recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Manglende Dolby Atmos på HBOMAX & Disney+
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Manglende Dolby Atmos på HBOMAX & Disney+

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4580
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2023 kl. 06:57
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Hvis du bruger HDMI ARC, så vil du være begrænset til 2.0 PCM. Det er kun eARC, der kan håndtere flere kanaler / objekt-baseret lyd over PCM.

Nej, eARC er ikke nødvendigt for at overføre Atmos stream (via Dolby digital plus) 

eARC er kun nødvendig til overførsel af f.eks Dolby Digital True HD , DTS Master HD .

Mht fejlen med Atmos fra Disney+ er det åbenbart en kendt fejl på Android TV 

Læs hvad jeg skriver Smile "... kun eARC, der kan håndtere flere kanaler / objekt-baseret lyd over PCM."

Så hvis Lasse har opsat sit TV til at udsende i PCM, så får han hverken 5.1 eller Dolby Atmos over HDMI ARC.

Her er en detaljeret guide til HDMI ARC og eARC: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1533287054

Og her en detaljeret guide til Dolby Atmos til hjemmebrug: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1591177061

Redigeret af Rasmus Larsen - 02-Februar-2023 kl. 07:00
Til top
Lasse88 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-Oktober-2011
Sted: Midtsjælland
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse88 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2023 kl. 11:03
Det er interessant at der er en på Filmfreaks link til Disney+, der hedder Zitev som oplever det helt samme som mig. Fra Atmos til DD+ 5.1 og ved opdateringen d.26 januar ned til PCM. Det jeg godt kan lide er at indtil hoppet ned til PCM har Disney ikke vist forkert lydformat på selve appen. Hvorimod HBOMAX appen ikke har nogle skrupler og viser at det er Atmos selvom det i virkeligheden er DD+ 5.1 Kan nogen forklare, hvorfor at Netflix ikke har et problem med afspilning af Atmos så?

Redigeret af Lasse88 - 02-Februar-2023 kl. 11:12
Mvh.

Lasse88
Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2023 kl. 11:41
Der har i flere omgange været rigtig mange meldinger om, at Dolby Atmos ikke virker i Disney+ appen, særligt på Android TV / Google TV. Det var det, jeg hentydede til i mit første indlæg. Prøv f.eks. at søg på Reddit. Men der er efterhånden konsensus om, at der ikke er så meget andet at gøre end at vente på næste app-opdatering. Det kan naturligvis være anderledes i dit tilfælde, men bare så du er opmærksom på det.

Alle streamingtjenester leverer Dolby Atmos i DD+, inkl. Disney+, HBO Max og Netflix. Der er ingen som leverer ukomprimeret PCM-lyd. Udpakningen fra DD+ bitstream til PCM, som er nødvendig før lyden kan afspilles, sker på enheden. Det er derfor jeg foreslår, at du tjekker, om dit TV har indstillet til at udsende PCM. Alternativet er, at TV'et / afspilleren videresender (passthrough) DD+ bitstream, så receiver/soundbar kan dekode til PCM.

Redigeret af Rasmus Larsen - 02-Februar-2023 kl. 12:27
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Point: 1385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2023 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Læs hvad jeg skriver Smile "... kun eARC, der kan håndtere flere kanaler / objekt-baseret lyd over PCM."

Så hvis Lasse har opsat sit TV til at udsende i PCM, så får han hverken 5.1 eller Dolby Atmos over HDMI ARC.

Ups ! Sorry - men nu læste jeg også dit indlæg meget tidligt om morgenen ... Smile
Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2023 kl. 05:15
Hehe, det er helt fint. Smile Jeg håber uanset hvad, at Lasse kan komme videre med fejlsøgningen.
Til top
Lasse88 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-Oktober-2011
Sted: Midtsjælland
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse88 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2023 kl. 13:02
Jeg tænkte på at nu jeg lagde mærke til at tv'et ikke har earc men arc, kan det så betale sig at købe en såkaldt Extractor? Som hvis jeg forstår rigtigt så kan tage Atmos fra TVet der kommer via Dolby+ igennem arc(hdmi 2.0b) også lave det til en defacto earc? Og vil det kunne betale sig kvalitetsmæssigt(AV receiveren har earc)? Forstår nemlig som at de kunne have lavet mit tv om til earc alene via firmware, men kan godt regne ud at de nok ikke laver sådan en opdatering.(Jeg er nok heldig hvis de overhovedet opgrader det til Android tv 10).

Og nej de to streamingtjenester driller stadig :D

Mvh.

Lasse88
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu