recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Inputs til projektor setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Inputs til projektor setup

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
tha_crow Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 80
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tha_crow Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2015 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af JAWA JAWA skrev:

Du har en meget hvid stue og du skal være opmærksom på at det vil signifikant påvirke det sortniveau du kan opnå også selv om du mørklægger totalt. Bedste løsning er at male stuen mørk, men hvis det ikke er muligt så bør du opverveje om et hvidt lærred er det rigtige valg. Du vil formodentlig have stor glæde af et "ambient light rejection" lærred men de er normalt relativt dyre. Det er læreder som Draper React 3.0, Elitescreen cinegrey 5d, DNP supernova; Screen Innovation black diamond eller Slate etc.

Der er én herinder der tilsyneladende vil sælge et brugt DNP Supernova Flex Classic 100:

Det er sådan et du har brug for.

Hvis ovenstående lærreder er for dyre så overvej et gråt lærred eller et "high gain" retro reflektivt lærred som Da Lite High Power:

Retro reflektivt betyder at det sender lyset tilbage til kilden og du skal derfor helst side i nogenlunde samme plan som projektoren. Betragningsvinklen er lille men det afviser ambient light ret effektivt og buler og ujævnheder i læredet er væsentligt mindre synligt end på et gain 1.0 hvidt lærred.

Du skal også bruge en projektor med høj lysstyrke ligesom den Epson du kigger på - Panasonic PT-AT6000E er også et oplagt valg med masser af zoom og lensh shift, desuden relativt støjsvag og den har en sensor der måler lyset i stuen og justerer billedet derefter - det vil du have gavn af i din lyse stue. Den er på tilbud til 12.000 kr. hos:
Mvh

Tak for input, jeg vil prøve at kigge efter et gråt lærred i stedet for. Gain 0,8 vil det være ok til min stue?
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2015 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

som flere skriver så hellere benytte en DIY løsning med en hvid væg og en ramme omkring end et billigt lærred..!!!!

har haft en del billige lærreder hjemme ( incl. Elite Screens ) og hver gang har væggen eller et lagen vundet..!!

de billige lærreder er simpelthen så ujævnt lavet og alle dem jeg har prøvet har haft enten "glimmer effekt", tydelig struktur eller hotspotting i billedet...

kører nu med en DIY løsning med 2 lag stræklagner og det slår på alle punkter samtlige lærreder ( i 5.000,- klassen ) jeg har haft hjemme, og det har kostet mig under en 500,- mand.

Præcis min pointe Wink

I samme kategori, som at anbefale en meget dyrere projektor, hvis man ikke har mulighed for at gøre noget ved reflektioner fra vægge, og dermed gå glip af den bedre billedkvalitet man har betalt dyrt for. 

Forsøger bare at give realistiske råd. 

Redigeret af opzouten - 22-Maj-2015 kl. 11:31
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2015 kl. 11:41
Ja, et gain 0.8 lærred vil give dig et bedre sortniveau, men kun i forbindelse mørklægning/nat - det er ikke en mirakkelkur men bestemt bedre end et gain 1.0 lærred (bemærk at det DNP supernova lærred jeg linker til ikke er gråt men næsten sort selvom gain er på 0.8, men det skyldes af det er opbygget af mange lag optiske filtre og deraf den høje pris)- Du bør stadigt gå efter et tab tension lærred da buler og ujævnheder er lige så synligt på et gråt lærred som et hvidt.
Et hvidt lærred med gain 1.3 - 1.4 vil også bekæmpe ambient light en del bedre end et gain 1.0.

Jeg har selv en helt hvis stue som din og har indtil nu kørt med et næsten sort gain 0.25 lærred på 85 tommer sammen med en panasonic projektor. Det giver et virkeligt flot sortniveau også ved ganske meget lyst i stuen men desværre også en del irriterende shine i de lyse områder af billedet og kun 85".
Det er nu skiftet til et Elite Screen fastramme lærred der for nuværende har et helt hvidt lærred mens jeg venter på at min cinegray 5D dug kommer hjem fra USA. Den hvide dug er kun brugbar når det er aften og den hvide stue gør stadig at den sorte farve er mere grå en egentlig sort - billedet er stort og flot men det ringe sortniveau vil være diskvalificerende i længden.

Mvh
Til top
tha_crow Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-September-2008
Point: 80
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tha_crow Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2015 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af JAWA JAWA skrev:

Ja, et gain 0.8 lærred vil give dig et bedre sortniveau, men kun i forbindelse mørklægning/nat - det er ikke en mirakkelkur men bestemt bedre end et gain 1.0 lærred (bemærk at det DNP supernova lærred jeg linker til ikke er gråt men næsten sort selvom gain er på 0.8, men det skyldes af det er opbygget af mange lag optiske filtre og deraf den høje pris)- Du bør stadigt gå efter et tab tension lærred da buler og ujævnheder er lige så synligt på et gråt lærred som et hvidt.
Et hvidt lærred med gain 1.3 - 1.4 vil også bekæmpe ambient light en del bedre end et gain 1.0.

Jeg har selv en helt hvis stue som din og har indtil nu kørt med et næsten sort gain 0.25 lærred på 85 tommer sammen med en panasonic projektor. Det giver et virkeligt flot sortniveau også ved ganske meget lyst i stuen men desværre også en del irriterende shine i de lyse områder af billedet og kun 85".
Det er nu skiftet til et Elite Screen fastramme lærred der for nuværende har et helt hvidt lærred mens jeg venter på at min cinegray 5D dug kommer hjem fra USA. Den hvide dug er kun brugbar når det er aften og den hvide stue gør stadig at den sorte farve er mere grå en egentlig sort - billedet er stort og flot men det ringe sortniveau vil være diskvalificerende i længden.

Mvh

Den hvide stue er et problem, det er jeg godt klar over i forhold til en projektor. Lille mor virker ikke overdrevet entusiastisk over at male den mørk Wink.

Jeg vil beholde mit tv netop for, at vi kan bruge den når det er for lyst til at få noget brugbart ud af en projektor.

Jeg har taget kontakt til ham der har det nævnte lærred til salg.

Tak for tippet.
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu