recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til projektor køb brugt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til projektor køb brugt

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6477
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til projektor køb brugt
    Sendt: 19-Maj-2016 kl. 22:50
Hejsa min søster vil gerne prøve at købe noget hjemmebio og har brug for hjælp

Det her skriver hun til mig :)

Umiddelbart er tanken at vi køber brugt. hoveddelen af budgettet skal bruges på projektoren, og lærredet kunne være en billig løsning til at starte med, for man senere kunne opgradere. Det skal installeres i en lys stue, hvor der bliver sat mørklægningsgardiner op i. Afstanden mellem lærred og projektor er ca 4 meter. så vidt jeg kunne læse mig til, er der stor forskel på hvor meget lys en projektor giver, og hvor godt den gengiver sorte nuancer. Tror det jeg har allermest brug for er lidt hjælp til at vide hvilke egenskaber jeg skal kigge efter 😊

Nogen der har lidt tips til hende ?

På forhånd tak
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
hunterSEG Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2011
Sted: Denmark
Point: 193
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunterSEG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2016 kl. 23:27
Du bliver nok nød til at lokke et budget ud af hende. Der er rimelig meget forskel på 5, 10 og 20.000 kr.

Husk bio er billede og lyd.

Hvad skal hun bruge?
Projektor
Lærred
A/V reciever
Højtalere (stereo eller surround. 2.0, 2.1, 3.1, 5.1 eller 7.1)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2016 kl. 16:46
Hun skal nok bruge lærred og projektor.   Budgettet er omkring de 5000
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2016 kl. 16:47
I skal selv fremstille et lærred af et stræklagen. Kig i Streckers biotråd for yderligere info.

Men tvivler på at 5000 er tilstrækkeligt til både billed og lyd.

Redigeret af Kampus - 20-Maj-2016 kl. 16:48
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2016 kl. 17:12
Og så skal I også gøre jer klar, hvor stort et billede I ønsker.

Med 4 meter kan der være begrændsning i hvilken projektor I skal gå efter.

gå ind på http://www.projectorcentral.com under Calculator. Her kan I beregne hvor stort et billede de enkelte projektor kan danne.

Og så bør I finde ud af hvilke funktioner I ønsker. F.eks 3D. Jeg ved godt at mange synes at 3D er ikke godt på TV. Men på projector er det fantastisk. Jeg har opgraderet min projector, alene for at få 3D.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2016 kl. 17:57
Jeg har haft 4 forskellige projektorer. alle købt brugt og alle har fungeret tilfredsstillende. Så vidt jeg forstår, så er der ikke sket alverden med udviklingen de sidste 5-6 år. I skal være opmærksomme på hvor lang tid der er tilbage på pæren, da en ny koster 1000-1500. Det betyder selvfølgelig at man skal stole på sælger. Jeg har en gang skiftet pære, men pærens løbetid passede med det sælger havde oplyst til mig. Der er under alle omstændigheder mange penge at spare ved at købe en brugt

Det første i skal gøre er at finde ud af hvor projektor og lærred skal være. En almindelig fejl er at man får et alt for stort billede. Der er lidt trættende at se en film, hvis man skal sidde og dreje hovedet for at få hele billedet med.

Projektorer er ret forskellige og skal ofte have meget forskellig afstand til for at vise den samme billedstørrelse. Hvis i vælger en projektor der er lidt mere high-end, så vi der ofte være bedre optisk zoom og lens-shift, som gør at den er meget nemmere at placere i rummet.

Calculator pro fra projectorcentral.com er god til at give en fornemmelse af hvor stort et billede projectoren laver fra en given afstand, men min erfaring er også calculater pro ikke er helt præcis.

god fornøjelse
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2016 kl. 18:01
Tusind tak for al hjælpen.

Nu skriver hun det her :)

Projektoren skal kunne tage hdmi så der kan sættes Apple tv el. ligende til. Lyden håber jeg kan klares med et jackstik. Hvis de ting er mulige, så ja, så er det kun projektor og lærred i denne omgang. Budgettet er ikke helt fastlagt, men mellem 2000-3000 for en brugt projektor og lærredet et så billig en pris derudover. Er det et realistisk budget?
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2016 kl. 18:26
Jackstik?!

Lyd gennem projektoren er ikke at anbefale. Dels er det ikke alle der har højttaler og de der har, lyder meget ringe.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2016 kl. 21:58
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu