recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Unge under 18 brug af Android?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Unge under 18 brug af Android?

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2012 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

...min 6 årige datter har også en android tlf, ...
...det er bare dejligt at mobiler også er legetøj nu om dage, og alle har dem...

Og nogle forældre lader sig styre af deres 6-årige børn!
Men sådan er vi så forskellige..

M.v.h.

Jae, min søn på 2 år har en (uden modil abo.).

Super legetøj sammen med hans tablet.

At andre forældre ikke vil lege og lærer teknik og brug sammen med deres børn, er deres problem.

Min søn skal lærer at begå sig i verden.

Redigeret af Notfast - 15-December-2012 kl. 12:10
.....
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2012 kl. 17:07
Min datter på 7 år har lige fået en iPhone 4 af sin mor i julegave med taletidskort til. Godt nok bor hun hos mig fast, men synes det er okay. Da hun tit og ofte har spillet på vores telefoner herhjemme også.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:

Hel ærligt - så kan jeg slet ikke fatte hvad en 12-13 årig skal med en smartphone. De er efterhånden blevet så "skærm" fikserede (på den ene eller den anden måde) at de helt glemmer at der faktisk findes et rigt og givtigt liv - væk fra skærmene !
Nå ikke mere "prædiken" om, hvad der er godt for dem, der skal føre vores verden videre - her fra. Wink 
Uanset hvor (u)enig man kan være i din holdning, (jeg deler den selv delvist), så var der ligesom en anden pointe i det jeg skrev.

Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:

Desuden synes jeg også, at det er logik for burhøns, at små børn ikke har de samme muligheder, som voksne - bl.a. ren juridisk ifm. oprettelse af konti til det ene eller det andet. 
Derfor bør de ansvarlige (voksne) forældre imo tænkesig grundigt om, inden de la' deres små herlige guldklumper, forvilde sig ud i en ret så uoverskuelig "jungle", som f.eks. smartphone verdenen jo er.
Hvis de virkelig ikke, som børn kan "leve" uden en tlf. og/eller hvis argumentet er, at de absolut skal kunne ringe til eller ringes op af deres forældre.
Så køb dog en alm. mobil tlf. til dem i jeres eget navn og ta' ansvaret for, jeres små poders gøren og laden ! Så'n cirka ligesom det er IRL.  
Sværere er det altså ikke !

Det handlede som sådan ikke om, hvorvidt børn kan leve uden en mobiltelefon. På den led tror jeg nok, at det er mig som forældre der har trukket det ned over mine to poder, da jeg er mest tryg ved, at 1. Jeg kan altid få fat i dem. Og 2. De kan altid få fat i mig.

Men du har desværre misset hele pointen, som faktisk stadigvæk er relevant. Nemlig, at børnene KAN købe en mobiltelefon. Og det oplyses IKKE før senere i processen, at de faktisk skal være myndige for at kunne registrere en google konto.

DET var pointen i det her, at der er ingen steder de bliver oplyst denne begrænsning, før de (eller forældrene for den sags skyld), HAR købt og skal i gang med at installer den. Det oplyses eksempelvis ikke ved købet af telefonen. Og det mener jeg er meget forkert.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9375
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 22:41
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

...det er bare dejligt at mobiler også er legetøj nu om dage, og alle har dem...

M.v.h.

At andre forældre ikke vil lege og lærer teknik og brug sammen med deres børn, er deres problem.

Husk lige at du godt kan ringe 112 på en telefon uden simkort.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 23:21
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

M.v.h.

Husk lige at du godt kan ringe 112 på en telefon uden simkort.

Ja, på nogen, men ikke på hans.
De funktioner er taget ud af rom'en.
.....
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2012 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

De fleste børn kan godt have en mobil og stadig lege ude, være sammen med venner osv. alt det som børn nu gør. De børn der ikke kan undvære at sidde med telefonen i hånden, har kun lært det af deres forældre. Hvis mor og far selv skal checke telefonen hele tiden, så kan man ikke forvente at børnene ikke også gør det.

Jeg er meget på bølgelængde med dig her. Det er et emne jeg diskuterer tit, da jeg er stærkt uenig med nogle i min familie om dette punkt. Nogle mener at TV, computere, smartphones og andet elektronik gør børnene asociale, fordi de sidder og glor på en skærm i stedet for at lege med kammeraterne. Jeg er af den klare overbevisning at graden af social adfærd kommer indefra (og eventuelt som du siger fra forældrene). Jeg selv havde som barn perioder hvor jeg var udadvendt, og perioder hvor jeg var indadvendt. Før mine forældre fik en VHS, var der perioder hvor jeg ikke gad lege med de andre børn. Så sad jeg og læste Anders And blade. Når jeg havde lyst til at lege med de andre drenge, så legede vi som regel krig - byggede legetøjsvåben af træ og grene, eller brugte vandpistoler (indskydelse: Lad være med at bilde jer selv ind at det er computerspil der lærer teenagere i USA at skyde på skolerne). Da vi og flere af klassekammeraterne fik VHS, lejede vi utallige film hos den lokale købmand, og så dem sammen. Når jeg ikke gad lege med de andre, så jeg fjernsyn selv. Da vi begyndte at få computere, kunne jeg sidde i 12 timer for mig selv og spille Civilization. Men jeg kunne også sidde sammen med tre venner og spille mod og med hinanden i en hel weekend. Jeg husker tydeligt et spil som jeg ikke husker navnet på, hvor man styrede en robot med tastaturet, og styrede robottens kanontårn med musen. Vi udviklede en teknik hvor én styrede tastaturet og en anden styrede musen. Hvis ikke dét var socialt udviklende og lærerigt ifht. samarbejde, så ved jeg ikke hvad det var. 

Min pointe er, at det samme gælder når børnene i dag får en smartphone eller en tablet. De af dem der har et socialt væsen, de vil finde sociale måder at bruge dem på. Spille med og mod de andre, kommunikere med de andre igennem smartphonen. De af dem der er indadvendte, de vil sidde for sig selv og lege med den. Hvis du giver 20 børn en fodbold hver, så vil nogle børn lave nogle hold og spille mod hinanden, mens andre hellere vil stå og sparke mod en væg for sig selv. Andre igen gider slet ikke sparke til den men synes det er sjovere at kaste med den i stedet for. Det er med andre ord ikke legetøjet du giver børnene, der afgør om børnene er sociale og/eller kreative væsener eller ej.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2012 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det er med andre ord ikke legetøjet du giver børnene, der afgør om børnene er sociale og/eller kreative væsener eller ej.

Helt enig i det du skriver Otto. Dog er det min opfattelse, at forældrene som udgangspunkt, er dem der styrer, i hvilken retning et barn udvikler sig i. Det kan så gøre direkte ved at præge børnene ved det man giver dem eller inddirekte i form af forældrenes egen måde at vise sig social på.

Hvis man giver et barn et stykke legetøj, der primært er beregnet til asocial og indadvendt "samvær", så skal man ikke forvente, at barnet (såfremt det får interesse for legetøjet) udvikler sig socialt og udadvendt. Det kunne f.eks være computerspil, som kun er beregnet til een person, og som ikke kan deles/spilles sammen med andre.

Det afgørende for barnet er derimod, om det finder interesse for legetøjet. Et udadvendt og socialt søgende barn der får et indadvendt og asocialt stykke legetøj, vil sandsynligvis kaste det over højre skuldre ganske kort tid efter, eller forsøge at finde måder at gøre legetøjet socialt på.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu