Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
SoundWave
Guld medlem
Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
|
Emne: Bytte rundt på receivere Sendt: 20-Marts-2011 kl. 18:38 |
Som det kan ses i min signatur, så har jeg 2 sæt hifi, ét i soveværelset og ét i stuen. Jeg har flere gange tænkt på, om det er muligt at smide min gamle men kraftigere Sony foran mine Jamo højttalere i stuen, men jeg ved ikke om den kan klare dem.
Min Sony kører så vidt jeg ved med 8ohm, og mine Jamo kører 6ohm.
Kan det lade sig gøre uden problemer, eller er der risiko for, at noget går i stykker?
Redigeret af SoundWave - 20-Marts-2011 kl. 18:44
|
|
mfhansen82
Super bruger
Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Point: 460
|
Sendt: 20-Marts-2011 kl. 19:42 |
Tjaa.. Jeg har lige købt et par Dali Lektor 6, som jo er 6 Ohm højttalere, på en Sony STR-DH700 som kun er opgivet i 8 Ohm. Og hvad jeg har kunne læse mig frem til, så skulle der ikke ske noget ved det. Sålænge det blot ikke spiller så højt at forstærkeren begynder at forvrænge og den ikke bliver glohed. Så burde du være på den sikre side.
|
Mvh Michael Hansen
Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS ------------------------ Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
|
|
Muffeh
Guld medlem
Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Point: 1040
|
Sendt: 20-Marts-2011 kl. 19:48 |
PS3 i soveværelset?... hmm! du lyder som et lige så stort luksusdyr som jeg SoundWave :D
|
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
|
SoundWave
Guld medlem
|
Sendt: 20-Marts-2011 kl. 21:08 |
Muffeh skrev:
PS3 i soveværelset?... hmm! du lyder som et lige så stort luksusdyr som jeg SoundWave :D |
Den bliver nu kun brugt som dvd/blu-ray afspiller. Spiller ikke spil på den. Den er der kun, da det er en bedre afspiller end min gamle dvd-afspiller (som kun bliver brugt til CD'er - hvilket er meget lidt, da jeg også har Airport, som jeg bruger til Airplay). Det står gemt væk i et skab, så ser ikke på det til daglig.
|
|
SoundWave
Guld medlem
|
Sendt: 20-Marts-2011 kl. 21:09 |
mfhansen82 skrev:
Tjaa.. Jeg har lige købt et par Dali Lektor 6, som jo er 6 Ohm højttalere, på en Sony STR-DH700 som kun er opgivet i 8 Ohm. Og hvad jeg har kunne læse mig frem til, så skulle der ikke ske noget ved det. Sålænge det blot ikke spiller så højt at forstærkeren begynder at forvrænge og den ikke bliver glohed. Så burde du være på den sikre side. |
Ok, det lyder jo godt. Kan være jeg så prøver, for at se hvad det gør ved lyden.
|
|
dreamz
Guld medlem
Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
|
Sendt: 20-Marts-2011 kl. 21:35 |
SoundWave skrev:
Som det kan ses i min signatur, så har jeg 2 sæt hifi, ét i soveværelset og ét i stuen. Jeg har flere gange tænkt på, om det er muligt at smide min gamle men kraftigere Sony foran mine Jamo højttalere i stuen, men jeg ved ikke om den kan klare dem.
Min Sony kører så vidt jeg ved med 8ohm, og mine Jamo kører 6ohm.
Kan det lade sig gøre uden problemer, eller er der risiko for, at noget går i stykker? |
En højttalers angivne impedans er en middelværdi; ingen højttaler har en helt jævn impedans, men den kan variere mellem 2 ohm og op til 16-18 stykker. En 6 ohms højttaler, som dine Jamo'er er angivet til at have, kan være lige så lette/svære at drive, som højttalere der er angivet til 4 eller 8 ohm.
Hvis en højttaler har en meget lav impedans i de nedre frekvenser kan mange forstærkere let få åndenød; også selvom de angivet til at spille 100 watt eller mere.
Nu kender jeg hverken de Jamo'er eller recievere, så jeg ved ikke, hvordan de går i spænd, men hvis forstærkeren begynder at forvrænge, er det fordi, den ikke har kræfter nok; og det har ikke nødvendigvis noget at gøre med udgangseffekt, men om strømstyrke.
|
|