|
Jordforbindelse |
Besvar |
Forfatter | |
dvidebaek
Bruger Oprettet: 15-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 127 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 15-April-2021 kl. 21:17 |
Hej alle,
Bor i en lejlighed hvor der ikke er jord i stikkontakterne. Har oplevet at jeg får "stød" på mit løbebånd når jeg tager fat i håndtagene hvor pulsmåleren er. Er der en måde hvor man kan jorde løbebåndet så jeg ikke får stød :-) Jeg bor på 1. sal i en boligforening, så et jordspyd i jorden er ikke en mulighed.
|
|
JørgenT
Guld medlem Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5298 |
Funktioner
Tak(0)
|
For jeg vil formode det kun er et kortvarigt prik du føler. Pga. det er statisk elektricitet der udlades. Det skyldes dit fodtøj er isolerende, og det er dig selv der oplades i forhold til løbebåndet, og aflades til løbebåndets masse. EDIT: Lidt som Van de Graff: og mere:
Redigeret af JørgenT - 15-April-2021 kl. 21:42 |
|
Mvh. JørgenT
|
|
sd
Super bruger Oprettet: 09-Marts-2012 Status: Offline Point: 287 |
Funktioner
Tak(0)
|
Har du prøvet at vende stikket i væggen, så fasen kommer over på det andet ben? Det kan måske hjælpe.
|
|
Powered by beer and chips
|
|
sd
Super bruger Oprettet: 09-Marts-2012 Status: Offline Point: 287 |
Funktioner
Tak(0)
|
En skruetrækker med polsøger kan vise, om det er statisk elektricitet eller overgang fra strøm. Den kan fås for ca. 15 kr.
|
|
Powered by beer and chips
|
|
Enerneslo
Bruger Oprettet: 17-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 222 |
Funktioner
Tak(0)
|
Der er højst sandsynlig det der hedder nulling i tavlen. Det er måden der er lavet jordforbindelse i mange lejligheder. Så hvis du bare kan få et jordledning trukket fra tavlen og ud til din stikk. så kan du godt få lavet en stikk. med jordforbindelse
|
|
Axlon
Guld medlem Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1414 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg vil umiddelbart tro at JørgenT har ret i at det er statisk elektricitet.
Nu er trådstarter jo ret tavs, så vi kan jo kun gætte. Hvis trådstarter skulle have stød af løbebåndet, fordi det ikke er jordet, vil det kræve at han selv er jordet når han løber, så strømmen har et sted at løve hen, men han står jo netop oppe på løbebåndet, og har derved samme potentielle som løbebåndet. Det samme som en fugl der sidder på en elledning. Når han løber, så har han jo nok nogle gummisko på, som isolerer ret godt, og løbebåndet er muligvis også af noget gummi. Derved er der rigtige gode forudsætninger for at blive ladet op med statisk elektricitet, og når han så rører ved løvebåndet, så bliver han afladet med et enkelt stød. Det betyder faktisk at han ikke får stød af løbebåndet, men at det er ham der giver løbebåndet stød, men resultatet er jo det samme. Det er lidt svært at gøre noget ved, med mindre han ønsker at løbe med et ESD-armbånd forbundet til løbebåndet.
|
|
Mvh Jesper
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |