|
Offtopic; få råd til boliglån ved efteruddannelse |
Besvar |
Forfatter | |
AndersHP
Super bruger Oprettet: 04-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 262 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 17-Maj-2013 kl. 23:08 |
Ja altså, jeg vidste ikke lige hvor jeg ellers sku spørge, så nu prøver jeg her, blandt de gæve folk på Recordere.. I ved så meget :)
Min kæreste og jeg går efter vi begge er blevet færdige og overvejer huskøb, og tiderne er jo rigtige til det, plus vi vil gerne have en villa med have da vi har fået en lille datter. Spørgsmålet er dog, (da vi ikke har kunnet få et ordentligt svar ud af vores bank) hvad gør man hvis en af os efterfølgende huskøbet, fx om 3-4 år, ønsker at videreuddanne sig, eller prøve noget nyt, og enten skal i voksenlære eller helt ned på SU? Da vi spurgte banken sagde de "hvis I regner med det, skal vi beregne hor meget I kan låne udfra SU", men det virker jo lidt surt at skulle købe et mindre hus, når man nu har råd til (måske) drømmehuset.. Nogen der har erfaringer med dette? Min tanke var jo umiddelbart, om ikke man normalt kan gå til sin bank og aftale at gå på afdragsfrit lån 2-3 år, hvis det skulle komme dertil, og ellers indtil da låne og købe hus i forhold til ens aktuelle indkomster? Er eneste alternativ at gå fra hus og hjem..? |
|
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
Der er ikke noget der er gratis. Afdragsfrit lån i en årrække betyder I kommer til at sidde hårdere i det bagefter, da lånet ikke uden videre kan forlænges eller forhøjes. Desværre bliver ejendomme ikke mere værd med tiden som i de glade 70'ere, hvor man efter 5 år sad godt i det. Og med en belåningsgrænse på 80% af værdien, er mange kommet i fedtefadet efter 10 afdragsfrie år
|
|
johnny57
Guld medlem Oprettet: 20-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 952 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er måske bedre at spørge på Euroinvestor, der er mange der kender til den slags.
Der har været realkreditlån på markedet hvor de 10 års afdragsfrihed var et slags klippekort. Lån beregnes på jeres situation på lånetidspunket og ikke hvad der sker om 4-5 år, men selvfølgelig skal man jo sørge for at terminerne kan betales. |
|
Med venlig Hilsen
Johnny |
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19464 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis i ellers har en stabil økonomi i sigte efter uddannelsen, bør det ikke være det store problem at tage en kassekredit på det beløb i kommer til at mangle. Men - jeg kan lige så godt sige min ærlige mening - hvis i på nuværende tidspunkt ikek er afklarede med, hvordan jeres økonomiske situation er om 3-4 år, så brug hellere længere tid i en lejebolig og spar flere penge sammen. Min kone og jeg sparede penge nok sammen til at vi kunne betale 25% af husets pris hvor vi bor. Det giver en ufattelig frihed økonomisk at have luft i budgettet. Samtidig købte vi "drømmehuset" - men havde også sat en realistisk pris på, hvad drømmehuset kunne koste. I og med at vi købte et forholdsvis billigt hus (1,3 mill), og over 300.00 til udbetaling, kunne vi tage et 20 års lån (som vi er halvvej igennem). Vi bor i dag så billigt at den ene af os kan være arbejdsløs og alligevel kan budgettet hænge sammen. Skulle den helt store katastrofe ske (at begge bliver arbejdsløse på en gang, uden at få nyt job i løbet af et års tid) har vi mulighed for at lægge lånet om til et 30 års lån og dermed slippe endnu billigere per måned. Det vil være pisse surt at en af jer bliver arbejdsløse og i bliver nødt til at sælge huset...... Klaus |
|
aerik
Guld medlem Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4262 |
Funktioner
Tak(0)
|
Kender flere, som har købt hus, ud fra den økonomi de havde her pg nu, og ikke tænkt fremtidsdrømme og andre mulige scenarier ind. Det har kostet dem, at måtte sælge huset. Nogen pga arbejdsløshed, andre pga su.
Min kæreste og jeg købte vores lejlighed ud fra devisen om, at vi skulle kunne sidde i den, selvom vi droppede vores job. Nu siddet vi her, med to gange su, fordi vi har valgt at følge vores drømme. Så hvis i planlægger at en eller begge vil læse igen, så køb ud fra det! |
|
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det superkedelige svar: Hvis I forventer at gå ned på SU om 3-4 år, så har I jo netop IKKE råd til drømmehuset. Det kloge at gøre, som altid er nemmere at rådgive andre om end at gøre selv - og som jeg bestemt ikke kan sige jeg selv har gjort, og måske netop derfor kender jeg svaret - er at budgettere med at sætte X tusinde kroner om måneden til side i de 3-4 år, sådan at når I så tager et par år på SU, så kan I betale regningerne med de penge der er sat til side. Det fine ved dén løsning er, at når I så har lyst til at gå på SU, så behøver I ikke spørge banken om lov. Hvor dyrt et hus I kan købe, afhænger altså af hvor mange penge I har til rådighed til at betale terminen plus opsparingen der skal dække den manglende indtægt under uddannelsen. Iøvrigt det samme svar jeg har til folk der piver over at efterlønnen blev skåret væk, men det bliver nok lidt for politisk... |
|
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4944 |
Funktioner
Tak(0)
|
Man kan jo gøre meget, men i bund og grund handler det om hvor god man er til at holde en økonomi.
Jeg kan anbefale følgende, sat i den mest sikre rækkefølge:
Jeg ville personligt vælge at starte uddannelsen om 1 år og så sparer op. Der er altid en masse uforudsete udgifter til starten af et hus, så jeg tror ikke jeres økonomi vil være stabil nok til en uddannelse efter 3-4 år. Der er så mange ting der kan gå galt og de fleste forsikringer har en selvrisiko. Hvis fyret går eller der er en skjult rørskade, så kommer i af med penge, selvom ejerskifteforsikringen dækker en stor del. Når man er klemt på økonomien, så begynder parforholdet ofte at knirke. Det er upopulære emner og ikke noget jeg skal blande mig i. Men i ved ikke hvor i har hinanden, hvis i ikke har været i den situation før. Håber jeg har givet nogle mulighed og lidt at tænke over, husk at det altid er sværest i de første 5-10 år af et huskøb, hvis ens økonomi har været presset. Herefter plejer løn og inflation at hjælpe til. Men det er jo ikke tilfældet hvis én af parterne går ned i løn pga. uddannelse. Jeg ville sætte tæring efter næring...
|
|
AndreasMadsen
Ny bruger Oprettet: 11-September-2013 Status: Offline Point: 1 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg er enig. Der er ikke noget værre end at sidde hårdt i det. Det er ikke nogen god ide at låne på et indkomst grundlag, som man ved ikke er varigt.. Sæt hellere baren lavere, hav et højere rådighedsbeløb og lev livet :)
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |