der bag selve det panel der laver farverne, sidder en række lysdioder, der lyser ind bagpå panelet. Når der skal bruges farver, lukker man op for lyset bagfra gennem farvefiltre i panelet. Det betyder også at skal du have hvidt lys på en sort baggrund (en stjerne på en sort nattehimmel), skal lysdioden inde bag den lysende stjerne lyse for fuld knald. Desværre dækker lysdioden et langt større område end stjernen, så den "zone" som lysdioden til stjerne dækker, vil lyse op, da panelet ikke kan lukke helt for lyset. Så du har en lysende stjerne på en grå firkant (zonens størrelse) på en sort baggund..... For at det ikke bliver for voldsomt, begynder fjernsynet så at regne på, hvor lidt og hvor meget lys, hver af lysdioderne skal lyse med og det tager tid. Da et OLED panel besår af dots der selv lyser, så en hvid stjerne lyser og det sorte omkring den er sort - og der skal ikke bruges tid på ekstra matematik, til at styre en bagvedliggende lysdiode. Klaus
|
|||||||
TBC1
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 1994 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Zonestyring i et LED-TV refererer til teknologien, hvor skærmens bagrundsbelysning er opdelt i flere belysningszoner, hver styret af sin egen gruppe LED-lys. Dette giver mulighed for større kontrol over lysstyrken i forskellige områder af skærmen (ved at justere bagrundsbelysningen op eller ned). Det handler om at LED-TV grundlæggende stadig er LCD-TV. LCD-paneler, der i sig selv har ret lav kontrast fungerer ved at bagrundbelysningen i TVet lukkes igennem LCD panelet i forskellige grader, og det at der benyttes zonestyringen er således at regne som en slags støttehjul til LCD-panelet, beregnet på at booste skærmens dynamik og kontrast ved at regulere det bagrundslys som der skal åbnes og lukkes af for når LCD-panelet skaber selve billedets du ser på TVet. Kontrasten boostes ved at zonestyringen i dets grovere zoner (omfattende typisk imellem 4000 til 8000 pixels i hver zone) også skrues op og ned afhængigt af billedet der vises, til boost af LCD panelet lave kontrast formåen. Der er typisk 1-2000 sådanne belysningszoner i LED-tv, men inden for disse zoner hænger man stadig fast i LCD-panelet begrænsede kontrast og dynamik, i modsætning til f.eks. et OLED tv (og andre selvilluminerende displays), der er i stand til at skabe høj kontrast på pixelniveau, så der så at sige til sammenligning er 8.294.400 zoner at gøre godt med, resulterende i bedre, mere detaljeret og mere nuanceret og helt kompromisløs dynamik- og kontraststyring.
Fordi graden af OLED's [i forvejen højere] billedkvalitet ikke er afhængigt af zone-styring. Zonestyring er en post-processing der koster tid at udregne. Du har derfor større latency (responstid/forsinkelse af billedet fra input til output) på et LED-TV der gør brug af en aktiv zone-styring. I gaming modes på TV med zonestyring, skrues der enten voldsomt ned for graden og kompleksitetet af zonestyringen - eller også slås den mere optimalt for latency helt fra, for at der kan opnås latency tider lignende dem man kender fra OLED-TV. Men når man begrænser eller helt fjerner zonestyringen, så sidder man så at sige blot tilbage med en LCD-skærm uden det boost i kontrasten som zonestyringen er beregnet på at give. En ting er hvor langt tid der går fra hvor lang tid det tager fra at din PS har sendt en ny frame til hvornår dit TV fremviser den. En anden sag er hvor hurtigt pixels kan ændre lysstyrke fra den ene frame til den anden. Det kalder man pixelresponstid. Pixelresponstid er hvor hurtigt pixels ændrer lysniveau og farveintensitet mellem frames. OLED-tv'er har en pixelresponstid ned til 0,1 millisekunder, mens mini-LED-tv'er typisk har en responstid på omkring 1 millisekund. Denne hurtige pixelresponstid i OLED-tv'er reducerer motion blur, hvilket gør hurtige bevægelser skarpere og mere tydelige i spil. Det er de tilgrundlæggende forklaringer. Skal du bare have det præsenteret i mere uargumenterede konkluderende sætninger, så skal du vælge OLED fordi det som udgangspunkt har langt finere og mere detaljeret kontrast på pixelniveau end et LCD-baseret zonestyret TV nogensinde kan få det, som heller ikke forsvinder for at et spils frames kan blive i stand til at fremvises uden større forsinkelser på skærmen. Og du skal også vælge OLED, fordi bevægelserne i spil vil fremstå meget tydligere, skarpere og mere detaljerede på OLED end på LCD-baserede TV.
Skal jeg svare det konkret vil svaret være at samtlige HDMI 2.1 udrustede TV viser de HZ der kommer ind fra en PS5 Pro. MEN et OLED-Tv vil så vise billederne hurtigere/med lavere forsinkelse end et TV med aktiveret zone-styring vil gøre det og OLED-tvet vil altid gøre det med mere nuanceret dynamik og billedkvalitet. Der til kommer at de bevægelser der har været fra frame til frame i de Hz en PC eller en konsol nu har har outputtet frames med, vil fremvises tydligere, skarpere, mere detaljerede og mindre blurry vil de vil blive det på et LCD-baseret TV.
OLED viser billederne hurtigere end et TV med zonestyring og det gør det med større nuancering og detaljering i kontrasten og med højere billedkvalitet end et LED-tv, både med og uden aktiveret zone-styring.
Hvor blødt og smooth et spil opleves, afhænger først og fremmest af hvor mange FPS din konsol (eller en PC) spytter ud til skærmen. OLED panaler er så i stand til at fremvise skarpere mere detaljerede og mindre blurry forskelle på de enkelte frames der spyttes ud, tillige med større nuancering og detaljering i dynamikken og kontrasten i dem.
Philips 65OLED808 er også lige inden for prisrammen. Da det det kommer med et MLA udrustet OLED panel, har det et bedre panel end Sony XR-65A80L, samtidigt med at det lige som Sony XR-65A80L har Auto Low Latency Mode med op til 120 FPS VRR. Så måtte jeg ikke selv bruge meget mere end 15K, så ville jeg nok tage Philips 65OLED808 hvis jeg blev tvunget til at købe NU - men allerhelst ville jeg tage et Samsung QD-OLED på tilbud Black Friday, hvor det med Samsungs prisstrategier og slagstilbudstendenser næsten med statsgaranti nok skal komme under 15K i 65" EDIT: Der er faktisk et Samsung TQ65S90D på tilbud på Boligsiden.dk inden for prisrammen. Kan man være sikker på at det ikke er parallelimporteret fra en område hvor der evt. kunne være WOLED panel i det, men sikker på at der er QD-OLED i det (hvilket der med >90% sandsynlighed er), så stoppede min egen søgning der, som det absolut mest attraktive gaming-tv inden for prisrammen. Er der kun WOLED panel i det, ville det være lige så godt til gaming (endog bedre hvis man har PC) som Sony XR-65A80L, men er der QD-OLED i det ville det være et markant bedre panel og TV til gaming - både mht billedet det kan lave og med et input op til 144 Hz VRR, hvis du en dag skulle opgradere din PS5 Pro til en high-end gaming-pc. Måtte det være LG kunne du have opgraderet størrelsen her og nu til 77 tommer for 15.888 kr, med et panel der tilsvarer panelkvaliteten i Sony XR-65A80L
Redigeret af TBC1 - 4 timer 55 minutter siden kl. 12:44 |
|||||||
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K |
|||||||
putte
Bruger Oprettet: 07-Juli-2006 Status: Offline Point: 56 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Tak for svar. Meget grundigt tak 😊 Så du ville aller helst snuppe et Samsung QD-OLED altså? Tror jeg prøver omkring black friday så.
|
|||||||
TBC1
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 1994 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Så i forhold til prisen og bang-for-the-buck aspektet, ville jeg for tiden snuppe et Samsung QD-OLED på et til sammenligning meget meget billigere tilbud, faktisk omkring den halve pris for et TV i samme liga og med samme panel. For Sony TV's OLED paneler er fra LG og deres QD-OLED paneler er fra Samsung, så det man får oven i hatten med et Sony TV er egentligt alene deres lidt bedre videosignalsbehandlings og opskaleringsalgoritmer, når man skal se TV. Men Samsungs signal behandling er stadig ok og deres TV kommer tæt på grundet det at panelet er det samme ligger de således i samme liga, da panelet er den absolut mest afgørende og betydende komponent når det kommer til billedydelsen på et TV, særligt med tanke på et perfekt indgangssignal der ikke skal modtage nogen videre post-proccesing (f.eks. er opskalering fra et 720p signal fra en TV station til et 4K panel også en post-proccesing og der findes flere andre (støjdæmpning, motion interpolation mv) end bare en zonestyringen på et LED-TV - fælles er dog at de når muligt slås fra i gaming-modes for at optimere latency/forsinkelsen. Redigeret af TBC1 - 1 time 36 minutter siden kl. 16:03 |
|||||||
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K |
|||||||
Besvar | Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |