recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blu-Ray ikke imponeret
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBlu-Ray ikke imponeret

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 22:04
Fint at det alligevel endte godt til sidst. Jeg kunne nu heller ikke helt forstå, hvordan dit første indtryk af James Bond på blu-ray dog kunne være så ringe.
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 22:08

Oprindeligt skrevet af rigo rigo skrev:

Har nu fået prøvet på min fladskærm. Til at starte med var det i en ok kvalitet, men så kom jeg i tanke om at tv'et var sat til indkøring (de satans 200 timer). Valgte fabriks indstilling, og så sket de ting og sager....manne et flot billed. Det var helt fantatisk flot...bare surt man skal tilbage til indkørings indstillinger i endnu ca. 180 timer...ØV!!

Du skriver du valgte fabriksindstillinger og så blev det flot - må man spørge om du så brugte billedindstilling dynamisk, normal eller cinema ?

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2007 kl. 00:29
Oprindeligt skrevet af rigo rigo skrev:

Så fik jeg endeligt købt min første Blu-Ray film, og forventninger var høje, men ak de blev ikke indfriet . Billedet stort ser lige så godt på dvd udgaven. Hvad er der så galt...? I startscenen hvor JB jagter skurken er der en sene hvor de står i kranen og slås. Horisonten og skyerne fremstår pixeleret. Billedet er ikke knivskarpt, og jeg må sige at wauw effekten udelblev.

Dine oplevelser beviser jo sådan set at HD signaler ikke bare er et trylleord der per automatik får alt til at blive godt. Blu-Ray og HD-DVD er signaler af ekstremt høj kvalitet, og som jeg oplever det har mediernes kvalitet endda fået udgiverne til at oppe sig mht. transfers, det er som om at fordi fejlene i en dårlig transfer afsløres mere tydeligt, lægger de sig lidt mere i selen. Alene dette kan gøre en dramatisk forskel, i de tilfælde hvor DVD-udgaven er mindre heldig. Men den høje kvalitet kommer man ikke sovende til: Hvis ikke udstyret er i en kvalitet der kan følge med (og her tænker jeg på MEGET andet end full-HD opløsning!), så får man ikke den fulde glæde af springet op til HD. Det kan godt ske at det bliver bedre end dét man er vant til, og at det i forhold til éns tidligere referencer ser fantastisk ud, men fakta er at de færreste har oplevet hvad HD-signalerne rent faktisk kan levere, når udstyret er til det. Dét billede du ser på dit 37" pana (som er det bedste du vil kunne finde i dén størrelse), er _langt_ fra at demonstrere det fulde potentiale i Blu-Ray.

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2007 kl. 06:21

Altså Otto - nu kan du ikke blive ved med at trække rundt med os længere - hvad er det optimale udstyr hvis man vil have det fulde udbytte af HD/Blu Ray?

Er det en projektor tilsluttet afspiller af superkvalititet - og/eller findes der reelt fladskærme der kan opnå noget nær den fulde kvalitet?

Du er selv lidt inde på det - men jeg vil vove den påstand (som jeg gjorde længere oppe i tråden), at fordi at man køber en HD DVD eller en Blu-Ray Disc, er det ikke sikkert at man reelt får en bedre billedkvalitet end end DVD. Og det skuffer mange brugere.

Jeg har set en del HD DVD/Blu-Ray film på mit sikkert meget ringe set-up, men hvor om alting er, så er der meget stor forskel i filmoplevelserne/kvaliteten

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 11:27

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Altså Otto - nu kan du ikke blive ved med at trække rundt med os længere - hvad er det optimale udstyr hvis man vil have det fulde udbytte af HD/Blu Ray?

Er det en projektor tilsluttet afspiller af superkvalititet - og/eller findes der reelt fladskærme der kan opnå noget nær den fulde kvalitet?

"Den fulde kvalitet" er en lidt abstrakt størrelse, der reelt er uopnåelig, jeg tror ikke på at det perfekte apparat nogensinde produceres. Men hvis vi skal tage fat i det teoretiske, og se bort fra de enkelte teknologiers begrænsninger, så kan man opstille HD-gengivelse som dét at gengive billedet korrekt i henhold til standardens betingelser. De fleste tror at dét at gengive HD er lig med at gengive opløsningen fuldt ud, og resten er så et spørgsmål om "kvalitet". Sådan ser jeg ikke på det, der er en række faktorer der er helt basale for at man kan tale om at man gengiver HD. Du kan groft sagt opdele billedgengivelse i to hoved-områder: De faktorer der er defineret i standarden, og som skal overholdes for at levere en god billedkvalitet, samt kvalitetsmæssige faktorer der ikke er defineret i standarden (såsom regnbue-effekt, kontrast, skarphed, purple snakes osv). De standarder der groft sagt skal være overholdt, for at man kan sige at man ser HD som det er optaget:

Opløsning (som kan være forskellig alt efter format). Bemærk at dét at tv'et har 1080P ikke er ensbetydende med at det kan levere 1080P detaljering - selv hvis tv'et har 1:1 mapping ved 1080P, er det ikke sikkert at det reelt er i stand til at gengive dén detaljegrad. Jeg har ikke testet dette specifikt på særligt mange 1080P tv, men på dem jeg har prøvet, plus enkelte 1080P projektorer, har apparatet ikke været i stand til at levere fuld kontrast i helt fine detaljer (dvs. et test-billede med skiftevis sorte og hvide striber vises som grå og grå). Det er svært at sætte tal for præcist hvor høj opløsning et givent tv er i stand til at gengive, men rigtigt mange kan ikke gengive så høj detaljegrad som opløsningen skulle indikere.

Lysstyrke/gamma: HD er optaget med en gamma på 2.2. Gamma er en bestemt kurve i forløbet af lysstyrke, fra sort til hvid. Hvis gamma er skæv, bliver billedet for lyst eller mørkt - nogle gange kan gamma være skæv på en måde så mørke områder er for mørke, mens lyse områder er for lyse - eller omvendt. Dette er IKKE det samme som kontrast/brightness justeringen. Det skal siges at der hersker uenighed om hvorvidt den optimale gamma er 2.2 - som er dén gamma der benyttes i kameraet - eller 2.5, som er den typiske gamma for en CRT monitor som dem der oftest bruges i studierne. Gamma er således den største unøjagtighedsfaktor i optagelserne, da nogle producere vil tage højde for monitorens gamma 2.5, mens andre ikke gør. Gode displays har derfor mulighed for at skifte mellem forskellige gamma-presets. Lysstyrke er som sådan ikke defineret i standarden, men der findes nogle anbefalinger fra SMPTE, der har fastsat standarden, og de peger på omkring 50 fL for et tv i normalt dæmpet belysning, og gerne med lys bag tv'et. I et helt mørklagt rum og med større billeder (dvs. projektion) arbejder eks. THX med en målsætning på 16 fL, +/- 4. Det vigtigste ved lysstyrken er dog tilpasningen i forhold til rummet, så der er som sagt ikke nogen fastlåste standarder.

Hvid-reference/farverum: Har man læst et par tests, er man sikkert blevet fortrolig med CIE diagrammer:
http://www.videoessentials.com/CIEDiagrams.php
HD standarden sætter, ligesom PAL og NTSC, en fast ramme for hvor i CIE diagrammet de tre grundfarver Rød, Grøn og Blå er placeret, samt en reference for hvid, dvs. dét punkt hvor de tre mødes. Enhver farve der kan gengives i HD systemet ligger inden for dén trekant disse tre punkter skaber. I princippet starter man i hvid-punktet, og fylder så en bestemt mængde af hver grundfarve på, til man opnår dén farve man ønsker. Hvis hvid-referencen er forkert, vil man ende et forkert sted i CIE diagrammet, når man forsøger at gengive en farve. Hvid-referencen (D65) er derfor en af de absolut vigtigste faktorer i farvegengivelse.

Farvedekodning: Hvid består ikke af lige store mængder lys fra hver grundfarve, da øjets følsomhed overfor de forskellige farver er forskellig. Da man lavede HD standarden var man klogere på øjets opbygning end da man lavede PAL og især NTSC. Derfor har de tre standarder ikke samme sammensætning af lysstyrken for de tre grundfarver. Hvis tv'et gengiver HD-signaler med PAL eller NTSC farvedekodning, eller omvendt, vil farverne ikke blive gengivet korrekt. Dette er et MEGET udbredt problem, især i forbindelse med DVD-afspillere der opskalerer. Mange afspillere opskalerer opløsningen, uden at ændre på farvedekodningen.

Bemærk som nævnt at bl.a. kontrast ikke er en del af standarden. Kontrast er en kvalitets-faktor, som man ikke tager højde for i standarden - man forventer groft sagt at brugeren har en god nok kontrast. Om det er tilfældet i praksis, er så en af de ting der afgør hvor god billedkvalitet man har. Men ovennævnte faktorer, der er fastlagt i standarden, er principielt ikke et spørgsmål om hvor godt et HD billede man har, men OM man har et HD-billede.

Altså: Det er sådan set korrekt at sige at hvis man ikke gengiver opløsningen fuldt ud, så er det ikke HD. Men det betyder så også at hvis der er bare ét af ovenstående krav der ikke opfyldes, så er det heller ikke HD. Udover Runco, der bl.a. leverer markedets eneste THX-certificerede fladskærm, vil jeg pege på Pioneer som dem der er tættest på at opfylde kravene til HD - men der er stadig plads til forbedringer (uden at jeg endnu har målt på 8G modellerne). Samtlige andre tv jeg har haft i fingrene, ligger længere fra HD-standardens referencer end Pioneer.

Min Samsung projektor gengiver groft sagt alt andet end opløsningen korrekt. Skal man have opløsningen med, så taler vi om 1080P projektorer i high-end klassen. Der findes ikke ret mange under 100.000,- der ikke dumper på mindst ét af ovenstående kriterier, og dem der er har teknologi-relaterede begrænsninger, der betyder at det kan være en fordel at gå lidt på kompromis med en eller flere faktorer (bare man ikke kommer alt for langt væk fra standarden), for at opnå den bedste samlede oplevelse. Det er hér f.eks. opløsning kommer ind - det er simpelthen dén faktor af de ovennævnte der, medmindre billedet er MEGET stort, har _mindst_ indflydelse på den samlede oplevelse.

Men i sidste ende drejer det sig ikke om at stille ultimative krav til bestemte faktorer, men om at den samlede oplevelse fungerer. På samme måde som at jeg er modstander af at stille 1080P som ultimativt krav, så vil jeg heller ikke stille f.eks. farverum som ultimativt krav. Eksempelvis synes jeg at en JVC HD1 projektor er samlet set noget af det absolut bedste du kan få for 50 af de lange, selvom dens farverum er for stort i forhold til HD-standarden. Den samlede pakke fungerer, og det er dét der tæller.

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Du er selv lidt inde på det - men jeg vil vove den påstand (som jeg gjorde længere oppe i tråden), at fordi at man køber en HD DVD eller en Blu-Ray Disc, er det ikke sikkert at man reelt får en bedre billedkvalitet end end DVD. Og det skuffer mange brugere.

Helt sikkert - som sagt, der findes rigtigt mange brugere der ikke har et setup der er i stand til at gengive forskellen særligt synligt. For dem vil det være en dårlig investering at købe HD-DVD eller Blu-Ray, de skulle hellere bekymre sig om at få en grundlæggende bedre billedkvalitet. For hvis dit setup er så ringe at du ikke får noget særligt ud af skiftet fra DVD til HD, så kan du være stensikker på at du samtidig er langtfra at få det optimale ud af DVD.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 11:37

Jeg lukker lige indlægget med et rant: Som man kan se, er der reelt set kun fire-fem principielle punkter der skal overholdes, for at levere - ikke et godt billede, men de helt basale ting der skal være på plads for at overholde de _minimums-krav_ man burde sætte til billedgengivelse. Det er i min verden ikke særligt avanceret, så at tæt på ingen producenter bare PRØVER at opnå dette, er den primære årsag til at jeg er så kritisk overfor fladskærms-tv generelt. Én ting er at begrænsninger i teknologien sætter grænser for hvor god en _kvalitet_ man kan levere, men det mindste man burde forlange af producenterne er da at de i det mindste forsøger at levere et HDTV når de nu kalder det for et HDTV.

Fakta er, desværre, at der p.t. ikke findes et eneste LCD-tv (af dem jeg har testet i hvert fald, der findes et par måske'er i high-end markedet - Runco som jeg har nævnt før, og så har jeg visse forventninger til Planar, som netop har købt Runco og lancerer en serie fladskærms-tv cirka nu) som kan kaldes "ægte" HDTV. Ingen af dem opfylder alle de grundlæggende kriterier for HDTV. Det værste er at dette på ingen måde er en begrænsning i teknologien (med gamma som en delvis undtagelse), men udelukkende en begrænsning i producentens vilje/evne til at designe tv'et ordentligt.

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 11:43
Hej Otto - takker så meget for dine uddybende beskrivelser - man bliver lidt klogere ind i mellem 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2007 kl. 16:18
Ja det er super god læsning, når man ikke har nogen kunder i telefonen
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!