Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2402
|
Emne: Windows licens. Sendt: 18-Marts-2010 kl. 18:38 |
Jeg har to pc'er, en gammel stationær maskine med win xp og en ganske ny netbook der kom med xp preloadet.
Til den stationære maskine købte jeg på et tidspunkt sådan en fuld xp pakke med skive, manualer og hele pivtøjet og naturligvis et licensnummer. Den xp er installeret på den stationære.
Min nye netbook købte jeg fordi jeg vil leje med ubuntu. Den kom med en preloadet oem windows xp (uden skiver) og bag på netbook'en sidder et licensnummer. Jeg har formatteret harddisken og smidt ubuntu på.
Spørgsmålet er, hvis jeg en dag fortryder valget af ubuntu, er det så lovligt at jeg tager xp skiven fra xp pakken til min stationære og bruger den til at installere xp på netbooken? Når jeg når til det sted i installationen hvor den beder om product key får den nummeret fra klistermærket bag på netbooken.
Altså 2 gange windows, installeret fra samme skive, men med forskellige product keys/licensnumre.
|
|
Cyberguyen
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4944
|
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 18:47 |
Du kan ikke bruge den pakke som du har købt til din stationære for det er sikkert en retail version og dermed er installations cd'en en anden. Du skal have fat i en XP oem installation...
Man kan finde mange Windows XP OEM installations CD'er på torrent netværket. Jeg vil ikke tro at det er ulovligt da du jo har licensen på din bærbare.
|
|
Cyberguyen
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4944
|
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 18:48 |
Alternativt kan du sikkert skrive til producenten af netbooken og få tilsendt en CD
|
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 18:54 |
Du har jo 2 Product keys som begge er lovlige, og den nye installation kan jo sagtens have kommet fra den kopi du skulle have lavet af Preload udgaven på Netbooken, så der skulle ikke være et problem der. Den XP jeg bruger nu, er ikke den samme som PCen blev leveret med, men licensen er.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
MDHell
Guld medlem
Oprettet: 08-Januar-2004
Point: 928
|
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 18:54 |
umiddelbart vil jeg ikke mene at der skulle være et problem ved at gøre der bliver spurgt om. Da der er installereret ubuntu på den bærbare og derfor er en helt ren installation der skal laves på et tidspunkt. Det er en komplet windows der købt og der er jo betalt for 2 licenser der bliver brugt.
|
Sony KD-X8505B 55" | Sony BDP-S480 | Onkyo TX-NR609 | BT-DCT110 | Harbosat10 + harbosub10 |
|
|
MDHell
Guld medlem
Oprettet: 08-Januar-2004
Point: 928
|
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 18:55 |
Radiomanden skrev:
Du har jo 2 Product keys som begge er lovlige, og den nye installation kan jo sagtens have kommet fra den kopi du skulle have lavet af Preload udgaven på Netbooken, så der skulle ikke være et problem der. Den XP jeg bruger nu, er ikke den samme som PCen blev leveret med, men licensen er. |
nøj du kom først med et nanosekund
|
Sony KD-X8505B 55" | Sony BDP-S480 | Onkyo TX-NR609 | BT-DCT110 | Harbosat10 + harbosub10 |
|
|
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4113
|
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 20:13 |
Det er sikkert lovligt.
Problemet er at der kan være forskel på installations cd'en. Så du ikke kan bruge det lisens nr sammen med den CD du installerer fra.
|
|
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Point: 2402
|
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 20:41 |
PerW skrev:
Det er sikkert lovligt.
Problemet er at der kan være forskel på installations cd'en. Så du ikke kan bruge det lisens nr sammen med den CD du installerer fra. |
Det finder jeg ud af hvis jeg en dag bliver træt af ubuntu.. Tak for svarene til jer alle..
|
|