Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Carser
--
Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
|
Emne: TV2 og ulæselige rulletekster Sendt: 24-Maj-2006 kl. 20:36 |
Hej,
Jeg har i dag haft følgende korrespondence med TV2 og tænkte, at jeg måske burde poste det her.
Først skrev jeg:
Til: tv2 Emne: Klage over ulæselige rulletekster
Hej, På 100 Hz TV er det ofte meget svært at læse vandrette rulletekster efter nyheder m.m., da de dels kører stærkt og dels så at sige fordobles - medmindre TV'et har Natural Motion etc. Jeg vil opfordre til, at hastigheden sænkes, vi er mange med 100 Hz TV. Og så er en ny uvane opstået indenfor den senere tid: Efter "gode film uden afbrydelser" er I begyndt at afbryde(!) rulleteksterne (der også er en del af en film), med tale og forskræp og dele dem op i to hurtigtkørende søljer, der reducerer opløsningen til 1/4. Så kan man ikke læse teksterne med småt uanset TV - der er hverken tid eller opløsning til det og man kan også gå glip af evt. god musik, der runder filmen af. Det kan godt være, I mener teksterne bare skal overstås, men de bør da som et absolut minimum kunne læses og det kan de ikke, heller ikke hvis man optager på harddisk eller DVD og pauser, det er simpelthen for gnidret.
Og så kom dette svar:
Tak for din henvendelse og for din opfordring som vi har videresendt til orientering til relevante afdelinger på TV 2.
Det er fast kutyme på stort set alle kanaler at der tales hen over afslutningen på film. I denne situation er vore speakere generelt opmærksomme på, hvornår det er muligt at gå ind i credits og fortælle om f.eks. det efterfølgende program og kommende programtilbud uden at ødelægge en god filmoplevelse.
Som en konsekvens af seernes adfærd vælger TV 2 generelt - hvis det er praktisk muligt og belejligt - senest fem sekunder inde i crediteringen at informere omkring det efterfølgende programtilbud.
Gallups seermålinger viser tydeligt, at en meget stor del af seerne vælger kanalen fra kort inde i credits. Seerne bruger denne indholdsmæssige pause til at orientere sig i de andre kanalers programudbud, og en del af dem vender ikke tilbage til TV 2.
Det er indlysende, at det er i alle tv-stationers interesse at holde på sine seere. Det er det i særdeleshed nødvendigt for en tv-station, som skal skaffe næsten alle (op imod 90 procent af) sine indtægter fra reklamer. Og reklameindtægter får man kun, hvis man viser reklameblokke - og hvis der er relativt mange seere til reklameblokkene. Politikerne har besluttet, at TV 2 ikke længere skal modtage licens. Derfor har vi stort set kun reklameindtægter at leve af.
I denne situation, hvor TV 2 nødvendigvis må arbejde på at fastholde seerne, er det derfor ekstremt vigtigt at orientere seerne om det næste gode programtilbud samt andre kommende gode programtilbud, inden de forlader stationen, så vi får så stor en del af seerne tilbage til TV 2 som muligt, efter at de har orienteret sig på de andre kanaler.
I øvrigt holder færre og færre danskere avis og får derfor ikke daglige programoversigter ind ad døren, som de kan følge med i. Også derfor gør tv-stationerne en indsats for at oplyse seerne om kommende programmer.
Det optimale ville naturligvis være at holde på seerene gennem hele en films credits og videre ind i de efterfølgende programmer, men det er ikke realistisk i den moderne tv-kultur, hvor en meget stor del af seerne zapper rundt for at orientere sig, så snart et program er slut.
Det går til en vis grad ud over de intentioner, der er lagt i credits på f.eks visse film, men vi må tage til efterretning, at en meget stor del af seerne altså vælger dette tilbud fra. Derfor lægger vi vores "salg" af bl.a. næste program, inden seerne forlader os. Det sker så beklageligvis på bekostning af den mindre del af seerne, der f.eks. ønsker at nyde musikken eller følge med i rulleteksterne. TV 2 ligger - som nævnt - i disse tiltag på linie med andre danske stationer.
Det har jeg så kort anerkendt og kommenteret således:
Mange tak for et fyldestgørende og hurtigt svar. Jeg må nok bruge TTV, IMDB eller andet på nettet mere, når jeg fremover ønsker at lære mere om filmenes skuespillere og musik umiddelbart efter at have set en god film uden afbrydelser.
Men TV2 Film gør det nu meget godt!
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 24-Maj-2006 kl. 20:40 |
Jeg har kun en bemærkning: det er HÆRVÆRK mod filmen, det som TV2 gør. Selvfølgelig ikke så slemt som pan&scan maltraktering.
Men de har nok ret mht. interessen. Folk begynder jo også at skride fra biografen når rulleteksterne starter...
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
Zagadka
Super bruger
Oprettet: 07-August-2005
Point: 446
|
Sendt: 24-Maj-2006 kl. 23:50 |
Jeg kan ikke huske hvor diskussionen kørte eller hvad konklusionen var, men jeg læste for noget tid siden en diskussion om lovligheden af denne praksis med at afbryde rulleteksterne. Det virker sandsynligt at konklusionen var at det var uklart men der sandsynligvis ikke kan gøres noget så det er spild af tid og kræfter at prøve.
Jeg mener at et af argumenterne for at det var ulovligt var at rulleteksterne er en del af udsendelsen og ved at afbryde dem viser man ikke hele udsendelsen.
Uanset lovligheden, så er det, efter min mening, sandt at de er at regne som en del af udsendelsen, og de bør vises.
|
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 25-Maj-2006 kl. 00:14 |
Zagadka skrev:
Jeg kan ikke huske hvor diskussionen kørte eller hvad konklusionen var, men jeg læste for noget tid siden en diskussion om lovligheden af denne praksis med at afbryde rulleteksterne. Det virker sandsynligt at konklusionen var at det var uklart men der sandsynligvis ikke kan gøres noget så det er spild af tid og kræfter at prøve. |
Jeg er ret sikker på at den diskussion er en død sild. Hvis man skal drage en parallel kunne det være til den retssag, som blev anlagt mod Danmarks Radio fordi de viste en pan&scan udgave af Three Days of the Condor (det er nogle år siden). DR vandt denne sag, og at afbryde rulleteksterne må trods alt betragtes som en mindre indgreb end at maltraktere en film med pan&scan.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
Carser
--
|
Sendt: 25-Maj-2006 kl. 01:52 |
Helt enig, Jesper, pan&scan er meget værre.
Der er bare én ting, der undrer mig: Hvorfor overhovedet vise rulletekster, når de som set på TV2 kører
ssåå hhurrttiiggtt ii ddeett vvaannddrreettee ppllaann eller faktisk bliver
så små og gnidrede, at de ikke eller kun vanskeligt kan læses?
Godtnok er vi seere, men en pæn del af os kan også læse(!), også selvom vi samtidigt må lytte til en speaker, der annoncerer næste udsendelse og hvad der kommer på søndag etc.
Jeg er enig med dig i, at det er hærværk. Og skal der ifølge love eller kontrakter efter nyheder vises, hvem der stod for programmet o.s.v., skal det da kunne tydes på diverse TV i de små hjem uden at man som seer må anstrenge sig, optage og pause eller opgive det helt.
Det har det kunnet længe - også på mine bløde VHS optagelser fra TV2 før de begyndte på det her "lad os få det overstået i en ruf" halløj.
Det er ulæseligheden, jeg ikke synes giver mening, hvor voice-over speak og mere gængse reklameafbrydelser på de andre kommercielle kanaler og forskræp giver mening udfra kommercielle/seertalsmæssige hensyn.
Så for min skyld: Cut da rulleteksterne helt fra hvis I må, TV2 - og vis i stedet i nogle sekunder et link til en web-side om film(en) eller en reklame for filmen på købe-DVD.
At vise dem uden at de kan tydes og i en ruf er noget halvgjort juks, og det ville jeg også sige, hvis jeg var med til at sponsere TV ved at betale for reklametid eller sponsere film. At betale til noget, der ikke kan tydes af seerne, er penge lige ud ad vinduet.
Meget muligt, at det er en død sild, men nu har jeg sagt min mening, og så må vi vel håbe, at man ikke en dag viser film eller udsendelser, der hele vejen igennem speedes op med 10, 20, 30 eller 40 %.
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
|
gah1
Bruger
Oprettet: 27-Februar-2006
Point: 92
|
Sendt: 25-Maj-2006 kl. 13:07 |
Det er hærværk !
Der er faktisk film som fortsætter nogle minutter efter rulleteksterne og man her får forklaret pointen.
F.eks.: Men in black.
Det er der mange som ikke opdager i biografen og da slet ikke på TV2 fordi der er allerede cuttet !
|
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 25-Maj-2006 kl. 13:45 |
Ja, man har alt alt for travlt med at tale op af stolper og ned af vægge om hvad der kommer, hvis det kommer, når det kommer og i næste uge. De fornedre seerene, jeg er helt sikker på at man godt kan finde ud af selv, hvad der er og kommer på TV, vi er jo i et informations samfund med Internet, TTV, dag og ugeblade, så kære TV stationer slap lidt af, folk kan godt tænke selv. Lidt mere TV og lidt mindre hvem, hvad, hvor og hvorfor og hvornår. Vi er ikke Die dumme danen.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
Carser
--
|
Sendt: 25-Maj-2006 kl. 14:19 |
Hørt!
Og mange film har også noget cool musik, der ledsager rulleteksterne, og den må vi så heller ikke høre. Og kan man læse, om der er udgivet et soundtrack og se pladeselskabet? Næh, det er nu både for småt og for hurtigt væk.
Og som gah1 er inde på, kan der komme noget efter filmens credits.
Netop det skete første gang, jeg optog en film fra TV2 med den nyere 2-spaltede ulæselige rulletekst - så jeg afbrød optagelsen og missede helt, hvad der var helt til sidst. Tit er det noget sjovt eller en pointe, der klart hører til eller supplerer filmen.
TV2 svarede: Gallups seermålinger viser tydeligt, at en meget stor del af seerne vælger kanalen fra kort inde i credits.
Til jer, der bl.a. ser TV2 og har Gallups TV-metre installeret:
Kunne I efter at have læst om alt det her overtales til så vidt muligt at se film helt færdige, så TV2 via Gallup via jeres vaner kan lære, at I ikke zapper væk uden videre og så vi andre, der optager og/eller er mere tålmodige kan få det hele med?
|
M.v.h. Carser
|
|
clausewitz
Guld medlem
Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
|
Sendt: 25-Maj-2006 kl. 14:49 |
Ja personligt synes jeg da det er en tom fornemmelse man sidder tilbage med hvis man ikke fik fat i navnet på runneren, makeupassistenten eller klipperen .
|
|
Thorvald
Guld medlem
Oprettet: 23-April-2004
Point: 7883
|
Sendt: 25-Maj-2006 kl. 15:47 |
Tja - der er da nok mange, der godt ved hvad de vil se - og som også godt ved om de vil se det, der kommer som næste program. Så på den måde kan jeg heller se nogen nævneværdig grund til på den måde at reklamere for næste indslag og derved forstyrre afslutningen på filmen. Principielt er jeg ligeglad, da jeg ikke læser rulleteksterne - men på den anden side set er der f.eks. efter Jackie Chan film, ofte klip med kiks, som er ganske underholdende og jeg kan også godt se ideen med at sidde lidt og nyde rulletekst musikken.
|
Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
|