recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hvornår lukker yousee det analoge sendenet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukkethvornår lukker yousee det analoge sendenet?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
yaller Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Maj-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Emne: hvornår lukker yousee det analoge sendenet?
    Sendt: 22-August-2011 kl. 14:53
hej jeg står og undrer mig over hvornår yousee lukker deres konverterede sendenet da der skal købes tv til spisestuen så ville det jo være fint hvis man kunne smide det gamle tv derop hvis nogle ligger inde med et svar på mit spørgsmål ville jeg være meget taknemmelig 

takker på forhånd
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4801
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2011 kl. 15:24
Jeg mener, at de på et tidspunkt (da det analoge luftbårne signal blev slukket) sagde, at der ville være analoge kanaler på kabel de næste 10 år, men om det stadig holder er nok tvivlsomt.

Og så er det jo spørgsmålet, hvilke kanaler, der vil fortsætte som analoge kanaler... Nok kun DR og evt. TV2s kanaler.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2011 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af yaller yaller skrev:

hej jeg står og undrer mig over hvornår yousee lukker deres konverterede sendenet

Nu ved jeg ikke helt,  hvad du mener med 'konverterede', men ...

Pr. 1 februar 2008 udsendte youSee  en meddelelse om, at nye kanaler ville blive sendt digitalt  og hovedsageligt    sendt som HD.  Det havde absolut intet med skiftet for antennefjernsyn og gøre.

Men samtidig lovede youSee, at analoge kanaler ville fortsætte i (mindst) 10 år - dvs mindst til primo 2018.   

Allerede nu har grundpakken kun 10 analoge kanaler (12 med info og ekstrakanalen), medens der digitalt er  26/27 kanaler ( 3-4 er samsending i HD eller TV2 nabo). Du kan selv tælle de andre pakker hos youSee.dk.  Der skal intet kort til at modtage grund-/mellem-/fuldpakken digitalt.

Det går meget hurtigt nu med at skifte til digitalt kabel. Stort set alle nye  fjernsyn har indbygget DVB-C/MPEG-4.  Så jeg tror ikke, der er andet end grundpakkens analoge kanaler tilbage om 5 år. 

Det er jo klar bedre med digitalt sendte kanaler på en 'flad' - på et gammelt CRT fjernsyn er analogt ganske godt, men  CRT  er der ikke jo mange tilbage af.

Måske skal du bare købe en billig  DVB-C/MPEG-4 boks til de gamle fjernsyn.

Lars :)

PS!  Der kommer en ny DVB-C2 standard. youSee har sagt de ikke vil skifte lige nu, men de kommer til at ændre mening indenfor et par år eller tre.  Jeg synes du skal købe et stort fjernsyn med et godt billede og tune det digitalt (DVB-C).

Redigeret af reslfj - 22-August-2011 kl. 20:18
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 21:43
Ja, hvornår holder YouSee op med at sende tv-pakkerne analogt? Noget tyder på at det vil ske, når der er tilstrækkeligt få der modtager analogt. YouSee arbejder på sagen!

Processen er i gang, for YouSee er begyndt at skære antallet at tv-kanaler der sendes analogt ned, og processen fortsætter til næste år.

I 2011 holdt YouSee op med at sende  ARD, SVT 2, RTL, TCM og BBC World og nogle lokale tv-stationer analogt. De kan nu kun modtages digitalt.

I 2012 ophører man med at sende SVT1, ZDF og Ekstrakanalen analogt. De vil fortsat kunne modtages, men kun digitalt. Den franske TV5 Monde udgår også til næste år, i øvrigt også som digital kanal.
Tilføjelse 7. sept.: Jeg glemte at anføre at også TV 2 Film - i Fuldpakken - ophører i 2012, både som analog og som digital kanal.

Tilbage i 2012 vil der være 9 analoge kanaler i Grundpakken, 15 i mellempakken og 31 i Fuldpakken.

YouSee skærer antallet af analoge kanaler ned især for at få plads til flere HD-versioner af kanaler der samtidig sendes i digital SD-kvalitet.  Man regner med at nå hen ved 20 HD-kanaler i tv-pakkerne i løbet af 2012. Hvis alt tælles med, inkl. HD-versioner af digitale SD-kanaler, når man i 2012 op på mere end 30 i Grundpakken og 60-70 i Fuldpakken.

Da ændringerne samtidig er ledsaget af kraftige prisstigninger for tv-pakkerne, både i år og til næste år, synes jeg at YouSee gør hvad man kan for at få folk til at gå over til digital kabel-tv, for at de dog kan få noget for pengene. Det synes næsten absurd at folk med analog modtagelse næste år skal give 199 kr./md. for Grundpakkens 9 analoge kanaler, herunder Infokanalen, når de kan få 3 gange så meget  ved digital modtagelse og med bedre billedkvalitet. (Prisen 199 kr. gælder privatkunder).

Redigeret af Vilhelm - 07-September-2011 kl. 09:15
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 23:42
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

.........  Det synes næsten absurd at folk med analog modtagelse næste år skal give 199 kr./md. for 9 analoge kanaler, herunder Infokanalen, når de kan få 3 gange så meget  ved digital modtagelse og med bedre billedkvalitet. (Prisen 199 kr. gælder privatkunder).

Jeg er et langt stykke helt enig - ja jeg synes faktisk, at  youSee ikke helt overholder, hvad de lovede i 2008 mht. analoge kanaler.  Kunderne kunne vel med rimelighed forvente, at i det mindste grundpakken ville være et rimeligt tilbud  i både pris og antal kanaler 'i mindst 10 år'  som lovet. Så er kun 3 1/2 år altså meget kort tid.   Så dårlig plads har youSee vel heller ikke i kablerne.

Men der er tre forhold, der  taler lidt til fordel for youSee.
  • nye fjernsyn med DVB-C er blevet meget billige og mange sparer penge på strømforbruget.
  • en DVB-C boks er faldet til omkring 500 kr og et kort er ikke nødvendigt.
  • de 9 kanaler er stadigt et rimeligt tilbud til et gammelt fjernsyn som  nummer 2, 3, 4 mfl.
Personligt har jeg altid været skeptisk overfor at love noget 10 år udi fremtiden. Særligt da youSee  i 2009 begyndte at levere pakkerne digitalt ukodet og uden ekstrabetaling, var jeg ret sikker på, at 10 år ville være  for længe.  Men nu har de lovet det - og i min optik kan et sådant løfte helligt og kan  kun brydes ved en konkurs (og der kommer  youSee nu nok ikke).

Men jeg har et indædt had til marketing personer, der omgår sandheden utilladeligt respektløst.  De skulle 'spankes'  for alle deres salgsfremmende usandheder.  

Hvis de ikke har nogen sikker viden, så sig dog det eller holdt helt kæft.   

Hvis youSee har brug for kanalpladsen i nettet til  internet/webspeed download eller  on demand (cinema, start forfra ol.), så ville det kunne løses med fx at indføre DVB-C2 startende i kabelgrupper,  hvor kapaciteten udnyttes  fuldt.  
DVB-C2 ken pt. endnu ikke udnyttes til internet/webspeed download - men mon ikke det kommer indenfor de næste 12-24 mdr.

DVB-C2 vil direkte kunne overføre mindst  63-68 Mbit/sek (mod nu 38 Mbit/sec med DVB-T)   dvs en  65-79% øget kapacitet.  

Ligeledes må det vel snart være tid til at opgive MPEG-2 kodning.  DR1 og TV2 kommer digitalt i  HD MPEG-4 kodet fra 2012 - også i grundpakken.  Jeg mener ikke, at youSee har  givet nogen garanti for  brugen af MPEG-2 - bortset fra 'indtil videre'.    Samlet set kan en overgang til DVB-C2 og MPEG-4  øge kapaciteten med ca 2.5-3 gange.

Lars     Smile

Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2011 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Lars  Smile

Ja, jeg er vist også enig med dig, Lars!

Mange mennesker der endnu ikke kan modtage digitalt, oplever udviklingen som snigende. Mange får først kendskab til ændringerne når de er gennemført. De vil nu til januar opdage at de sidste analoge nabolandskanaler er forsvundet. Trist.

Jeg synes at YouSee burde være åben med hensyn til sine planer. Det gjorde ikke spor om YouSee gik lige til sagen og meddelte en dato for stop for analoge kanaler.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2011 kl. 01:14

Ligeledes må det vel snart være tid til at opgive MPEG-2 kodning.  DR1 og TV2 kommer digitalt i  HD MPEG-4 kodet fra 2012 - også i grundpakken.  Jeg mener ikke, at youSee har  givet nogen garanti for  brugen af MPEG-2 - bortset fra 'indtil videre'.    Samlet set kan en overgang til DVB-C2 og MPEG-4  øge kapaciteten med ca 2.5-3 gange.

Hovedparten af SDTV kanalerne (her tæller jeg "frit" valg kanaler i ekstrapakken med) er vel MPEG2 fra satellit? Hvis de skal sendes i MPEG4, skal YouSee re-encode med kvalitetstab.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2011 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hovedparten af SDTV kanalerne (her tæller jeg "frit" valg kanaler i ekstrapakken med) er vel MPEG2 fra satellit? Hvis de skal sendes i MPEG4, skal YouSee re-encode med kvalitetstab.

Naturligvis  skal en given kanal ikke omlægges her og nu, hvis det betyder et kvalitetstab.  Men det er jo ikke det samme som at youSee ikke  snarest udfaser kundernes 'kun MPEG-2' udstyr.
At man så i praksis sender enkelte kanaler MPEG-2 komprimeret i en kortere periode betyder vel intet, alt MPEG-4 hardware kan behandle det også.

Ofte vil der nu være et HD signal, som man kan udsende, og så kan youSee jo blot slukke helt for SD kanalen.     

I modsætning til de analoge signaler, som youSee på skrift har lovet at sende til 2018, så  har youSee ikke givet sådanne løfter for MPEG-2 udstyr.  Det synes mig helt tåbeligt ikke at give det helt overvældende flertal med MPEG-4 udstyr den bedste service, blot for at bevare ganske de ganske få  gamle modtagere, der er i omløb. 

Lars   Smile

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu