|
Problemer med B&O M5 og pladeafspiller |
Besvar |
Forfatter | |
kjaerekjaer
Ny bruger Oprettet: 30-Maj-2019 Status: Offline Point: 5 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 30-Maj-2019 kl. 23:03 |
Hej alle sammen Dette er mit første indlæg - ja faktisk grunden til jeg oprettede min bruger - så håber i kan hjælpe mig :-) Har en udfordring med at afspille plader på mit B&O Beoplay M5 Bluetooth højtaler. Jeg prøver at være 100% specifik her: Jeg er gået fra et setup med Q Acoustics BT3 aktive stereohøjtalere med en dertilhørende Rega Planar 2 pladeafspiller med en grammofon forstærker kaldet "Professional Moving Magnet Pre-amp TC-750" overtil ny B&O Beoplay M5. Skiftet fra stereohøjtalere til M5 er fordi vi er flyttet i lille lejlighed. Nu vil jeg meget gerne kunne spille min elskede plader, så jeg har købt et nyt kabel - et Clicktronic Jack 3,5 mm til Phono 1M kabel - så jeg kunne spille plader via B&O M5'eren. Men her kommer problemet så Ca. 20 sek. inde i sangen - eller når jeg spiller bare en lille bitte smule højt på B&O M5'eren, så kommer der sådan en "Vruuumm... Vruuum... Vruummm..." dyb (men overdøvende) baslyd fra højtaleren. Det lyder lidt som hvis man spillede musik på et stort og dybt vinglas - bare bastungt. Lyden følger lidt pladen rundt, og da jeg slukkede for grammofon forstærkeren så "døde lyden hen" i takt med forstærkeren døde. Så tror problemet er der? WTF? Hvad er årsagen til det? Jeg har et par enkelte spørgsmål, derfor: 1) Har jeg ødelagt min M5? Jeg spillede måske aldrig på mere end 35-40% af max styrke, og der var ingen "brag". Nu kan jeg bare ikke "høre andet" end en lille fejl når jeg spiller på Bluetooth - selvom fruen siger det lyder helt som før 2) Kan man ikke afspille plader over M5? 3) Er det fordi jeg skal skifte grammofon forstærker? Setup'et virkede fint med mine stereohøjtaler Q Acoustics BT3 fremfor B&O M5'eren 4) Kan det være noget med kablet? Kablet er SPRITNYT og 24k guldbelagt, dobbeltbelægning - og så er det jo et anerkendt mærke
Al hjælp tages imod med kyshånd. M5'eren er ikke mange dage gammel herhjemme. Redigeret af kjaerekjaer - 30-Maj-2019 kl. 23:05 |
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19465 |
Funktioner
Tak(0)
|
"Akustisk tilabgekobling". Lyden af bassen sætter pladespilleren i (mekanisk) bevægelse, hvilket får pickuppen til at svinge som om der var et kraftigt bassignal på pladen,det giver så bas ud gennem højttaleren, der får pladespilleren til at svinge, som bliver til bas der kom.......... osv. Flyt enhederne længere væk fra hinanden - giver den nogen forskel? Btw: kabel, dobbelt guldbelagt og hvad ved jeg - det ændrer intet. Klaus |
|
kjaerekjaer
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har ikke testet om det gør nogen forskel at flytte tingene fra hinanden. Det underlige er, at det tidligere setup virkede. Men det var også et mere "purist" setup, som ikke var så bastung som det jeg har nu. Testede det på en Tom Minch plade, en Ben Howard plade (stille) og en Beatles plade.
Tror du jeg har "brændt" M5'eren af? Eller er det bare mine ører det ønsker at hører der er sket noget? Spillede kun på 30-40% volumen og sad lige ved siden af højtaleren. Hvis jeg skal flytte tingene meget langt fra hinanden er det noget rigtig lort - så kan jeg ikke rigtig bruge pladespilleren, da det nuværende setup er på et reolsystem og vores lejlighed er fandme lille (35 m2). |
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19465 |
Funktioner
Tak(0)
|
Der er næppe noget der er brændt af.
Men, stiller du begge dele på den samme reol, vil du helt sikkert få tilbagekobling. Du kan ikke snyde fysikkens love. Med dine gamle højttalere i stereo stod de næppe helt tæt på pladespilleren. Klaus
|
|
KlausDM
Funktioner
Tak(0)
|
For øvrigt - plads til højttalere er kun et spørgsmål om valg.
Har boet i 48 m2 (inklusiv haveskur) pensionistbolig og havde plads til mine Dali 4b gulvhøjttalere :-) I dag, med knapt 40m2 stue, så er de store Dali 4b skiftet ud med nogle lidt mere diskrete DLS R66, men så 4 af dem i stedet for to Dali.
Klaus (ja, jeg er gift!)
|
|
kjaerekjaer
Funktioner
Tak(0)
|
Okay, har testet nu. Når jeg stiller dem længere væk fra hinanden så forsvinder problemet. Så det er nok det - og højtaleren er vel OK så?
|
|
kjaerekjaer
Funktioner
Tak(0)
|
Burde have sagt jeg havde stillet M5'eren 30 cm fra grammofonen - og det er jo blot fysikkens love
|
|
KlausDM
Funktioner
Tak(0)
|
Det må være let at finde ud af om højttaleren fejler noget. Det er blot at spille noget fra en anden kilde.
Klaus
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |