|
komponent kabel eller scart? |
Besvar |
Forfatter | |
pelean
Ny bruger Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6 |
Emne: komponent kabel eller scart? Sendt: 22-November-2006 kl. 10:44 |
Hejsa Har bestilt Sony KDL-V2000 LCD og har en 11/2 år gammel NAD T533 DVD, som ikke har HDMI eller DVI udgang.
Jeg har i forvejen et godt scart kabel, men hører at komponent tilslutning er endnu bedre. Hvad er jeres oplevelser af den billedmæssige kvalitetsforskel mellem de to?
Hvis jeg skal ud at finde et Komponentkabel er der så væsentlig forskel mellem et dyrt og et billigt? Overvejer et kabel til omkring 300kr, men kan ikke kunne finde et i hvidt med mindre det bliver meget dyrt. Kender i et godt kabel der kan anbefales? Redigeret af pelean - 22-November-2006 kl. 18:44 |
|
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2346 |
Sendt: 22-November-2006 kl. 10:57 |
Jeg vil klart anbefale et component kabel. Især når signalet skal overføres til en fladskærm. Billedet kommer til at stå meget mere roligt; mindre støj og bedre farver. Jeg vil mene at kvaliteten blive bedre, når kablet ikke er af den helt billige slags. Bruger selv dette: http://www.av-connection.dk/?PNo=AV-YUV1X&PVer=0 |
|
MortenBby
Guld medlem Oprettet: 13-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 779 |
Sendt: 22-November-2006 kl. 12:10 |
Jeg har købt et hvidt (= 3 hvide) Profigold componetkabel hos HiFi-klubben til ca. 300,- dertil kom så lydkabler til knap 200,- På mit setup er component bedre end RGBscart, især til DVD. Når jeg ikke kører fast med det skyldes det at component kun giver mulighed for at skifte mellem 16:9 og 4:3. RGB giver flere zoommuligheder. Redigeret af MortenBby - 22-November-2006 kl. 12:11 |
|
Morten LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221 |
|
Decap_dk
Bruger Oprettet: 21-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 175 |
Sendt: 22-November-2006 kl. 15:03 |
Component er det bedste. Eftersom DVD film er lagret i component format vil der være mindst kvalitetstab ved denne overførslesform. Hvis du går RGB får du stadig et godt billede, men der er noget konvertering og sync tilpasning - hvilket gør billedet dårligere...
så klar - hvis der er mulighed for det - så køb component.! |
|
MortenBby
Guld medlem Oprettet: 13-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 779 |
Sendt: 22-November-2006 kl. 15:17 |
Det må du lige forklare, jeg mener at DVDvideo indeholder MPEG2filer og at component bare er en (glimrende) overførselsteknologi. EDIT: Det er åbenbart lidt mere kompliceret end som så... Redigeret af MortenBby - 22-November-2006 kl. 15:27 |
|
Morten LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221 |
|
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 22-November-2006 kl. 15:33 |
Al denne teori er meget godt, men i praksis betyder den konkrete implementering af RGB vs component på TV og DVD afspiller mere. Ergo, er den eneste sikre konklusion at man finder den bedste billedkvalitet ved at prøve sig frem...
|
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
Ken_T
Guld medlem Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
Sendt: 22-November-2006 kl. 18:17 |
Hvis der ikke er nogen der protesterer kunne jeg godt lige tænke mig at kommentere Scart versus Komponet. Der stå nogle ting i det forrige som jeg ikke har mødt før. DVD er gemt i componet format? Er det ikke vob filer, der igen er identiske med mpeg2? Nå, never mind.
Men et Komponet kabel kan overføre et højere opløst billede. Måske betyder det i almindelighed ikke så meget med den almindelige standard opløsning, men lad os sige at man sender et opscaleret video signal eller måske har en tuner der kan modtage HDTV, så kan et scartkabel ikke følge med. I stedet skal man have et component kabel eller bruge HDMI, der har en større båndbredde. det har jeg da ret i, ikke? Der er jo også større chancer for et uforstyrret signal med et Komponet kabel. Et Scartkabel har ikke kun et videosignal, men fører også et lydsignal i modsætning til Komponet, der kun sender rødt, blå og grønt videosignal og ikke samtidig fører lyd. Ganske vist kan man lave en god afskærming, men der skal jo ikke meget til før der opstår små forstyrrelser og et mindre skarpt billede, måske også mindre kontrast og dårligere farver ved sammenligning. Nu kan det godt være at det ikke er så relevant at sammenligne med et billigt scartkabel, men alligevel. På et sådant kan man få crosstalk og kan måske høre fjernsynets tuner der sender et composite signal ud på scartkablet. Men det problem er der jo ikke med Komponet. Er der noget jeg har overset? :) Ken |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |