På min første harddiskoptager - den første i Danmark - JVC HM-HDS1 - oplever jeg, at kapaciteten efterhånden kun er ca. 30 timer i forhold til de oprindelige maskimale 40 timer. Dette kunne jo måske skyldes defragmentering. Nogle gange når jeg sletter optagelser, så står den bagefter og arbejder lidt - det kunne jo måske være (et forsøg) på automatisk defragmentering.
Jeg har fået at vide (af JVC) at dette var et kendt problem på de første harddiskvideoer, men at dette skulle være ordnet nu. Jeg begynder dog at få en mistanke om, at noget lignende er ved at ske med min DR-MH30, fordi selvom jeg ikke har så mange optagelser på HDD'en så er kapaciteten kun ca. 60 timer i forhold til 160 timer - eller er det 200 timer (det kan jeg ikke huske). Men det kan jeg først udtale mig sikkert om, når alle optagelserne er overspillet til DVD og slettet fra HDD.
Men dette med en funktion - et menupunkt - hvor man kan dels kan defragmentere, eller formattere HDD - kunne måske blive en god idé, nu hvor harddiskene bliver 250 Gb, 400 Gb, 600 Gb og sandsynligvis mere i fremtiden.
Men ellers er det nok rigtigt, hvad MichaelS siger. Det at man kun har måske op til 100 filer på optagerens harddisk, istedet for de flere tusind større eller mindre filer (mest mindre) der er på en computers harddisk - det har nok også nogen betydning.
Redigeret af Thorvald