recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Åndsvagt zoom-problem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Åndsvagt zoom-problem

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Åndsvagt zoom-problem
    Sendt: 10-Marts-2016 kl. 16:41
Vi har fået et irriterende problem med vores nye setup.

Projektor er W1070+, lærred er 128" anamorphic. Centrum af linsen sidder 27 cm fra loftet, toppen af lærred 30 cm fra loftet. Når vi centrerer et 16:9 billede, og derefter zoomer ud for at centrere et 2.40:1 billede, så sidder billedet alt for langt nede på læreddet, og vi er nødt til at justere projektor ophænget!

Er dette normalt, eller hvad er det vi har gjort galt??
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2016 kl. 19:29
Du har ikke gjort noget galt, men din projektor kan ikke det du efterspørger.

Zoom funktionen skal/kan ikke bruges som lens shift
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2016 kl. 21:58
Huh??!
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2016 kl. 22:04

Du må leve med det som det er, eller købe en der kan det ønskede.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2016 kl. 23:19
Du bliver vist nødt til, at forklare dit problem lidt bedre.

Der findes ikke et anamorphics lærred. 
Mit gæt er, du kører med et lærred i cinemascope 2.35:1.
Din projektor har ikke lens memory, så med mindre, du vil ud, at investere i en anamorfisk linse, der ikke er helt billig, vil du få svært ved at udnytte din kombination af projektor og lærred optimalt.

Med den projektor du har, uden amorfisk linse og et 2.35:1 lærred, skal du faktisk zoome ud, eller ændre afstanden mellem lærred og projektor, så de sorte bjælker, der vises, når du smider en film på i cinemascope, falder uden for dit lærred.
Hermed vil du fylde lærredet helt ud, uden synlige sorte bjælker, når du ser film i cinemascope.
Problemet opstår så, når du har en film, spil eller en tv-udsendelse, der vises i 16:9, 4:3 eller et andet format, hvor billedet vil blive meget småt, og du vil få bjælker i siden.

Det kan kun anbefales, at køre med et lærred i 2.35:1, hvis du enten har en projektor med lens memory, eller du har investeret i en amorfisk linse, som gør, at du udnytter alle dine pixels og  hele lysstyrken, der er til rådighed i projektoren.

Mit råd er, at du køber et lærred i 16:9 format i stedet, og så lever med de sorte bjælker i top og bund, ved fremvisning af film i cinemascope...

Håber, du blev lidt klogere, og din problemstilling er opfattet korrekt?

Redigeret af Supergris - 10-Marts-2016 kl. 23:22
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2016 kl. 23:36
Jeg har haft lignende oplevelse med en Runco LS-5.

Den skulle sidde nærmest centreret for lærredet, for at billedet ikke "rykkede" sig ved skift fra 16/9 til 2,35:1.

Der var ikke noget at gøre ved det, bortset fra at købe en anamorphic linse - hvilket jeg gjorde
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2016 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Med den projektor du har, uden amorfisk linse og et 2.35:1 lærred, skal du faktisk zoome ud, eller ændre afstanden mellem lærred og projektor, så de sorte bjælker, der vises, når du smider en film på i cinemascope, falder uden for dit lærred.
Hermed vil du fylde lærredet helt ud, uden synlige sorte bjælker, når du ser film i cinemascope.
Problemet opstår så, når du har en film, spil eller en tv-udsendelse, der vises i 16:9, 4:3 eller et andet format, hvor billedet vil blive meget småt, og du vil få bjælker i siden.

Alt dette er jeg helt med på - vi har netop lavet vort nye lærred så stort, at vi ikke synes vi mister noget når vi zoomer ind til 16:9. Og vi var også klar over at vort valg af format på lærredet ville betyde, at vi skal zoome ind og ud hver gang formatet skifter - det kan vi godt leve med, indtil vi får råd til en smartere PJ. Det som irriterer os grænseløst er, at vi også er nødt til at justere ophænget hver gang. Vi troede vel, at billedet uanset format altid ville være centreret, men det lader ikke til at være tilfældet, og vi håbede så at der var en løsning på dette, som f.eks. at sænke PJ lidt længere ned fra loftet ...?

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2016 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af Troelsfilm Troelsfilm skrev:

Jeg har haft lignende oplevelse med en Runco LS-5.
Den skulle sidde nærmest centreret for lærredet, for at billedet ikke "rykkede" sig ved skift fra 16/9 til 2,35:1.

Okay, og det virkede fint, eller?
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2016 kl. 16:48
Ja, men projektoren skulle så sidde på en hylde bag sofaen næsten nede i hovedhøjde, ikke nær så fedt som en loftmonteret løsning, men problemstillingen omkring at billedet "rykkede" sig ved skift imellem de forskellige formater, forsvandt
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu