Sylvest skrev:
Angående hvor mange underskrifter/kontrakter jeg har underskrevet de sidste par år, så er det egentlig ikke så interessant da NemId er noget mere end den digitale signatur vi hidtil har kendt. NemID vil blive brugt på alle offentlige hjemmesider som fx Skat.dk og Borger.dk, forsikringsselskaber, pensionsselskaber og netbankerne samt andre private virksomheder og der vil på sigt formentlig ikke være andre login muligheder end NemID, så det bliver en nødvendighed at have fremover.
|
Prisen for virksomhederne skal nok holde en del tilbage. Det er ikke ligefrem gratis at lade DanID holde styr på dine brugere, og hvis du har ikke-danske brugere (eller andre som ikke kan få NemID), skal der alligevel være en alternativ login metode.
Som borger finder jeg tanken om at NemID skulle være indgang til alt decideret skræmmende. Jeg ønsker ikke at give nogen, hverken Google, DanID eller staten, en samlet liste over de sites som jeg har et brugernavn/password til, og det er reelt det som sker her (når, eller rettere hvis, jeg bruger NemID hos X bliver der opsamlet information om dette hos DanID). Den slags information skal ligge hos mig, og kun der.
No way!