|
Hvilken gamer pc er bedst? |
Besvar |
Forfatter | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
magn3146
Ny bruger Oprettet: 30-Oktober-2023 Status: Offline Point: 5 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 30-Oktober-2023 kl. 21:04 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Halløj, jeg står og skal købe en ny gamer computer.
Og jeg har ikke lyst til at bygge selv. Jeg tænker valget falder på en af disse to 1 https://www.mm-vision.dk/visiongaming/Rage-gamer-computer Personligt har jeg handlet fra MM før og der er virkelig god service, derimod ringede jeg til Topdata for at høre lidt ind til specs, da mærker på nogle af delene er undladt, og der blev der tøvet lidt med at svare mig på mit spørgsmål. Uden at hænge nogle ud så bekymrer dette mig lidt, da det måske virker lidt som om der bare bliver puttet noget tilfældigt mærke fra hylden i. Jeg ved ikke en skid om computere, men jeg ville da alligevel synes det er rart at vide hvilke mærker det er så jeg kan tjekke op på nettet. Selvom jeg ikke ved noget om det så er mit indtryk at CPU i nummer 2 er bedre, Men GPU er bedre i pc 1 da den har 3 fans og ikke 2 fans som pc 2 har. Uden at vide mærkerne fra PC 2, ser strømforsyning også ud til at være bedre, samt cpu køler også. Jeg synes kabinettet fra Topdata er hamrende grimt, så det irriterer mig lidt, da det nok self er meget fint. Udover det ved jeg ikke hvad forskellen er. Kan se der er integreret wifi i pc 2 men det skal tilkøbes ved pc 1 Ender jeg ud med pc 1 så tænker jeg at opgraderer strømforsyningen, samt kabinet til et Corsair 275r, hvilket nok ender ud i en 500 kr ekstra Så til mit spørgsmål. Hvad tænker i ville være det bedste at vælge ? og er mine konklusioner helt galt? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TBC1
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 1995 |
Funktioner
Tak(1)
|
Det kedelige svar er at den bedste spille computer er den der har kombinationen af den bedste CPU og GPU - som er og bliver de to absolut vigtigste komponenter ifht spil. (Ram kan også hente nogle marginaler, særligt på AM5) I forhold til moderne meget grafiktunge spil spil ala Alan Wake 2, Cyberpunk 2077 og den slags er det ISÆR (ja, faktisk kun) GPU der for alvor gør forskellen, inden for senere generationer af gaming-PC'er - så de to computere du viser er i praksis lige gode til spil (antaget at du spiller i høj opløsning, f.eks. 4K), da de har samme GPU (kølerne betyder højst noget i retning af 0,01%, det handler mere om hvor meget de støjer (2 skal arbejde mere end 3 for samme køling).
Skal du have en bedre PC til spil end de to ovenstående, så skal du blot se dig om efter en model med et RTX 4070Ti eller endnu større GPU (Det egentlige første VIRKELIGT interessante spring finder du først med RTX 4080Ti over RTX4080) og skal du også gøre noget ved CPU'en gå efter en 7800X3D som er den gaming GPU der aktuelt er bedst og prismæssigt også bedst kan betale sig. Det er kun hvis du spiller 1080p at CPU'en kan gå hen og blive vigtigere end GPU'en, ved 1440p er der mere balance men til 4K, kan man simpelthen ikke købe for stor GPU, fraregnet udtagelsen forbundet med enkelte spil, hvor CPU f.eks. stadig kan være bottleneck sammen med et RTX 4080Ti/RTX4090 Du vinder ingen ydelse ved kraftigere PSU, den skal bare følge med og dække systemets behov, som primært defineres af GPUen. At købe kraftigere PSU end systemet kræver er primært en god ide hvis man har planer om at kunne OPGRADERE på computeren, f.eks. med en graftigere GPU på et senere tidspunkt. Eksempler på bedre gaming-computere end de to du havde fundet: Føniks Intel i7/RTX4070Ti Gamer Computer - Intel i7 13700KF - Vandkøler - 32GB DDR5 (fcomputer.dk) Og 2 bedre endnu: TOP-PROFESSIONAL,RYZEN-7700X,32G-DDR5-RAM,RTX4070TI-12G,1TB-SSD,BE-QUIET-ROCK3 - TOP-PROFESSIONAL - TOPDATA (OBS forudsætter +999 for 7800X3D) AMD Insanity 2 Gaming PC -AMD Ryzen 7 7800X3D CPU- 32GB DDR5-RTX 4070 TI | Extremegaming Som jeg lige hurtigt kunne Google mig til - Og sådan kan du (fraset 7800X3D som pt er den bedste gaming CPU), bare blive ved med at skrue op for GPU hele vejen op over RTX 4080 og helt op til et RTX 4090, hvis du vil have en bedre gaming computere end alt ovenstående. Sagt med andre ord, så er du ikke helt skævt på den med de to du har fundet, hvis det ikke må blive dyrere - Der er bare ikke rigtigt nogle interessante eller væsentlige forskelle på dem imho, såfremt man i begge tilfælde vælger 13700 Redigeret af TBC1 - 31-Oktober-2023 kl. 00:59 |
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K |
magn3146
Funktioner
Tak(0)
|
Super lækkert du ville tage dig tid til at lave sådan et godt svar:)
Budgettet er desværre rimelig fast, så kan ikke bevæge mig ret meget ud over det. Jeg studser lidt over at du nævner at hvis jeg spiller 1080p så er cpu'en vigtigt, det anede jeg ikke, hvordan kan det være ? Jeg har godt nok hørt at rtx4070 er lavet til 1440p men betyder det at jeg ikke rigtig ville få noget ud af at spille på min nuværende skærm som er en 1080p? Til sidst, så er computeren jeg linker til fra Topdata udsolgt, og den er derfor ikke i spil mere. Så hvis vi nu kun kigger på den fra MM Der er jo som standard i5 i den, men i7 upgrade koster 1500. 1500 er jo også en slags penge, og ønsker derfor kun at upgrade til det, hvis det rent faktisk gør en forskel. Jeg tænker udover gaming at der muligvis vil blive streamet fra den. Hvad tænker du? er det en god ide at upgrade fra i5 13400f til i7 13700f i deres konfigurator, eller kan jeg fint nøjes med i5 ? tænker også iforhold til at det vel gerne skal matche grafikkortet, så der ikke er for meget bottleneck? Tusind tak for dit svar !
|
Brixen
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6661 |
Funktioner
Tak(0)
|
Streaming kræver ingenting i forhold til spil.
Så gå efter hvad der er bedst til spil.
|
Venlig hilsen
KB |
TBC1
Funktioner
Tak(0)
|
Fordi grafikkortet skal generere 4 gange færre pixels ved 1080p end det skal ved f.eks. 4K - Det kræver selvsagt et graftigere grafikkort at rendere til 4K end til 1080p - og så bliver grafikkortet jo hurtigere flaskehalsen i 4K, mens CPUen omvend hurtigere bliver flaskehals hvis grafikortet generelt har mindre arbejde til 1080p.
I bagkataloget af spil vil du ikke få meget mere ud af et RTX 4070 til 1080p i forhold til f.eks. et RTX 4060/4060 Ti, som man som sådan i hvert fald bagudrettet generelt sagtens kan tillade sig at anbefale til 1080p, da du i ældre spiltitler generelt vil have udtalt CPU bottleneck selv med de kraftigste CPUer i 1080p sammen med et RTX 4070. MEN og det er et STORT MEN: Spil tendenserer at blive mere og mere grafisk krævende, særligt dem der er begyndt at udkomme i dag og mht dem vi kan forvente fremadrettet er tendensen efterhånden ret klar. Et eksempel er Cyberpunk 2077 med full RayTracing og Alan Wake 2. I Alan Wake 2 med Full Raytracing er selv et RTX 4070 i den lave ende selv til en 1080p skærm, hvis man skal spille med de højeste settings og full raytracing (hvilket sådanne spil bestemt fortjener! Alan Wake 2 | 4K NVIDIA DLSS 3.5 World Premiere og YouTube <-og-> Cyberpunk 2077: Phantom Liberty | 4K DLSS 3.5 Gameplay Reveal - YouTube) - Skal man ramme 60 fps i det spil med de højeste settings med et RTX 4070, så kræver det faktisk både DLSS2 Quality (dvs renderkvalitet i 720p opskaleret til 1080p med AI) og DLSS3 Framegeneration og DLSS 3.5 RayReconstrucktion slået til på en og samme tid for at man er i stand til at ramme 60 FPS i det grafisk MEGET krævende spil. Uden AI funktionerne i brug vil man have omkring 30 FPS i 720p og lavere endnu i ren 1080p på et RTX 4070 (men det ser nu også bedre ud MED AI funktionerne i brug). Så i mange nyere og kommende grafisk tunge titler, vil du med andre ord hurtigt få brug for et 4070 til 1080p, selv om det generelt ikke har været tilfældet hidtil.
Det gør det som sagt i rigtigt meget og stadig i de fleste spil, hvis du skal spille i 1080p. Så bliver CPU'en ret essentiel, faktisk så meget at du seriøst bør tage et system med en Ryzen 7 7800X3D som pt er den hurtigste gamingchip (og da også en en særlig chiptype der er udviklet specifikt mhp gaming - Bemærk det skal være X3D, ikke kun X, som f.eks 7700X som faktisk er ringere end 13700). 7800X3D er i stykpris endog billigere end den dyrere i7 13700 og 7800X3D slår selv den endnu dyrere I9 13900 hvad angår lige præcis gaming: AMD Ryzen 7 7800X3D Review: Gaming Efficiency FTW! | TechSpot Og så er jeg tilbage til at anbefale: TOP-PROFESSIONAL,RYZEN-7800X3D,32G-DDR5-RAM,RTX4070-12G,1TB-SSD,BE-QUIET-ROCK3 - TOP-PROFESSIONAL - TOPDATA Thunder gaming PC (mm-vision.dk) ...Eller tilsvarende
Det klarer en hver nyere PC med et RTX kort med den ene hånd på ryggen, inkl 8K i AV1 på YouTube hvis det skulle være
Redigeret af TBC1 - 01-November-2023 kl. 00:51 |
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K |
magn3146
Funktioner
Tak(0)
|
Interresant! tak for dit virkelig gode svar, jeg skal nok lige læse det nogle gange for at jeg er sikker på jeg kommer til at forstå det, da det er ude af min comfort zone, men sådan generelt så tænker jeg at jeg forstår hvad du prøver at sige :)
Det lyder til at jeg nok næsten burde overveje at bruge lidt ekstra for at få en ryzen. Nu ser jeg mig lidt varm på den fra MMvision du linker til. Nu snakker vi meget 1080p, vil du stadig anbefale ryzen processeren over i5 og i7 processeren hvis jeg nu istedet bare købte en 1440p skærm? Beklager meget hvis du skal gentage dig selv, men er desværre ikke så PC kyndig, men vil rigtig gerne lærer :) Og så kan jeg ikke lade være med at kigge på kernerne, hvordan kan det være der er dobbelt så mange kerner i i7'eren som der er i ryzen? Nu aner jeg intet om det, og derfor har jeg egentlig bare altid kigget på antal kerner og tråde. Men har kerner meget at sige til gaming? og hvorfor er der så lidt i så dyr en processor som ryzen? Ved du om Ryzen kræver meget køling? for kan jo desværre ikke pille ved så meget køling ved den du linker til fra MM vision:) Og til sidst. Jeg forstår at ryzen 7 7800X3D er en gamer cpu, men vil den fx stadig være bedre til fx Videoproduktion,Musikproduktion osv? end i5 og i7eren? For jeg kan ikke udelukke at jeg ikke også skal bruge computeren til disse ting. Og så lige til aller sidst, Bundkortet i thunder pcen, er det tilsvarende med den i Rage pcen? Igen så ved jeg ikke det tekniske, så i mit tilfælde kigger jeg på tallene, og kan se at tallet i den thunder pc er mindre end bundkortet i rage pcen, er det dårligt?
Redigeret af magn3146 - 01-November-2023 kl. 14:06 |
TBC1
Funktioner
Tak(0)
|
Intel CPUerne 13700/13900 har hybrid/heterogen arkitektur med performance cores og efficiency cores. Hvad angår spil er det performance cores der tæller, når chippen skal yde optimalt ifht. spil. I praksis allokeres spillets tråde til chippen performance cores (ellers ville ydelsen blive langt mindre, hvis arbejdet gik til efficience cores i stedet for performance cores). Både 13700 og 13900 har 8 performance cores, som med andre ord er dem der tæller ifht. spilafvikling. Mange spil faktisk er dårligt optimerede til at bruge alle 8 cores optimalt, nogle skalerer ikke bedre hen over 8 cores end de gør hen over f.eks. 4 eller 6 cores og mange spil holdes tilbage af at bare én enkelt core allokeres alt for meget arbejde i forhold til de andre [performance] cores, mens de øvrige [performance] cores ikke har tilstrækkeligt at lave - og så hænger man så at sige fast i/holdes tilbage af 1 eneste cores maximale ydelse (håber det giver mening). 7800X3D har 8 homogene cores, som så at sige alle er performance cores og man har i stedet brugt pengene på at indbygge større level 3 cache direkte ind i chipdesignet, som specifikt er det der gør den så meget bedre til spil end sine "X" slægtninge. Der findes så godt nok en Ryzen 9 7950X3D med 16 cores som er bedre til de kreative opgaver, som dog er heterogen mht L3 cachen på dens to CCD'er. Men den vil jeg ikke kunne anbefale over 7800X3D pga prisen, dens heterogene design og det at 7800X3D yder praktisk talt det samme til spil.
Især X3D chippene er generelt MEGET taknemmelige at køle. De kan snildt klares med selv bare en fornuftig luftkøler, mens en stor AIO køler er direkte overkill og ikke gør nogen forskel i praksis. X3D chippene har lavt stømforbrug og udvikler ikke så meget varme - af den grund at 3D V-cachen ikke er glad for varme er stømforbruget begrænset på disse chips. Omvendt er Intel chippene meget varme og kan være direkte vanskelige at køle, selv med store og kraftige kølere.
Nej, det vil 7800X3D ikke være bedre til. F.eks. slår både Intel 13700 og 13900 begge 7800X3D stort i videoencoding (13900 er næsten dobbelt så hurtig til HEVC encoding) og de generelt bedre til produktivitetsopgaver end 7800X3D. Men det betyder i praksis ikke noget da et RTX 4070 efterlader dem alle i støvet og nok er et sted omkring 10 til 20 gange kraftigere og hurtigere til HEVC encoding end selv en 13900K. Så når man har en god GPU i sit system bliver det i praksis dét man benytter til encodingen og resten af arbejdet har ingen af CPUerne problemer med - Der kan det f.eks. i stedet handle om at man skal have flere RAM i sit system som det næst-vigtigste, hvis det er kompleks videoarbejde man laver.
Se Asus Prime B650M-A vs Asus TUF Gaming B650M-Plus: What is the difference? (versus.com) og (8) Ryzen 9 7950X3D Memory Scaling Benchmark, Does DDR5 Performance Matter? - YouTube Redigeret af TBC1 - 03-November-2023 kl. 15:17 |
magn3146
Funktioner
Tak(0)
|
Tusind tak for dine kloge ord !
Det var en kæmpe hjælp, og Endte med at bestille denne pc, fra mm vision, efter din anbefaling om Ryzen processor :) så nu venter jeg bare spændt Måtte slippe omkring 14k, overvejede 4070ti, men er alleredde 4K over budget, så måtte nøjes. Så håber jeg bare den kan klare lidt af hvert:)
Venlig hilsen Magnus :)
|
TBC1
Funktioner
Tak(1)
|
Det er den bedste type samlede systemer du kan få nu og her til 1080p spil op mod 1440p. Der kommer så en 8800X3D der måske er omkring 20-30% hurtigere inden for det næste vel ½ års tid og en 9800X3D et år igen derefter - og på et eller andet tidspunkt efter den kommende Intel Meteor-lake generation lyder rygterne at Intel også begynder at 3D stacke til ekstra L3 V-cache, så de så at sige får deres egen version af en X3D-type chip, formentlig engang omkring 2025 eller derefter. Det bliver et spændende at følge udviklingerne hvad det kan blive til når det sker - og dejligt at der er så god konkurrence imellem AMD og Intel på CPU i forhold hvad tidligere var tilfældet - Gid det samme var tilfældet på GPU markedet, hvor Nvidia's high-end virker urørlige lige for tiden.
Du kan i øvrigt glæde dig over at AM5 (platformen for 7800X3D) er en ny platform, så du kan opgradere CPUen et par gange på den hvis du skulle gå hen at få lyst til det, mens Intel gen 13 og 14 chippene er på en platform hvor de bliver de sidste chips på platformen, så man ikke kommer til at kunne opgradere CPU'en længere på den udgående platform (det ville så kræve et samtidigt nyt motherboard). Så også på den måde er dit køb også det smarte og det rigtige her i 2023. Skulle du gå hen og få lyst til 1440p eller 4K, så kan grafikkortet jo altid opgraderes down-the-line og du ville få et killer 1440p eller 4K system via kraftigere GPU Så du har med andre ord både et ganske fornuftigt system, det bedste 1080p system du kan få fingrene i nu og her, som samtidig har lidt perspektiv og fleksibilitet, hvis man senere vil endnu mere med det. Så tillykke med dit nye system :-) Redigeret af TBC1 - 04-November-2023 kl. 20:48 |
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |