recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bilgps til cykelbrug?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bilgps til cykelbrug?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2403
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bilgps til cykelbrug?
    Sendt: 13-Maj-2012 kl. 20:29
Jeg går og overvejer gps både til bilen og til cyklen.

Dedikerede gps'er til cykelbrug er ret dyre og ikke specielt praktiske til bilbrug da de ikke kan snakke, mens dedikerede bilgps'er næppe overlever rystelser, regn og mudder på et cykelstyr.

Findes der en bilgps der har udgang til hovedtelefoner og som kan indlæse et cykelkort og sættes til at prioritere cykelruter i stedet for bilruter? På den måde kunne jeg bruge gps'en ganske normalt i bilen, men jeg på cykelturene kunne smide den i toppen af rygsækken, prioritere cykelruter og bruge sådan en "ipod hovedtelefon" i det ene øre til at fortælle mig at jeg skal til venstre om 50m.

Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skyum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2012 kl. 09:37
Har du overvejet at bruge din telefon?  Der er lavet vandtætte holdere til iPhone.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2012 kl. 10:55
Nu ved jeg ikke om cykel-gps'en blot er til transport eller til træning med MTB eller racer, men hvis det er sidstnævnte, skal du overveje at cykel-gps'en også kan give dig en masse brugbare data som eksempelvis mellemtider, hastighed, stigningsprocenter, kadence, puls, kalorieforbrænding osv.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2403
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2012 kl. 21:59
@Skyum: Ikke noget dårligt forslag bortset fra at jeg ikke har sådan en fancy i-telefon(eller android for den sags skyld)

@Tipsen: Jeg har allerede en cykelcomputer til den slags, så det behøver den ikke kunne.

Helt konkret har jeg kigget på Garmin Edge 705 og 800 til cyklen, de er ret fede, men også ret dyre, fra omkring 2000 og op. Min nuværende cykelcomputer er en Polar CS500 der kan logge de samme typer data, blot kan jeg ikke efterfølgende putte min rute på internettet og prale med den, men det kan jeg snildt undvære.

De to Edge tegner pile på skærmen men har ikke tale, dvs. de er ikke superfede til bilbrug. Ret beset vil jeg egentlig også hellere have tale i en ørebøf når jeg triller rundt ude i trafikken, men jo, en 2000 kroners Edge 705 kan da sikkert bruges til bilen hvis det kniber.

Et eller andet sted synes jeg bare det er mere interessant med en bilgps til den halve pris eller lavere der fungerer perfekt i bilen, der taler til mig så jeg kan holde øjnene på vejen. Til cykelbrug kan jeg sagtens leve med at have den i tasken, bare jeg kan få beskederne i en ørebøf.

Spørgsmålet er dog om der findes bilgps'er der kan sættes til at prioritere cykelruter med det rette kort og om den kan fungere når den ligger i ly for regnen under flappen på en rygsæk? Jeg har set der findes bilgps'er der kan sende beskeder til et bluetooth headset, men jeg ved ikke hvor økonomisk det er at svede sådan nogle headset i stykker når jeg tramper løs i pedalerne, så hellere nogle billige "ipod lyttedimser" fra Kina til et par dollasser stykket.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2012 kl. 22:13
705'eren er en udgået model og du kan være heldig at finde den til en fornuftig pris - jeg fandt den for nyligt i Bilka til 700kr og solgte det medfølgende pulsbælte, så den endte med at stå mig i 500kr.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7099
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 06:22
TomTom havde en motorcykel model. Tror den hed Raider.

Findes måske stadig. Elllr find en brugt.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg går og overvejer gps både til bilen og til cyklen.

Dedikerede gps'er til cykelbrug er ret dyre og ikke specielt praktiske til bilbrug da de ikke kan snakke, mens dedikerede bilgps'er næppe overlever rystelser, regn og mudder på et cykelstyr.

Findes der en bilgps der har udgang til hovedtelefoner og som kan indlæse et cykelkort og sættes til at prioritere cykelruter i stedet for bilruter? På den måde kunne jeg bruge gps'en ganske normalt i bilen, men jeg på cykelturene kunne smide den i toppen af rygsækken, prioritere cykelruter og bruge sådan en "ipod hovedtelefon" i det ene øre til at fortælle mig at jeg skal til venstre om 50m.

Her et link til Garmin Produkter

Jeg benytter selv en Gamin 800 med Puls og Kadance måler spiller til ug. Har også prøvet tilsvarende med min Iphone med dongel i bunden af telefonen, virker også til ug hvis man får noget beskyttelse til iphonen da vand kan trænge ind og så bruger den ret så meget strøm

Redigeret af Potter - 15-Maj-2012 kl. 13:04
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skyum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 17:09
Jeg har selv haft Garmin 705 og har nu 800, og jeg vil heller ikke undvære de data man yderligere får ved den rette løsning,men i bilen er den vist ikke noget hit. OG så er der jo prisen.....
700 kr. for en 705 er sgu vildt billigt, selv i Bilka.  Jeg fik 1500 for min "gamle" sidste efterår.
Jeg bruger den på både mountainbike og racer, og det fede er at den finder den rigtige vej, uden om eks. motortrafikveje så man ikke lige pludselig skal til at køre ulovligt. Man kan også vælge grusveje fra når man kører racer og meget andet.
Super computer.
Jeg havde selv Sigmas topmodel før,men det kan i mine øjne slet ikke sammenlignes.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
sodaha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-November-2004
Point: 397
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sodaha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 18:33
Aldi har følgende:
http://www.aldi.dk/aldi_fra_onsdag_den_16052012_48_154_1768_5.html

Redigeret af sodaha - 15-Maj-2012 kl. 18:33
Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu