recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor DVD med HDMI?!?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor DVD med HDMI?!?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ZkiiFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor DVD med HDMI?!?
    Sendt: 04-August-2006 kl. 12:28
Hej kloge Åger 

Jeg har et spørgsmål ang. HDMI på DVD afspillere.
Hvorfor er det smart med en HDMI udgang? Jeg mener, ingen kæde er stærkere end det svageste led, og selvom den opskalerer billedet til velsagtens 720p, hvad er det fede ved det? Har liidt svært ved at se det, når nu en DVD mig bekendt svarer til 576p. (Her refererer jeg til, at de fleste her i forummet snakker meget om DVD-afspillere/optagere med HDMI). Et component signal kan vel gøre det ud for samme kvalitet, dog uden lyden...

Nogen der kan gøre mig en smule klogere på ovenstående?

/Martin

Redigeret af ZkiiFreak - 04-August-2006 kl. 12:29
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2006 kl. 12:28
indlæg slettet

Redigeret af ZkiiFreak - 04-August-2006 kl. 12:29
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10431
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2006 kl. 12:31

Det smarte ved HDMI forbindelsen er for mig ikke opskaleringen, men derimod den tabsfri overførsel af signalet, da det sker digitalt.

Flemming

Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2006 kl. 12:32

Det smarte ved HDMI udgangen er at signalet ikke først skal konverteres til analogt i DVD afspilleren, sendes til TV'et og så laves til digitalt igen. Ligemeget hvor godt udstyr man har vil der være en eller anden form for tab i sådan et billede.

Om det kan betale sig at lade DVD afspilleren opskallere eller lade tv'et ordne det afhænger af hvad du har. Har du et dårligt/billigt tv og en proff. DVD afspiller, så vil dvd'en nok klare det bedre end TV'et.

Hvis man har en DVD der kan opskallere kan man jo bare prøve og så se hvad man synes er bedst. Kan man ikke se forskel, så lad tv'et gøre det.

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2006 kl. 12:55
OK. Derfor  Så blev jeg lidt klogere!

Vil så lige høre: kan I se en mærkbar forskel på billedet over HDMI i forhold til eks. Component?

/M
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2006 kl. 16:14
Jeg har desværre endnu tilgode at se en DVD-afspiller forbundet med HDMI, men jeg er ikke i tvivl om, at nogen vil kunne se en forskel, og andre vil ikke. Men der er ikke nogen tvivl om, at HDMI er optimalt, eftersom man jo, som nævnt, undgår digital -> analog-konverteringen. For ikke at nævne opskaleringen, som skulle gøre det hele lidt pænere, hvis man altså har en ordentlig opskalerende afspiller. Med f-eks. en Lux0r, eller hvad man nu kan købe i Aldi, vil der nok ikke være nogen fantastisk forskel fra 576i til 720p eller 1080i, men hvis man nu smider penge efter en Oppo 971, så skulle der meget gerne være en temmelig synlig forskel.

En DVD har i øvrigt oftest lagret materialet i 576i (og 480i med NTSC), ikke nødvendigvis progressiv. Så når du ser en forbedring fra i til p, ja, så er det altså også en falsk forbedring

Men har du det rigtige display, den rigtige afspiller og har du indstillet det hele ordentligt, så vil opskalering hjælpe. Det er et faktum. Kan man ikke se det, er man enten ligeglad eller lidt blind

Redigeret af Naiera - 04-August-2006 kl. 18:46
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2006 kl. 18:28
Helt enig med Naiera - og der forskel på om man f.eks. kører signalet over RGB og HDMI, altså til sidstnævntes fordel. (iflg. mine øjne altså)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu