recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan man bruge autohøjttalere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKan man bruge autohøjttalere?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bambus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 390
Direkte link til dette indlæg Emne: Kan man bruge autohøjttalere?
    Sendt: 15-Juni-2010 kl. 06:06
Jeg er ved at bygge ny garage og har i den forbindelse trukket højttalerkabler til montering af højttalere i loftet. Jeg har kigget en del på indbygningshøjttalere, men synes godt nok, at de ligger i den dyre ende til brug i en garage. Mit spørgsmål er derfor om man kan indbygge bilhøjttalere i loftet - der er nemlig et langt større udvalg - og ikke mindst til en langt billigere pris. Vil man evt. også kunne anvende bilhøjttalere som baghøjttalere i et surround anlæg?
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2404
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2010 kl. 07:27
Jeg mener at have læst at bilhøjttalere er coated med noget fugtafvisende fordi de er beregnet til et miljø der ikke altid er lige tørt, hvilket må siges at passe til garagebrug også. Selv om din garage ikke er fugtig i sig selv så formoder jeg at du indimellem vil parkere en bil der har været ude i regn og sne..
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2010 kl. 07:59
du skal have deciderede udendørshøjttalere, ellers bliver det en meget kort fornøjelse grundet det danske vejr.
Crown - there is no substitute.
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2010 kl. 08:06
Hvis du bruger bilhøjtalere skal man vel også bruge en bilforstærker?
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2010 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Hvis du bruger bilhøjtalere skal man vel også bruge en bilforstærker?
Nej.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4113
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2010 kl. 09:28
Jeg brugte det på et tidspunkt inde på knægtens værelse og det virkede godt nok. Men mange bil højtaler er kun 4 Ohms (så vidt jeg husker), så man skal lig checke om forstærkeren også kan trække det.
Til top
Bambus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2010 kl. 18:27
Tusinde tak for de mange svar.

Lidt fugt kan man vel ikke undgå, men jeg regner ikke med, at det bliver særligt meget. Som jeg læser det ud af svarene, så kan jeg godt bruge autohøjttalere som højttalere i garagen. Jeg regner faktisk med at købe en autoradio dertil og så anvende en 220 --> 12 volt omformer. Så er den ged vel barberet - ikke sandt?
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2010 kl. 00:40
Du kan da bare bruge en hvilken som helst radio, det er vel nemmere?
mvh Christian
Til top
Bambus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2010 kl. 06:29
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Du kan da bare bruge en hvilken som helst radio, det er vel nemmere?
Det kan du vel have ret i, men hvis autohøjttalere er 4 ohm, så kræver det vel en radio, der kan trække disse. Jeg har forberedt for motering af 4 højttalere og vil derfor også gerne have en fader funktion. Mig bekendt, er det vel typisk kun autoradioer, der understøtter denne funktion. I hvertfald i et nogenlunde prisleje. Der er trods alt kun tale om en garage Wink.
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2010 kl. 14:31
Jeg har nogle meget fine enheder til salg på DBA. Smile http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-396672/
Til top
DJAJ Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-Marts-2010
Sted: dk
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2010 kl. 15:11

En højttaler er en højttaler... det er impedansen der er vigtig at se på, autohøjttalere er 4 ohms så kan forstærkeren ikke trække 4 men kun 8 ohm kan man serie forbinde 2 højttalere pr kanal for at opnå 8 ohm ;0) og de kan sagtens holde til garagebrug, udendørshøjttalere ville være at overdrive... Men hvis du vælger en autoradio på en omformer så husk lige at en omformer der kan levere strøm nok er relativt dyr i forhold til en alm radio...

Djaj
Til top
Bambus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2010 kl. 21:06
Oprindeligt skrevet af DJAJ DJAJ skrev:

En højttaler er en højttaler... det er impedansen der er vigtig at se på, autohøjttalere er 4 ohms så kan forstærkeren ikke trække 4 men kun 8 ohm kan man serie forbinde 2 højttalere pr kanal for at opnå 8 ohm ;0) og de kan sagtens holde til garagebrug, udendørshøjttalere ville være at overdrive... Men hvis du vælger en autoradio på en omformer så husk lige at en omformer der kan levere strøm nok er relativt dyr i forhold til en alm radio...

Tak for denne udredning. Når du taler om "alm. radio", hvad kan jeg så f.eks. bruge? Hvis jeg skal have bare "lidt" lyd ud af højttalerne, hvor ligger vi så i forhold til størrelsen?

Redigeret af Bambus - 20-Juni-2010 kl. 21:07
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu