|
Volumenkontrol via TV-remote - hvorfor virker det |
Besvar |
Forfatter | |
KimD
Junior bruger Oprettet: 02-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 32 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 19-Januar-2020 kl. 21:00 |
Er der en venlig sjæl, der kan forklare hvordan det egentlig virker? Jeg har et setup med TV (Sony), en receiver (Pioneer) og en Blue-ray (Samsung). HDMI fra BlueRay til reciever, HDMI fra receiver til TV, og optisk (lyd) fra TV til receiver. TV fungerer som TV-tuner og det kører fint både til flow-TV og ved afspilning af BD: Volumen-kontrol til TV styrer receiverens volumen. Jeg går ud fra, at lyd kører via optisk forbindelse uanset hvad vi ser (?). I starten kørte jeg lyd fra (flow-)TV til receiver via HDMI (ARC), men havde problemer med sync af lyd. Det blev løst, da jeg gik over til optisk forbindelse til lyd - så kunne jeg få delay-indstillinger til at ramme. Jeg er nu ude i at skulle opdatere med nyt TV og nok også receiver. Jeg søger rundt efter div info og falder over at lyd via optisk forbindelse kører med fast volumen - men hvordan styrer mit TV så egentlig receiverens volumenknap? Sendes der et (standardiseret, fabrikant-uafhængigt) kontrol-signal via HDMI(?). Hvad skal jeg være obs på, når Som det ser ud nu lander vi nok på Samsung med Tizen, selvom LG med WebOS har været overvejet. Alle kommentarer og råd er velkomne VH
|
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19452 |
Funktioner
Tak(0)
|
HDMI - CEC.
Det er kodeordet du mangler. Dit tv sende kommando om volumen via HDMI kablet til din forstærker. Klaus
|
|
KimD
Junior bruger Oprettet: 02-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 32 |
Funktioner
Tak(0)
|
Mange tak Klaus! Jeg skal altså sørge for, at både fremtidigt TV og fremtidig receiver understøtter HDMI-CEC. MVH Kim
|
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19452 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det gør de.
Selv mit 100 år gamle Pioneer tv gør det! Klaus
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |