|
Udregning af afstand til lærred via throw ratio |
Besvar | Side <12 |
Forfatter | ||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det hele bliver iøvrigt meget nemmere hvis man giver de tomme-antal fingeren, og regner det hele i centimeter...
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Max zoom (mindst billede) giver mindre lys, men mere kontrast. Omvendt for min zoom. Optimal skarphed ligger i princippet midt i zoom-range'n, men jeg har aldrig oplevet det som et synligt problem i praksis. Husk at tjekke højden.
|
||
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det vil jeg nu ikke give dig ret i, da man jo som regel kender sit lærred i tommer, så jeg plejer at beholde "Image Diagonal" i "in", og så ændre "Throw Distance" til "m". Efter " mine" beregninger skal du regne med 112 " - 114 ", men betragt det kun som vejledende, og husk, det gælder fra linsen til lærredet... |
||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det kommer vel meget an på hvilket lærred man har. Det er rigtigt at tommer bliver mest brugt i markedsføringen, men de fleste af de lærreder jeg sælger bliver i praksis bestilt i centimeter. Under alle omstændigheder så skal der omregnes på et tidspunkt, og så kan man jo lige så godt starte med at finde ud af hvor mange centimeter éns lærred er bredt, og regne det ud dérfra.
|
||
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der er vi så bare ikke enige.
Hvis man har et eksisterende lærred, og gerne vil finde ud af, om en given projektor vil fungere i ens opsætning, er man helt fri for at måle andet end afstanden fra linse til lærred, og er dermed helt fri for, at omregne noget som helst...
Redigeret af Supergris - 19-Juni-2014 kl. 15:41 |
||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ikke forstået. Hvis du har et lærred som du kender tommediagonalen på, og du kender projektorens throw ratio, hvordan vil du så regne dig frem til hvilken afstand projektoren kan sidde i, uden på et eller andet tidspunkt at omregne mellem tommer og centimeter? EDIT: Vi snakker måske lidt forbi hinanden, jeg mente hvis man skulle regne på det manuelt, det er rigtigt at hvis du bruger calculator'en så kan du lade den gøre det for dig, men jeg plejer netop at regne det efter fordi den ikke altid er skudsikker.
Redigeret af Otto J - 19-Juni-2014 kl. 17:06 |
||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Behøver du da aldrig gøre, hvis du bruger beregneren på projektor-central? :) Dog kan jeg selv bedst lide at tænke på lærreder i bredde. Så kan man bruge formlen: "(Væggens totale bredde i cm) - 10cm" for at finde ud af hvor stort et lærred man skal købe
|
||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
|
Se svar ovenfor
Helt enig, jeg synes det med hvad diagonalen er, er et kunstigt tal som ikke er særligt relevant i praksis. Det er et levn fra billedrørs-tv, hvor man på et eller andet tidspunkt begyndte at oplyse diagonalen fordi det var det største tal, og derfor lød flottest i markedsføringen...
|
||
Supergris
Funktioner
Tak(0)
|
|
Så er vi enige.
Jeg synes nu, at Calculator Pro er rimelig pålidelig. Jeg har prøvet med forskellige mærker og modeller, men jeg vil nu altid kun bruge det som vejledende, så der er lidt spillerum på zoomen...
|
||
Besvar | Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |