recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > DVD afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Progressive scan nødvendigt til lcd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProgressive scan nødvendigt til lcd?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mach3 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 366
Direkte link til dette indlæg Emne: Progressive scan nødvendigt til lcd?
    Sendt: 01-Marts-2007 kl. 14:30
Hej,

Er der nogen fordele ved at købe en dvd afspiller med progressive scan, hvis den skal tilsluttes en lcd?

Jeg tænker på, at lcd'er kun kan vise progressive, så omformer den ikke alt hvad der kommer ind til progressive automatisk?

Mvh
Til top
mach3 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2007 kl. 19:52
Tror jeg har fundet svaret.

Link: http://www.projectorcentral.com/480i_vs_480p.htm

Det handler tilsyneladende om, hvorvidt den indbyggede deinterlacer i lcd'en er bedre end dvdafspillerens ditto.

Næste trin er så at undersøge, hvor god deinterlacer der sidder i en almindelig mellemklasse 32" lcd.

Inputs er velkomne.

Mvh
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2007 kl. 01:41
Jeg syntes nu at det også kan forklares på en anden måde.

Det kan godt være at der ved rolige optagelser ikke rigtigt syntes at være en forskel på interlaced og et progressive signal. men tit er det måske netop fordi man ikke tester under de rigtige omstændigheder.

Jeg har for eksempel et klip der viser nogle motorer og tandhjul i hurtig bevægelse, samtidig med at der panoreres meget hurtigt og jeg mener rigtig hurtigt. Det er holdt i gyldne farver.

Hvis jeg nu afspiller gennem komponent kabel  som progressive, forekommer  de hurtige afsnit som naturlige og rigtige. De hører hjemme kan man sige. Alt er skarpt og farver er korrekte. Men hvis jeg skifter til interlace, får jeg en utydelig gengivelse i disse hurtige afsnit og en tydelig mangel på dybte, samtidig med at farvegengivelsen ikke er korrekt, men falmet.

Men det kan ikke ses ved for eksempel et stilbillede hvor der er ses nogen forskel på progressive og interlace.

Og hvorfor er nu sådan. Jo, det skyldes at det progressive video signal sendes i hele billeder , hvorimod det interlacede sendes i 2 omgange. Først sendes de lige linier i et billede og siden de ulige. Når der altså er meget hurtige bevægelser, vil man få en ujævn gengivelse af kanter og konturer. Det betyder mindre skarphed og netop dårligere farver. Og det er netop det man kan se.

Ved sport eller anden hurtig gengivelse vinder altså progressive  og component over det interlacede signal.

Men ved rolige bevægelser ser man ikke noget rigtigt. Måske er farver dog lidt bedre og mere naturlige

(syntes jeg)

Naturligvis kan det spille en rolle hvis billedbehandlingen er dårlig i et TV eller måske i en DVD afspiller, men alt andet lige altså.

Ken_T
Til top
mach3 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2007 kl. 06:31
Ok, tak for uddybningen.
Til top
Gerdes Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 425
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2007 kl. 07:37

Oprindeligt skrevet af mach3 mach3 skrev:

Næste trin er så at undersøge, hvor god deinterlacer der sidder i en almindelig mellemklasse 32" lcd. 

Mvh

Hvilken DVD-afspiller skal tilsluttes?

Til top
mach3 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2007 kl. 08:59
Gerdes >> Eksempelvis Sony NS76.
Til top