recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Personnumre
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Personnumre

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af Prospect Prospect skrev:

Det er jo ligemeget.. alle CPR numre kan findes på lovligvis alligevel. Skrot det.. Det er forældet

Det må du gerne uddybe!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 15:58
Det vil jeg også gerne høre mere om!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prospect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Oprindeligt skrevet af Prospect Prospect skrev:

Det er jo ligemeget.. alle CPR numre kan findes på lovligvis alligevel. Skrot det.. Det er forældet

Det må du gerne uddybe!

HER har du en guide til at finde CPR numre... (den lovlige vej)

Mange firmaer benytter CPR validering, uden der er tjek på sikkerheden.. bla. mobilselskaber, DBA gjorde det også men har erstattet med NemID validering. Firmaer kan købe sig adgang til CPR validering via cpr registret. Disse cheks kan udnyttes og misbruges. (den ikke lovlige vej)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 17:17
DET kan ikke være lovligt! Nu må politikerne på banen og gi os ID kort og få skrottet cpr nr
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6661
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 17:33
CPR nr kan fint bruges til at kende den ene Søren Jensen fra den anden Søren Jensen, men absolut ikke til at bevise hvem man er.

Venlig hilsen
KB
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2402
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

DET kan ikke være lovligt! Nu må politikerne på banen og gi os ID kort og få skrottet cpr nr
Det er ikke cpr numrene som sådan der fejler noget, det er måden de bruges på - as in der er tåbelige instancer der tager et gyldigt cpr nummer som et bevis på at du er den du påstår du er.

I bund og grund handler det om den ældgamle balance mellem bekvemmelighed og sikkerhed.

Lad mig starte med at sige at navne og cpr numre ikke er specielt svære at få fat i, jeg vover påstanden at jeg vil kunne skaffe 100 navne og cpr nummer kombinationer på en formiddag. Alt det kræver er, at jeg trisser ned på kommunen og sætter mig tilpas tæt på skranken med en god bog og en båndoptager. Tilbage er bare at vente på borgere der frivilligt opgiver navn og cpr nummer til vedkommende bag skranken, det er der ingen ben i. Rent faktisk behøver man ofte ikke engang kende navnet, når jeg selv henvender mig på kommunen og vil til at præsentere mig, bliver jeg tit afbrudt af spørgsmålet "Dit cpr nummer?" hvorefter vedkommende bag skranken indtaster det og siger mit navn, som jeg så bare svarer "Ja, det er mig" til..

Er det bekvemt at sagsbehandlerne har et entydigt nummer de nemt kan finde din sagsmappe frem ved? Ja. Er det sikkert? Hell no!

Lad os så sige, at vi i stedet indfører noget der er sikrere - fx. et id kort kombineret med en fingeraftryksskanner og et kamera der aflæser dit øjes iris. Er det sikker? Jep, pænt sikkert. Er det praktisk? Muligvis hvis du selv møder op på kommunen, men dælme ikke hvis du blot har ringet til din sagsbehandler for at finde ud af et eller andet. Du er simpelthen nødt til at møde fysisk op hver gang og stikke hovedet i en skanner.

Hvis du ønsker at bevare den bekvemmelighed det er, at kunne ringe og snakke med din sagsbehandler eller kunne ordne ting over nettet, så er der helt naturlige grænser for hvor sikkert det kan blive. Selv hvis man indfører noget challenge-response og public-private kryptering, så er det stadigt pokkers svært at bevise at det ikke bare er en anden end dig der har fået fat i nøglerne.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu